بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
مدیر عامل بورس انرژی با بیان اینکه ارزش معاملات این بازار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، با افزایش ۷۸ درصدی همراه بوده است ، عنوان کرد:امسال دو پالایشگاه دولتی آبادان و اراک فرآورده‌های خود را از طریق بورس انرژی عرضه خواهند کرد.
کد خبر : ۱۷۴۷۷۵
نویسنده :
ذلفقاری

مدیر عامل بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز درخصوص عملکرد سال گذشته بورس انرژی گفت: در سال ۱۳۹۶ به لحاظ عملکرد و آمار معاملات نسبت به سال ۹۵ رشد بسیار خوبی داشتیم برای مثال در بازار فیزیکی فرآورده‌های نفتی، ارزش معاملات نسبت به سال پیش از آن ، ۹۲ درصد افزایش پیدا کرد.

در بازار اوراق سلف نیز ارزش معاملات در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با رشد ۶۷ درصدی همراه بود که در مجموع ارزش معاملات در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، با افزایش ۷۸ درصدی همراه بوده است.

سید علی حسینی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶ دو بازار جدید در حوزه برق یعنی بازار معاملات مصرف کنندگان بزرگ و اوراق سلف بلند مدت راه اندازی شد.

وی با اشاره به راه اندازی صندوق پروژه انرژی در سال ۹۶ ، در مورد برنامه‌های بورس انرژی در سال ۹۷ نیز گفت: در سال جاری تأمین مالی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در بورس انرژی را دنبال خواهیم کرد و همچنین راه اندازی ابزارهای جدید مثل گواهی ظرفیت و اوراق صرفه جویی انرژی پیگیری خواهد شد.

به گفته حسینی بحث پذیرش فرآورده‌های جدید پالایشگاهی نیز در بورس انرژی مطرح است که از پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی ، فرآورده‌هایی که تاکنون پذیرش نشده‌اند، پذیرش خواهند شد.

همچنین تقویت رینگ صادراتی بورس انرژی با توجه به فروش مجدد فرآورده‌های صادراتی شرکت ملی پخش در دستور کار بورس انرژی قرار دارد و همچنین امکان استفاده از قراردادهای بلندمدت برای فروش فرآورده‌های نفتی در سال جاری نیز پیگیری خواهد شد.

وی در مورد پذیرش فرآورده‌های جدید در بورس انرژی گفت: اکثر فرآورده‌های پالایشگاهی و همچنین فرآورده‌های اصلی نفتی پذیرش شده‌اند اما اتفاقی که در این بین می افتد اینکه با وجود پذیرش یک کالا چنانچه پالایشگاهی که پیشتر عرضه‌ای از طریق بورس انرژی انجام نمی‌داده ،تصمیم به فروش محصولات خود از طریق این بازار گرفته باشد، در این حالت بورس انرژی اقدام به پذیرش کالا از آن پالایشگاه خاص می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال دو پالایشگاه دولتی آبادان و اراک که در بورس انرژی کمتر فعال بوده‌اند، در سال ۹۷ فرآورده‌های خود را از طریق بورس انرژی عرضه خواهند کرد.

سید علی حسینی در مورد عرضه گاز طبیعی در بورس انرژی نیز گفت: این مسئله در سطح مطالعاتی است و پیشنهاد اولیه آن نیز به شرکت ملی گاز ارائه شده که در حال بررسی و مطالعه است.

وی در مورد امکان راه اندازی صندوق‌های پروژه جدید نیز گفت : در صورتی که متقاضی جدیدی برای اوراق وجود داشته باشد، بورس انرژی اقدام به راه اندازی صندوق‌های جدید خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر