بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
ابلاغیه اخیر سازمان بورس به نظر کارشناسی نشده و ناپخته بود و نباید به دلیل مشکل یک شخص با چند کارگزاری انگشت شمار چنین ابلاغیه ای با این ابعاد صادر می شد. چرا که حتی اعلام برنامه جهت اجرای چنین ابلاغیه ای تبعات زیادی به همراه داشته و سوالات فراوانی را در ذهن افراد ایجاد می کند.
کد خبر : ۱۷۳۶۵۰
نویسنده :
کیوان فر

"گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدن گردن مسگری". این حکایت بورس ماست که یک سرمایه گذار حقیقی از سوی دو سه کارگزاری دچار تخطی از قوانین و دستورالعمل های معاملاتی می شود و به جای مجازات و برخورد با آنها، سازمان بورس با صدور ابلاغیه ای دیگر سرمایه گذاران و کارگزاری ها را مجازات می کند.

به گزارش بورس نیوز، موضوع به ابلاغیه تعیین سقف اعتبارات کارگزاری ها باز می گردد که صدور آن به نوعی برخورد و مجازات دیگر سهامداران و کارگزارانی است که طبق آنچه که باید، عمل می کنند.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: ابلاغیه اخیر سازمان بورس به نظر کارشناسی نشده و ناپخته بود و نباید به دلیل مشکل یک شخص با چند کارگزاری انگشت شمار چنین ابلاغیه ای با این ابعاد صادر می شد. چرا که حتی اعلام برنامه جهت اجرای چنین ابلاغیه ای تبعات زیادی به همراه داشته و سوالات فراوانی را در ذهن افراد ایجاد می کند.

علی دهدشتی نژاد افزود: اولین تبعات منفی آن کاهش حجم معاملات است که می تواند بسیار اثر گذار بوده و حجمی که می توانست باعث ایجاد رونق در بورس باشد را از بین می برد. مخصوصاً در شرایطی که همواره در پایان اسفند ماه فشار فروش سهام جهت تسویه اعتبارات و نیز تأمین نقدینگی برای سال جدید افزایش می یابد که این امر نیز مزید بر علت می شود تا حجم فروش سهام شدت گیرد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر طبق برخی آمارها، حقوق صاحبان سهام بیش از نصف کارگزاری ها کمتر از پنج میلیارد تومان است و این به معنی آن است که کارگزاران نمی توانند روزانه بیش از این مبلغ را به مشتریانشان اعتبار دهند.

وی افزود: مشکل دیگر این ابلاغیه به زمان تسویه معاملات بر می گردد. به عنوان مثال فرض کنید سرمایه گذاری از یک شرکت کارگزاری یک میلیارد تومان سهام خریداری کرده و در مقابل جهت تسویه بدهی خود یک میلیارد تومان سهام از کارگزاری دیگری بفروشد. اما چنانچه یک کارگزار سقف اعتبار خود را رعایت نکرده باشد و طبق ابلاغیه مذکور بنا بر ابطال معاملات سهام آن باشد، وی به دلیل ابطال سهام فروخته شده خود به اندازه سهام خریداری شده بدهکار خواهد شد که این امر کارگزاران و حتی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفت: در این حالت هر روز این نگرانی وجود دارد که در زمان تسویه روزانه، بخشی از معاملات ابطال خواهند شد و برخی از سود احتمالی خرید خود جا خواهد ماند و برخی دیگر به کارگزار خود بدهکار خواهند شد که در نهایت نتیجه چنین شرایطی ایجاد فضای نگرانی روحی و روانی برای سهامداران و سرمایه گذاران است بطوریکه افراد نمی دانند تا ساعت چهار هر روز چه اتفاقی افتاده و قطعیت معاملات آنها مشخص نیست. از همین رو به نظر می رسد اجرای این ابلاغیه عملی نیست.

دهدشتی نژاد تأکید کرد: نکته دیگر در خصوص شعبات شهرستان کارگزاری هاست. چرا که در صورت اجرای چنین موضوعی بایستی سیستم تجمیع اوردر وجود داشته باشد تا کارگزاری ها بدانند در هر لحظه استیشن ها در مجموع چه مقدار از اعتبار مجاز، خرید انجام داده اند و چنانچه خرید شهرستان ها به سقف معین طبق ابلاغیه برسد، سایر استیشن ها از خرید محروم خواهند ماند. پس وجود یک سیستم زنده و آنلاین برای محاسبه جمیع سفارش های اعتباری لازم است که در حال حاضر موجود نیست. ضمن اینکه تا زمانی که بخواهیم برنامه های نرم افزاری لازم را برای این امر فراهم کنیم، کارگزاری ها به دلیل وجود این ابلاغیه با مشکل مواجه خواهند بود.

وی با بیان اینکه نباید اشتباه یک سرمایه گذار و چند کارگزاری را به کل بازار تعمیم داد، تصریح کرد: بایستی قوانین نظارتی بیشتری اعمال می شد، نه اینکه محدودیت ها را افزایش داد. به عنوان مثال به جای این تصمیم می توان زمان تسویه و پایاپای T+3 حذف می شد یا اینکه بایستی قانونی اجرا شود که برای خرید حتماً پول در حساب خریدار باشد تا کارگزاری ها نیز با مشکلی مواجه نباشند. در صورت اجرای چنین ابلاغیه ای علاوه بر اینکه کل بازار تحت تأثیر قرار می گیرد، بخش سرمایه گذاری ها و کل اقتصاد نیز متأثر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در خاتمه سخنان خود با طرح این سوال که آیا وقتی یک شرکت بورسی تخلفی مرتکب می شود، بایستی دود آن به چشم دیگر سهامداران و سرمایه گذاران برود، اظهار داشت: در خصوص مسئله شرکت کنتورسازی ایران به دلیل تخلف مدیریت این مجموعه، تنها سهامداران آن متحمل زیان شدند. حال اگر یک شخص یا کارگزاری هم دچار اشتباهی شود، باز هم سهامداران باید تاوان آن را پس دهند؟ ضمن اینکه سازمان بورس بایستی مدافع حقوق سهامداران باشد، هر چند نمی گوییم در حال حاضر این وظیفه عملی نمی شود. اما به صورت سهوی و ناخودآگاه ابلاغیه ای صادر می شود که به سهامداران آسیب می زند به عبارتی گویا در بازار سرمایه ما رسم بر این است ک هر نهادی تخلف کند، سهامدار و سرمایه گذار بایستی جور آن را بکشد که این امر به هیچ وجه شایسته نیست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
ابلاغیه سازمان بورس کاملا بجا و به موقع بوده ادامه این روند کل بازار رو نابود میکرد.
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
وقتی کسی فرق جو وگندم را نمیداند چگونه میتواند کشاورز خوبی باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
کامت اول می شه بگی چجوری این ابلاغیه ادامه روند بازار را درست می کنه معلومه اصلا نمی دونی ابلاغیه در چه موردی بوده چون اصلاح روند فعلی بازار هیچ ربطی به ابلاغیه نداشت . من خودم کارگزارم و این مساله ممکنه ادامه فعالیت کارگزاران را مورد تهدید قرار بده که در آخر به کل بازار سرمایه لطمه می زنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
چه جالب یعنی آدم تا ساعت 4 نمی دونه خرید و فروشهاش سر جاش هست یا باطل می شه یعنی فاز پس گشایش بازار تا ساعت 4 طول می کشه
محسنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
عزیز برادر دوستی که نوشتی این قانون خوبه و بازار را نجات می ده ، قانون جدید بورس فقط بخش خرید سهام را محدود کرده یعنی باعث می شه تقاضا در بازار کم شود ولی همچنان عرضه وجود دارد بنابراین اگر قانونی می ذاشت که تقاضا مثل قبل می موند و فقط عرضه سهام را محدود می کرد بعد می تونستی بگی این ابلاغیه جلوی نابودی بازارو می گیره ولی این درست برعکسه از این به بعد فروش سهام زیاده ولی خرید اعتباری کم می شه و ممکنه بازارو بدتر داغون کنه
علی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
ایجاد سر و سامان همیشه خوب است. اجازه دهید نظم برقرار شود که به نفع همه است.
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
به نظرم یکی از دلایل مهم افت و خیز قیمت سهام شرکتها، و فراری دادن مردم از بازار سرمایه خرید و فروش اعتباری سهم توسط همین آقایان نوسانگیر می باشد!! شخصا از مدیریت سازمان بورس به دلیل این ابلاغیه که در راستای سر و سامان دادن وضعیت فعلی و پایان دادن به روند قمارخانه ای شدن آینده بورس بود تشکر میکنم. خیلی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه و کارگزاری ها به دلیل کاهش درآمدشان از این ابلاغیه و متوصل شدن به بهانه های غیر واهی در سایت ها و ... صغری و کبری خواهند بافت!! ولی در کل اگر معاملات سهامداران با دارایی نقدی خودشان بصورت روزانه صورت بگیره بهتره ؟
ناشناس
MOLDOVA, REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
نویسندگان نامه سوداگران بورسند
سهامدار متضرر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
تو رو خدا یه قوانینی بذارید که امثال من از این ضرر دربیایم همه پس اندازمو دو دستی تقدیم کردم بذارید اعتماد دوباره برگرده و بقیه به سرنوشت من دچار نشن