بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
در حالیکه جنگ تجاری و تعرفه ای بین آمریکا و چین بالا گرفته، کشور های خاورمیانه از جمله ایران در حال مطرح شدن به عنوان منتفعان احتمالی این جنگ تجاری هستند.
کد خبر : ۱۷۴۷۳۸
به گزارش بورس نیوز، اگر چین پیشنهاد خود برای وضع تعرفه 25 درصدی بر پلی اتیلن و پروپان مایع وارداتی از آمریکا را عملی کند، خریداران چینی ممکن است برای خرید مواد پتروشیمی ارزان تر به سراغ عرضه کنندگان دیگر بروند. در این میان کشورهای خاورمیانه با منابع عظیم انرژی و عرضه بالای محصولات پتروشیمی می توانند گزینه ای مناسب برای جایگزینی با آمریکا باشند.
بر اساس ارزیابی موسسه گلدمن ساکس، خاورمیانه هم اکنون نیز بزرگترین منبع تامین پلی اتیلن چین به شمار می رود و می تواند صادرات خود به این کشور را باز هم افزایش دهد.
به گفته این بانک آمریکایی، خریداران چینی ممکن است ناگزیر شوند، سال آینده در صورت افزایش تعرفه ها 2.3 میلیون تن پلی اتیلن وارداتی از آمریکا را از کشورهای دیگر تامین کنند.
بر اساس ارزیابی گلدمن ساکس، چین سالانه 12.7 میلیون تن پلی اتیلن وارد می کند که تنها 600 هزار تن آن از آمریکا تامین می شود. اما در صورت عدم افزایش تعرفه ها خرید پلی اتیلن چین از آمریکا پتانسیل رشد بیش از 300 درصدی را در طی 2 سال آینده داراست.
به گفته اونگ هان وی، تحلیلگر موسسه مشورتی اف جی ای، به ویژه ایران می تواند به عنوان یکی از منتفعان احتمالی جنگ تجاری بین چین و آمریکا باشد، زیرا این کشور می تواند گاز را با قیمتی پایین تر از قیمت های قراردادی منطقه ای به فروش برساند. قیمت گاز از آن جهت مهم است که گاز منبع اصلی انرژی مجتمع های پتروشیمی محسوب می شود.
بر طبق گزارش بلومبرگ، وی افزود: ایران یک جایگزین جذاب به شمار می رود. شرکت های چینی ناگزیر خواهند شد منابع تامین مواد خام خود را تنوع ببخشند و بیشتر به سمت ایران تمایل پیدا کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر