بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
با بررسی بودجه شرکت های حمل و نقلی بدست آمد:

از تعدیل مثبت 112 درصدی "حریل" تا افت 78 درصدی سود "حپترو"

صنعت حمل و نقل و انبارداری دارای 11 شرکت فعال در آن است که سال مالی دو مجموعه همچون "حپارسا" و "حکشتی" متفاوت از پایان اسفند ماه بوده و مابقی شرکت ها یعنی هشت مجموعه نیز بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 خود را تهیه و روی سامانه کدال منتشر نموده اند.
کد خبر : ۱۷۳۴۶۵
نویسنده :
جمشیدی

طبق قانون بازار سرمایه با نزدیک شدن به پایان سال مالی بسیاری از شرکت های فعال در بازار سرمایه و شروع سال نو مالی جدید اغلب شرکت ها اقدام به ارائه بودجه و برنامه های خود برای سال مالی 96 می کنند صنعت حمل و نقل انبارداری یکی از همین گروه های بورسی است که طی چند وقت اخیر اغلب مجموعه های فعال در آن بودجه سال مالی آینده خود را روی سامانه کدال منتشر کرده اند. گزارشاتی که عمدتاً با تغییر مثبت اما نامحسوس سود برآوردی و یا کاهش سودآوری ارائه شده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، صنعت حمل و نقل و انبارداری دارای 11 شرکت فعال در آن است که سال مالی دو مجموعه همچون "حپارسا" و "حکشتی" متفاوت از پایان اسفند ماه بوده و مابقی شرکت ها یعنی هشت مجموعه نیز بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 خود را تهیه و روی سامانه کدال منتشر نموده اند. در این گروه طی سال جاری دو شرکت همچون "حپارسا" و "حسیر" وارد بازار فرابورس شده اند و جزو برنامه عرضه اولیه های موفق این بازار به شمار می روند.

از میان هشت مجموعه ای که برنامه سال آینده خود را ارائه کرده اند، شرکت ریل پرداز سیر در نماد "حریل" بیشترین رشد سودآوری را برای سال آینده پیش بینی کرده است. چرا که این شرکت بودجه سال مالی 96 خود را با تعدیل مثبت 112 درصدی سود تدوین نموده و برای سال آینده تحقق سود 101 ریالی را به سهامداران و اهالی بازار سرمایه وعده داده است. بعد از آن شرکت ریل سیر گستر در نماد "حسیر" در حالی سود برآوردی 203 ریالی را برای سال آینده برآورد کرده که این رقم نسبت به سود برآوردی 157 ریالی سال جاری حدود 29 درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت خدمات دریایی و بندری سینا نیز دیگر مجموعه ای است که بودجه 96 خود را با رشد 24 درصدی سود ارایه نموده است. شرکت تاید واتر نیز اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال 96 را با رشد اندک نسبت به سال جاری تهیه و منتشر کرده است.

در مقابل اما، مابقی شرکت ها یعنی چهار شرکت برنامه های سال آینده شان را با کاهش سودآوری تدوین نموده اند. به طوریکه بیشترین کاهش سود برای سال آینده در گروه حمل و نقل و انبارداری توسط شرکت حمل و نقل پتروشیمی پیش بینی شده است و "حپترو" سود 249 ریالی سال 95 را با کاهش 78 درصدی به سود 56 ریالی برای سال 96 تبدیل کرده است. علاوه بر این، شرکت توکاریل نیز در اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال 96 تعدیل منفی 31 درصدی سود را اعلام نموده و در کنار آن شرکت حمل و نقل توکا افت 18 درصدی سود را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس کاهش هفت درصدی زیان برآوردی را اعلام کرده و در پی آن زیان 938 ریالی سال 95 را به زیان 871 ریالی برای سال آینده کاهش داده است. نماد این مجموعه طی دوشنبه هفته جاری در پی اعلام تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده است.

از تعدیل مثبت 112 درصدی سود

بر اساس این گزارش، همانطور که از جدول بالا مشخص است شرکت های فعال در گروه حمل و نقل بودجه سال مالی آینده خود را چندان مناسب ارائه نکرده اند و به جز شرکت ریل پرداز سیر مابقی شرکت ها عمدتاً افزایش نامحسوس سود برآوردی یا کاهش سود را برای سال آینده پیش بینی کرده اند که دلایل این موضوع به طور واضح مشخص نشده و باید دید که سال آینده چگونه عمل می کنند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir


اشتراک گذاری :
ارسال نظر