بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر : ۱۷۳۶۷۸


اقتصاد ایران:انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت:سیاستهای واردات خودر بازار خودرو ایران را به شرکت های خودروساز چینی و اروپایی واگذار کرده است

به گزارش خبرگزاریاقتصادایران، "میثم رضایی" رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما؛ گفت : سیاستهای وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه واردات خودر به واگذاری بازار خودرو ایران به شرکت های خودروساز چینی و اروپایی منجر شده است.
وی افزود: سیاست های غیر اصولی وزارت صنعت معدن و تجارت و باز گذاشتن دست خودروسازان داخلی برای واردات خودرو به صورت (فول سی. کی .دی) به اسم تولید مشترک در عمل بازار خودرو را در اختیار شرکتهای خارجی قرار داده است .
وی افزود : امروز خودروسازان داخلی با حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت به اسم تولید مشترک اقدام به واردات (فول سی. کی .دی) خودرو و عرضه و فروش ان در بازار داخلی می کنند ، رویکردی که در عمل به انزوای قطعه سازان و صنعت خودروی داخلی منجر خواهد شد.
رضایی گفت : امروز خودروسازان داخلی به اسم تولید مشترک ، خودور را به صورت کامل با نرخ تعرفه سه تا چهار درصد و تحت عنوان ورود قطعات منفصله وارد می کنند و دولت از دریافت عوارض 45 درصد ورود خودرو محروم می شود.
وی تاکید کرد : این رویکرد وزارت صنعت معدن و تجارت در صنعت خودرو دامنگیر دیگر صنایع نیز شده است و دیگر بخش های تولیدی نظیر لوازم خانگی نیز با این معضل مواجه هستند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد : امروز انواع محصولات چینی و محصولات شرکت رنو و پژو سهم قابل توجهی از بازار خودرو ایران را در اختیار گرفته اند و خودروسازان نیز با دور زدن قانون و پرداخت عوارض کمتر به بازاری انحصاری در واردات خودرو دست یافته اند.
وی افزود : دستیابی به تولید مشترک محصولاتی نظیر رنو و پژو بدون سرمایه گذاری در ایجاد خطوط تولید و انتقال فناوری در مدت زمان سه ماه غیر ممکن است ، روندی که دستکم 5 تا 8 سال زمان نیاز دارد.
رضایی خاطرنشان کرد : امروز بین 30 تا 40 درصداز قطعات خودروهایی که سالها تحت عنوان خودروی ملی در کشور تولید می شود از چین تامین می شود حالا چگونه امکان دارد که در مدت سه ماه و بدون هیچ گونه سرمایه گذاری خاصی تولید مشترک محصولاتی نظیر رنو یا پژو در کشور انجام شود.
وی تاکید کرد : سیاست وزارت صنعت معدن و تجارت در زمینه صنعت خودرو ما را در تولید خودرو به سمتی می برد که به یک مونتاژ کار کامل تبدیل شویم و هیچ نوع انتقال تکنولوژی در کشور ایجاد نخواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر