بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

بررسی تکنیکی شاخص کل

شاخص کل در حالی در روزهای سرد و رکودی اسیر نوسانات نزولی شده است که حجم و ارزش معاملات نیز در بازار به شدت کاهش یافته است و عملاً می‌رود تا سال ۹۵ را با بازدهی منفی برای سهامداران خود به پایان برساند.
کد خبر : ۱۷۳۷۷۱
شاخص کل در حالی در روزهای سرد و رکودی اسیر نوسانات نزولی شده است که حجم و ارزش معاملات نیز در بازار به شدت کاهش یافته است و عملاً می‌رود تا سال ۹۵ را با بازدهی منفی برای سهامداران خود به پایان برساند. ۹۵ ای که به واسطه بلوک‌زنی‌های خاص در بسیاری از روزها، از بار منفی آن کاسته شد اما شرایط خرد و کلان اقتصادی-سیاسی به گونه‌ای نبود که کام سهامداران شیرین شود. در این روزهای پایان سال که همواره به طور سنتی بازار سهام با افزایش تقاضای خرید همراه می‌بوده است، نگاهی به آخرین وضعیت تکنیکی شاخص کل داشته‌ایم که برای مطالعه آن شما را به ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

در حالی روزهای انتهایی سال ۹۵ را سپری می‌کنیم که همان طور که در خلاصه مطلب نیز اشاره داشتیم، بازدهی شاخص در سال ۹۵ منفی بوده است و بعید است که این منفی تا پایان سال، رنگ عوض کند. اما همواره در روزهای انتهایی سال، به صورت سنتی، شاهد افزایش تقاضا در بازار سهام بوده‌ایم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، رشد قیمت سهام در سال‌های اخیر در انتهای سال همواره با فروکش کردن تسویه اعتبارات و نقد کردن دارایی‌های سهامدارانی که تا انتهای سال پول خود را می‌خواسته‌اند، آغاز می‌شده است. در هفته جاری نیز روز دوشنبه آخرین روز فروش برای کسانی است که در سال ۹۵ وجه حاصل از فروش خود را می‌خواهند. به نظر می‌رسد با پایان یافتن موعد تسویه اعتبارات و عبور از دوشنبه، فشار فروش در بازار کاهش یافته و روند معاملات رو به بهبود گذارد.

اما اجازه بدهید برای بررسی بیشتر به سراغ نمودار شاخص کل برویم. در بررسی نمودار ۴ ساعته شاخص کل مشاهده می‌نماییم که ریزشی که از بعد از انتخابات ایالات متحده! در شاخص کل آغاز شده است، در قالب یک ۵ موجی قابل شمارش است و هم اکنون در موج پنجم هستیم. به نظر می‌رسد این موج به زودی باید خاتمه یابد و پس از آن شاهد افزایش تقاضای خرید در بازار باشیم.

بررسی تکنیکی شاخص کل

وقتی به تصویر بعدی در تایم روزانه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شاخص در روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۹۵، کف ماه‌های اخیر خود را شکسته است و با همین شکست نسبت به ورود آن به موج ۵، اطمینان بیشتری یافته‌ایم. اما این شکست به واگرایی همراه اس و در نزدیکی کف ۷ ماهه اخیر رسیده است. به نظر می‌رسد با رسیدن به هدف موج ۵ و با اهرم واگرایی، رفته رفته از فشار فروش کاسته شده و وضعیت بازار رو به بهبود کوتاه مدتی گذارد.

بررسی تکنیکی شاخص کل

تصویر بعدی نیز نمودار شاخص کل و واکنش‌های آن به محدوده اشباع فروش اسیلاتور RSI‌ را نشان می‌دهد. هر بار که RSI در اشباع فروش رفته است، شاخص کل هر چند موقت، در مسیر رشد قرار گرفته است. این بار نیز RSI در اشباع فروش رفته است و انتظار می‌رود شاهد واکنش مثبت به اشباع فروش این اسیلاتور باشیم.

بررسی تکنیکی شاخص کل

اما در تصویر فوق به ارزش و حجم معاملات در کف‌های قبلی اشاره کرده‌ایم. وقتی به محاسبه نسبت ارزش معاملات به ارزش کل بازار در این تاریخ‌ها می‌پردازیم، مشاهده می‌کنیم که نسبت مذکور در هر سه تاریخ فوق به عدد ۰.۰۴۳ درصد رسیده است که قابل تأمل است.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: مجید حصاری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
انچه عیان است چه حاجت به بیان است وضعیت اقتصادی به قدری خراب است که دیگر احتباجی به نگارش شاخص نیست