بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
کد خبر : ۱۷۴۳۵۱


اثر موثر تورم و نرخ سود بانکی بر چشم انداز بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: باید در نظر داشت سودآوری شرکت های بورسی تا حد زیادی وابسته به قیمت نفت و کالاهای اساسی است، قیمت نفت در 5 سال اخیر به نصف کاهش یافته است. 

اقتصاد آنلاین - هدی دهقان،  علی رستگار مقدم اعتمادی در ارزیابی وضعیت بازار به خبرنگار بورس اقتصاد آنلاین گفت:برای شناخت شرایط کنونی حاکم بر بنگاه های فعال در بورس باید جواب را در سیاست های پولی و مالی و همچنین وضعیت بازارهای جهانی جستجو کرد، تورم حاکم در سال های گذشته باعث شده که شرکت ها هر سال نسبت به سال های قبل سود بیشتری شناسایی کنند.

وی افزود: تورم  بطور عموم  بصورت افزایش در قیمت یا تعداد فروش در صورت های مالی اثر می گذارد و باعث شناسایی افزایش سود می شود از این رو  یکی از بحران هایی که کاهش تورم ایجاد کرده اختلاف بسیار زیاد نرخ سود بانک ها نسبت به تورم است.

مدیر عامل کارگزاری آریا بورس با اشاره به اینکه  نرخ سود برای حساب های بانکی بصورت مستقیم با نرخ بهره وام های بانکی همبستگی دارد،تصریح کرد: کاهش نرخ تورم به سطح بسیار پایین تر از نرخ بهره باعث افزایش نرخ موثر بهره بانکی شده و این موضوع جذابیت تسهیلات را کاهش داده است؛ به عبارتی دیگر برای بسیاری از بنگاه ها فعالیت اقتصادی با این بهره های بالا بصرفه نیست.

به اعتقاد رستگار مقدم ، اگر این موضوع را درکنار کمبود نقدینگی بانک ها که ناشی از قفل شدن منابع آنها در حوزه ی زمین و مسکن است قرار دهیم، خواهیم دید که در هر دو سمت عرضه و تقاضای تسهیلات، مشکلات جدی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه به موضوع مخارج دولت و تاثیر گذاری آن بر مخارج مستقیم وغیر مستقیم سود آوری شرکت ها اشاره و اظهارداشت: افزایش مخارج دولت باعث فعال شدن بنگاه ها شده و در سودآوری آنها تاثیرگذار است؛ بطور مثال سرمایه گذاری دولت در طرح های عمرانی و مسکن باعث فعال شدن شرکت های پیمانکاری و همچنین سیمان و فولاد می گردد و بصورت غیر مستقیم باقی شرکت هایی را که با این صنایع در ارتباط هستند را نیز منتفع می کند.

وی در ادامه گفت: باید در نظر داشت سودآوری شرکت های بورسی تا حد زیادی وابسته به قیمت نفت و کالاهای اساسی است، قیمت نفت در 5 سال اخیر به نصف کاهش یافته است. همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و تبع آن کاهش تقاضای این کشور برای فولاد و باقی فلزات اساسی قیمت فلزات را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر عامل کارگزاری آریا بورس این را هم یاد آور شد ؛با توجه به این که حجم بزرگی از منابع بازار بورس کشور در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد و سنگ آهن متمرکز است، روند کاهش قیمت کالاهای اساسی بصورت مستقیم در سوددهی بازار بورس تاثیر خواهد گذاشت.

رستگار مقدم در پایان خاطرنشان کرد: تطبیق اقتصاد با شرایط جدید زمانبر است و مدتی طول خواهد کشید تا بنگاه های اقتصادی با تغییر استراتژی خود را با وضعیت کنونی حاکم بر بازارهای داخلی و جهانی تطبیق دهند و با مدیریت بهینه ی منابع خود به رشد در سودآوری برسند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
استمرار روحانی یعنی نکبت برای بازار سرمایه
مهدی
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
ایکاش کمی انصاف داشتی ایران فقط بازار سرمایه نیست که رانت . نوسان بگیران بچابند. حتما به دکتر محمود یا قالیباف رای میدهیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
United States
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
روحانی ویرانگر بازار سرمایه هرکی میخواد این چهار سال تکرار نشه به روحانی وجهانگیری رای نده هرکی هم میخواد پولش 4 ساله دیگه توی کوره پول سوزی روحانی گیر کنه وبازیش اشکنک داشته باشه وبه اصصطلاح دولت تدبیر مفتخور باشه وبدون زحمت بخواد کسب سود کنه به روحانی رای بده
ناشناس
United States
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
نه به دولت روحانی نه به همه بدبختی هایی است که به ما وشما سهامدارن بورس دراین چهار سال گذشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
سلام انکار همه مملکت خفقان کرفتهاند
سید
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
از کاندیداها خواهش میکنیم در بخش اقتصاد که مناظره میکنند از مسولین دولت سوال شود چرا ارزش سهام پایین آورده شد به عقیده اینجانب سود سهامداران را بخودشان ندادند وسود جای دیگری مصرف شد آیا سزوار است که به شما اعتماد کنند ودر بخش اقتصاد از کشور حمایت کنند بعد نقره داغشان کنند آیا اعتماد رفته دوباره برمی گردد