بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
وام هایی که برای بخش مسکن عنوان شد ، به دلایل مختلف نتوانست تحرک معنی داری در بازار بوجود آورد. چرا که اولاً بسیاری از این وام ها از جمله وام ۸۰ میلیونی نیاز به سپرده گذاری داشت و دوماً میزان این وامها به دلیل شرایط دولت و بانکها بسیار کم تعداد بود و سوم اینکه بخش کمی از قیمت تمام شده ساختمان را پوشش می داد.
کد خبر : ۱۷۳۶۳۵
نویسنده :
یارمحمدی

سال ۹۵نیز همچون سال94 بازار مسکن شرایطی رکودی را پشت سر گذاشت و به جز مقاطع خاصی نظیر فصل تابستان که معمولاً زمان جابجایی ها است به صورت طبیعی و خیلی کم دامنه تحرکاتی در بازار دیده شد که به هیچ وجه نشان دهنده بازگشت به رونق نبود.

یک کارشناس بازار مسکن ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: وام هایی که برای بخش مسکن عنوان شد ، به دلایل مختلف نتوانست تحرک معنی داری در بازار بوجود آورد. چرا که اولاً بسیاری از این وام ها از جمله وام ۸۰ میلیونی نیاز به سپرده گذاری داشت و دوماً میزان این وامها به دلیل شرایط دولت و بانکها بسیار کم تعداد بود و سوم اینکه بخش کمی از قیمت تمام شده ساختمان را پوشش می داد.

احمد رضا سرحدی در ادامه افزود: با این شرایط متقاضی مجبور است بیش از ۵۰ تا ۶۰ در صد بقیه قیمت واحد را از جیب خود پرداخت کند که با توجه به شرایط اقتصادی متقاضیان مسکن و بالا بودن قیمت در کلان شهرها این کار عملاً امکان پذیر نیست و حتی اگر مبلغ وامها هم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی عمومی به ویژه بیکاری، اصولاً بازپرداخت اینگونه وامها به مشکل خواهد خورد و تبعات منفی تری در پی خواهد داشت. فلذا همانگونه که بارها گفته ام حل مشکل بازار مسکن و رکود آن درون بخشی نیست.

این کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: در شرایط موجود کشور رونق این بازار در گرو شکوفایی اقتصاد عمومی و رونق کسب کار و لاجرم ایجاد شغل و درآمد برای عموم مردم به ویژه متقاضیان مسکن است، تا از این طریق بتوان از رکود موجود خارج و با فروش رفتن واحدهای خالی موجود و باز شدن دست سازندگان، شاهد رونق مجدد ساخت و ساز در کشور باشیم.

سرحدی در رابطه با پیش بینی شرایط این بازار در سال 96 عنوان کرد: شرایط بازار تا کنون تغییری نداشته و حرف و وعده جدیدی نیز داده نشده است، بنابراین آنچه کاملاً قطعی است اینکه حداقل تا اخر بهار سال آینده هیچ تغییر محسوس و معنی داری در بازار مسکن به وجود نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: سیاستهای دولت یازدهم نه تنها در خصوص مسکن کاملاً نا مشخص و نا کارآمد بوده بلکه درستتر آن است که بگوییم اصولاً دولت یازدهم هیچ برنامه منسجم و قابل استنادی در خصوص بخش مسکن نداشته به جز پاره ای انتقاد در خصوص مسکن مهر و نیز برخی تبلیغات سیاسی در خصوص مسکن اجتماعی که از نظر کارشناسی و اجرایی فاقد هرگونه مشخصه لازم می باشد و به نظر می رسد جناب وزیر در آخر دوران صدارت خود خواسته حرفی زده باشد. چرا که مسکن اجتماعی طرح شده توسط آقایان اصلاً ماهیت مشخصی ندارد و مکانیسم و امکاناتی میخواهد با آنها عملی شود نیز تعیین نشده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
مسکن حداقل تا 5 سال دیگه تو رکود هست تنها راه نجات مسکن کاهش قیمت بیش از 30 درصد
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
سلام. مشکل اصلی که هیچکس بهش اشاره نمیکنه اینه که یه تفکر سنتی داریم به اسم دلالی. یعنی از نظر عموم رونق در گرو تورم هست. کسی به فکر تولید و خلق دارایی و ثروت نیست بلکه باید حتما از طریق افزایش قیمتها به سود رسید!!
دقیقا مثل شرکتهای بورسی که همیشه به کمک افزایش نرخ محصولات به سوددهی میرسن نه طرح توسعه.
تا وقتی که این تفکر وجود داشته باشه اوضاع همینه!!
با تشکر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
مسکن مرده با تنفس مصنوعی نمیشه زنده کرد باید قیمت ها اصلاح شوند و گرنه تا سالها تو رکود گرفتار خواهد ماند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
سلام بانک صادرات املاک خودش را حراج کند به اندازه دوتا بانک صادرات نفع می برد مسئله اینجا است اولین بانکی که حراج را شروع کند برنده است مکر مدیریت حراج شود این اصل اقتصاد است وقتی متقاضی نیست حراج بهترین محرک نقدینکی است و موتور عرضه وتقاضا را روشن می کند منها مرض نزول خواری وسود عشقی مانع اینکار است