بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند: اگر از ریسک‌های سیاسی عبور کنیم در بخشی از سال شاهد بروز رسانی مقطعی سهام گروه‌های خودرو، قطعات ، تجهیزات و صنعت بانکداری خواهیم بود که در یک سال گذشته به شدت افت داشته‌اند . در کل سال سهام پتروشیمی‌ها و معدنی‌هایی که رویکرد صادراتی دارند در یک روند پایدار جزو سهام‌های رو به رشد باشند.
کد خبر : ۱۷۴۷۹۰
سعید درخشان ،کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت بورس در سال ۹۷ به خبرنگار بورس نیوز گفت: با توجه به نامشخص بودن برخی مسائل سیاسی نمی‌توان نظر شفافی در مورد وضعیت بازار سرمایه ارائه داد.
وی با بیان اینکه قیمت جهانی کامودیتی ها قابلیت ریزش بیشتری دارند،عنوان کرد: کامودیتی ها کالاهای پیچیده ای نیستند که قیمت آن‌ها همواره صعودی باشد.معادن در همه جای دنیا وجود دارد و با توجه به عرضه و تقاضا ، کامودیتی ها می‌توانند قیمت‌های پر نوسانی  را تجربه کنند.
درخشان افزود: در حال حاضر معاملات روی با بازدهی‌های بالایی روبرو است و احتمال ریزش قیمت آن‌ها بسیار بالاست.
به گفته وی نرخ پول در دنیا معادل صفر بوده و افراد با نرخ سودهای ۲تا ۴ درصدی می‌توانند در این حرفه اقدام به استخراج معادن کنند که در نتیجه افزایش عرضه به کاهش قیمت‌ها می‌انجامد بنابراین قیمت کامودیتی ها کاهش خواهد داشت .
در مورد معاملات نفت خام این قضیه صادق نیست و احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد چرا که قیمت آن در دست دولت‌ها است ولی در مورد سایر کامودیتی ها قیمت‌ها در اختیار شرکت‌ها است و رقابت در آن‌ها زیاد است.

امسال کامادیتی ها به کام بازار سرمایه نیست

وی احتمال اصلاح قیمت شمش فولاد را نیز بالا دانست و با بیان اینکه امسال سال خوبی برای کامودیتی ها نخواهد بود ، عنوان کرد:بازار سرمایه ایران تفاوت عجیبی با بازارهای جهانی دارد بطوریکه در بازارهای آمریکا و کانادا نرخ کامودیتی ها را سفته بازی مشخص می‌کند در حالی که در بازار ایران نرخ کامودیتی ها را بنیادی می‌دانند و این تفاوت شگفت انگیزی است که ما با آن مواجه هستیم.

سایه سنگین2فاکتور بنیادی و سیاسی

مهدی محمود رباطی،دیگر کارشناس بازار سرمایه در مورد چشم انداز آتی بازار سهام به خبرنگار بورس نیوز گفت: بازار سرمایه از ۲ مسئله متأثر خواهد شد اولین بحث فاکتورهای بنیادی اقتصاد است که به جزء افزایش نرخ دلار که در قسمتی از بازار اثر مثبت دارد، بقیه فاکتورهای اقتصادی مثل رشد اقتصادی و نرخ بهره فعلاً به نفع بازار نیست.
از بعد سیاسی نیز به نظر می‌رسد که ریسک و فشارهای سیاسی بسیاری بر بازار بویژه در نیمه نخست سال ۹۷ شاهد باشیم.
وی ادامه داد: جمع بندی و چشم انداز کلی که برای بازار در سال ۹۷ می‌توان داشت ترسیم وضعیت پرنوسان و محتاطانه ای همراه با رشد ملایم خواهد بود که به نظر می‌رسد در سال ۹۷ سالی با بازدهی مطلوب برای بازار سرمایه و سهامداران بویژه در نیمه نخست نباشد.

صنایع پر بازده بازار سهام در سال 97

رباطی در مورد گروه‌های پربازده بازار سهام نیز گفت: اگر از ریسک‌های سیاسی عبور کنیم در بخشی از سال شاهد بروز رسانی مقطعی سهام گروه‌های خودرو، قطعات ، تجهیزات و صنعت بانکداری خواهیم بود که در یک سال گذشته به شدت افت داشته‌اند و البته این ریکاوری مقطعی روند مثبت و پرقدرتی نخواهد داشت و به نظر می‌رسد در کل سال سهام پتروشیمی‌ها و معدنی‌هایی که رویکرد صادراتی دارند در یک روند پایدار جزو سهام‌های رو به رشد باشند.

پیش بینی سخت بازارهای جهانی

وی پیش بینی بازار کامودیتی ها را کار بسیار پرریسکی دانست و گفت: مؤسسات و بانک‌های معتبر بین المللی که بخشی از فعالیت اصلی آنان پیش بینی بازار می‌باشد معمولاً با نوسانات زیادی در پیش بینی‌های خود مواجه هستند ولی در کل برای سال ۹۷ پیش بینی که برای نفت و سایر فلزات اساسی وجود دارد تداوم یک روند باثبات خواهد بود .
بطور کلی در سال ۹۷ قیمت جهانی کامودیتی ها نه رشد زیادی را تجربه خواهد کرد و نه با افت جدی همراه خواهد بود و قیمت‌ها در همین سطوح فعلی احتمالاً قرار خواهند داشت .
مهدی ساسانی تحلیلگر بازار سرمایه نیز در مورد وضعیت بازار سرمایه در سال جاری به خبرنگار ما گفت: چشم انداز بازار سرمایه را باید با توجه به مسائل داخلی و خارجی تحلیل کرد.
بازار سرمایه تحت تأثیر عوامل مختلفی تحرکات خود را نشان می‌دهد . از جمله این عوامل خارجی، اخبار سیاسی است که می‌تواند تأثیر روانی بر بازار ما داشته باشد و طبیعی است که در کوتاه مدت با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است و تهدیدات رییس جمهور آمریکا در مورد برجام انتظار می‌رود بازار سرمایه کماکان پرنوسان و پرچالش باشد.
وی ادامه داد:اگر زمان را طولانی تر در نظر بگیریم در میان مدت متوجه خواهیم شد فاکتورهایی که بر سودآوری شرکت‌ها تأثیر دارند، همگی به نفع بازار سرمایه است از جمله نرخ ارز و قیمت‌های جهانی که می‌توانند بر بسیاری از صنایع در سال ۹۷ تأثیر بگذارند و باعث شوند این صنایع در سال جاری سودهای بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کنند از جمله شرکت‌های صادرات محور با توجه به افزایش نرخ ارز که به طور روزانه شاهد آن هستیم، می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند.

نمک تورم و ضعف گردش نقدینگی برای بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر فصل مجامع در پیش است و انتظار می‌رود بسیاری از شرکت‌هایی که در سال ۹۶ سودهای خوبی را محقق کرده‌اند، در این فصل بخشی از این سود را بین سهامداران تقسیم کنند. طبیعتاً این مبالغ از هزینه ابتدایی که سهامداران برای خرید سهام پرداخت کرده‌اند، کم می‌شود و جذابیت مجدد برای سرمایه گذاری در همان صنایع را موجب می‌شود.
ساسانی افزود:در یک جمع بندی می‌توان گفت در سال ۹۷ وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت زیان ده و در میان مدت صعودی خواهد بود چرا که این بازار وابستگی شدیدی به نرخ‌های جهانی و ارز دارد و طبیعتاً از این دو مؤلفه در سال جاری متأثر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمبود نقدینگی در بازار سرمایه تاثیرات افزایش نرخ ارز و تورم را خنثی نخواهد کرد،پاسخ داد: بازار سهام رابطه مستقیم با نرخ تورم دارد و هر زمان تورم افزایش یابد، بازار سرمایه رشد خواهد داشت ولی این رشد به معنی سود نیست چرا که در طرف دیگر ، قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند .
وی در مورد گروه‌ها و صنایع پیشرو در سال جاری نیز گفت: گروه فلزات ، سنگ آهن ، پتروشیمی‌ها و گروه‌هایی که رابطه مستقیم با نرخ دلار دارند، امسال می‌توانند پیشرو باشند.
ساسانی همچنین افزود: قیمت‌های جهانی کامودیتی ها یک دوره اصلاح کوتاه مدت و میان مدت را در سال جاری تجربه خواهد کرد ولی این اصلاح آنچنان عمیق نخواهد بود که منجر به ایجاد شکاف‌های قبلی در قیمت‌های کامودیتی ها شود ضمن اینکه بودجه‌های پیش بینی شده برای شرکت‌ها فاصله زیادی با قیمت‌های جهانی دارد و به همین دلیل حاشیه سودی برای آن‌ها ایجاد شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
راه حلی جز تقویت بازار سرمایه بعنوان اخرین راه حل نجات اقتصاد کشور نمانده است ولو کاذب وبا حباب نقد ینگی باید جمع شود و تحلیل ندارد اقتصاد شدیدا مریض است
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
سلام
امسال شرکتهای کوچیک بنیادی بازدهی خوبی خواهند داشت.

دوستان بورس نیوز لطفا یک گزارشی از شرکت صنایع شیمیایی رنگین(شرنگی) تهیه کنید.
طرح تولید رزین این شرکت فروردین 97 به بهره برداری رسید ه شرکت کوچکی با سرمایه 4.7 میلیارد تومان سرمایه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
سعید درخشانی رو من خیلی قبول دارم وقتی حرفی میزنه رو هوا نمیزنه ...کارش درسته

۴ سال پیش گفت کامودیتی ها رشد میکنن..اون وقت روی ۱۴۰۰ دلار بود و فراور ۱۷۰ تومن