بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر : ۱۷۳۸۵۹

طی فعالیت یک سال گذشته بورس کالای ایران، افزون بر ۳۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸۱۷ هزار میلیارد ریال در بازارهای مختلف این بورس در قالب معاملات فیزیکی به صورت نقدی، سلف و نسیه و در بازار مالی در قالب قراردادهای مشتقه، اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد که در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته از نظر حجم با رشد ۲۶ و از نظر ارزش با رشد ۷۳درصدی مواجه شد.




طی فعالیت یک سال گذشته بورس کالای ایران، افزون بر ۳۳ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸۱۷ هزار میلیارد ریال در بازارهای مختلف این بورس در قالب معاملات فیزیکی به صورت نقدی، سلف و نسیه و در بازار مالی در قالب قراردادهای مشتقه، اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد که در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته از نظر حجم با رشد ۲۶ و از نظر ارزش با رشد ۷۳درصدی مواجه شد. 


ارزش ٤٤٦ هزار میلیارد ریالی بازار مالی

به گزارش ایانا از «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ارزش بازار مالی بورس کالای ایران شامل بازار مشتقه، اوراق سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی طی سال ۹۵ از مرز ٤٤٦ هزار میلیارد ریال عبور کرد که در مقایسه با ارزش ١٧٣ هزار میلیارد ریالی سال ٩٤ با رشد ١٥٧ درصدی روبه رو شد.

 بازار مشتقه بورس کالای ایران طی سال ۹۵، شاهد انعقاد بیش از سه میلیون و ۲۴۵ هزار قرارداد آتی سکه طلا به ارزش بیش از ۳۹۰ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ حدود ۹۱ درصد از نظر حجم و ۱۳۴ درصد از نظر ارزش، رشد راتجربه کرد. قراردادهای اختیار معامله نیز از ابتدای راه اندازی تا پایان سال به میزان ۴۲ هزار و ۸۵۲ قرارداد و به ارزش بیش از ۵۰۳ میلیارد ریال داد وستد شد.

همچنین  ۷.۱ میلیون تن کالا در قالب اوراق سلف موازی استاندارد و ۴۵۳ هزار تن انواع کالا در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت که از این میزان۱۰ هزار و ۸۲ سکه طلا بصورت گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد. در این بخش با ارزش ۵۵ هزار میلیارد ریالی معاملات سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی در مقایسه با ارزش حدود ٧ هزار میلیارد ریالی سال ٩٤، رشد چشمگیر ۵۹۶ درصدی به ثبت رسیده است.

ارزش ۳۷۱ هزار میلیارد ریالی بازار فیزیکی

میزان حجم کل معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی مدت مذکور افزون بر ۲۵میلیون و ۴۷۲ تن کالا بود که به ارزش بیش از ۳۷۱ هزار میلیاردریال داد و ستد شد. حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز در مقایسه با سال قبل به ترتیب شاهد افزایش ۱۰ و ۲۵ درصدی بود.

رشد ۲۱ درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی

طی این مدت در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا انواع محصولات شامل سنگ آهن، آلومینیوم، فولاد، شمش روی، شمش طلا، مس،سیمان ، کنسانتره فلزات گرانبها، سولفور مولیبدن و کک متالورژی مورد معامله قرار گرفت. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله انواع قیر، مواد پلیمری و شیمیایی، سلاپس واکس، عایق رطوبتی، گازآرگون، گوگرد کلوخه و گرانوله، لوب کات سنگین و سبک، و وکیوم باتوم در دوبخش صادراتی و داخلی بود. در تالار کشاورزی نیز کالاهایی مانند جو،ذرت، شکر سفید، انواع کنجاله، مرغ منجمد، زعفران، گندم خوراکی و دورم،برنج ، دانه روغنی و روغن خام از سوی مشتریان خریداری شد.

به این ترتیب طی مدت مذکور تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد معامله بیش از ۹ میلیون تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۱۵۵ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۱.۶ درصد از نظرارزش رشد معاملات را تجربه کرد.

از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود ۶.۸ میلیون تن انواع کالا به صورت سلف و به ارزش بیش از ۱۱۶ هزار میلیارد ریال انجام شد. حدود ۲.۵میلیون تن کالا نیز به صورت نقدی و به ارزش بیش از ۴۰ هزارمیلیارد ریال به فروش رفت. معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان۵۷۴۰ تن و به ارزش ۴۶۰ میلیارد ریال صورت گرفت.

در گروه محصولات فولادی بیش از ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع کالا بهارزش بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد ریال در حالی مورد معامله قرار گرفت که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش به ترتیب افزایش ۴.۲و ۲۷ درصدی را تجربه کرد. در این تالار همچنین بیش از ۱۱۱ هزار تن انواعآلومینیوم، ۱۴۹۰ تن شمش روی، ۲۶۱ هزار تن انواع محصولات مسی، ۱۲۶تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۶۰۴۰ تن سولفور مولیبدن، ۸۵۰۰ تن ککمتالورژی، دو میلیون و ۳۰ هزار تن سنگ آهن و ۵۵۰۰ تن سیمان داد و ستدشد. شمش طلا نیز به میزان ۶۲۰ کیلوگرم در حالی در این تالار مورد معاملهقرار گرفت که در مقایسه با سال ۹۴ از نظر حجم و ارزش رشد ۳ و ۱۹درصدی را تجربه کرد.

افزایش ۲۲۹ درصدی حجم معاملات کشاورزی

طی سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۵۰۹ تن انواع محصول کشاورزی در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم و ارزش  به ترتیب با رشد ۲۲۹ و ۱۹۹ درصدی را تجربه کرد.

از کل معاملات صورت گرفته در این تالار معامله حدود ۲ میلیون و ۲۱۵ تنانواع کالا به صورت نقدی و به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال انجام شد. حدود ۲۸۶ هزار تن کالا نیز به صورت سلف و به ارزش بیش از ۷ هزارمیلیارد ریال به فروش رفت. معاملات اعتباری (نسیه) در این تالار نیز به میزان۷۲۶۰ تن و به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال صورت گرفت.

در گروه جو  بیش از یک میلیون و ۲۴۷ هزار تن انواع جو دامی به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را تجربه کرده است. در این تالار همچنین بیش از ۳۴۲هزار تن انواع ذرت، ۱۱ هزار و ۳۶۰ تن کنجاله، ۱۵۰۴۶ تن مرغ منجمد، ۱۲کیلوگرم زعفران، ۱۸۵۷۱ تن برنج، ۵۰ تن دانه روغنی و ۵۰ هزار و ۱۴ تنروغن خام داد و ستد شد. شکر نیز به میزان ۴۰۰ هزار و ۶۹۸ تن و به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد ریال در این تالار مورد معامله قرار گرفت.

داد و ستد بیش از ۱۳ میلیون تن فرآورده های نفتی وپتروشیمی

طی  سال اخیر افزون بر ۱۳میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۸۴ هزارمیلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران موردمعامله قرار گرفت که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با رشد ۷ و ۱۶.۳۲درصدی همراه شد.

بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به پلیمری ها اختصاص یافت به طوری که این محصولات با حجم ۲ میلیون و ۵۹۷ هزار تنو ارزش  ۹۶ هزار میلیارد ریال معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش رشد ۲۷ و ۳۲ درصدی را تجربه کرد.

در گروه مواد شیمایی نیز طی مدت مذکور، معامله ۹۶۱ هزار تن انواع محصولات شیمیایی به ارزش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال ثبت شد. این گروه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ ، رشد ۲۵ و ۴۴ درصدی حجم وارزش معاملات را تجربه کرد.

در تالار فرآورده های نفتی نیز ۵ میلیون و ۲۲۷ هزار تن قیر به ارزش بیش از۴۰ هزار میلیارد ریال به فروش رفت که از نظر حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بود. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد ۳۵۰ هزار تن گوگرد، ۳.۲ میلیون تن وکیوم باتوم، یک میلیون و ۲۴ هزار تن لوب کات ، ۲۹ هزار و ۱۰۰ تن سلاپس واکسو ۴۴ هزار و ۵۲۷ تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

معامله ۳۰ میلیارد ریال انواع کالا در تالار صاداتی

طی یک سال گذشته حدود ۵ میلیون و ۷۴۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد ریال در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرارگرفت. در این تالار دو میلیون و ۳۰ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از ۲میلیارد ریال برای صادرات به بازارهای جهانی داد و ستد شد. قیر نیز به میزان ۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن و به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد ریال در اینتالار مورد معامله قرار گرفت. گوگرد نیز به میزان ۲۱۰ هزار تن و به ارزشبیش از ۳۶۶میلیون ریال به فروش رفت. از دیگر کالاهای داد و ستد شده دراین تالار می توان به معامله ۴۴ هزار و ۵۲۷ تن عایق رطوبتی ، ۳۱ هزار تنمحصول کشاورزی، ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن لوب کات و ۱۷ هزار و ۷۵۰ تن وکیومباتوم اشاره کرد.

آمار بازار فرعی

در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی یک سال اخیر ۱۱۴ هزار و ۶۰۶ تنانواع کالا در گروه های کالایی کشاورزی، پلیمری، شیمیایی، ضایعات،معدنی و صنعتی، سولفات و آهک، به ارزش بیش از یک هزار و ۴۸۲ میلیاردریال داد و ستد شد

اشتراک گذاری :
ارسال نظر