بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
به گفته کاوه ، اگر قیمت ارز مبادله‌ای را ۳۸۰۰ تومان در نظر بگیریم قیمت پایه ۲میلیون و صد هزار تومان است اما امروز در بورس کالا شمش فولاد را ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌خریم یعنی مصرف کننده همیشه از قیمت جهانی بالاتر می‌خرد.
کد خبر : ۱۷۴۸۲۳
نویسنده :
ذلفقاری

امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل در گفت و گو با خبرنگاربورس نیوز در واکنش پیشنهاد اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص قیمت گذاری فولاد در بورس کالا گفت: کسانی که از این پیشنهاد انتقاد می‌کنند،آنرا به درستی نخوانده‌اند و بر اساس اینکه همیشه حامی خصولتی ها بوده‌اند بنا به عادت از آن انتقاد می‌کنند.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که نشان می‌دهد منتقدان متن پیشنهاد را نخوانده‌اند این است که در این نامه اصلاً قیمت گذاری نشده است بلکه تنها فرمول قیمت پایه تعیین شده است، در حقیقت تعیین فرمول قیمت پایه، مفهوم قیمت گذاری را ندارد و مفهوم قیمت پایه نیز قیمت نهایی نیست.

قیمت پایه یعنی قیمتی که در آن رقابت آغاز می‌شود و در پایان رقابت قیمت نهایی تعیین می‌شود.

به گفته کاوه، وزارت صنعت با توجه به اینکه نهاده‌های تولید داخلی فولاد همگی ریالی هستند و ماده اولیه همه آنها از ارز مبادله‌ای استفاده می‌شود و انرژی و آب مصرفی آنها ارزان و یارانه‌ای است، فرمولی برای تعیین قیمت پایه پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: هر فردی که در بورس کالا معامله انجام داده باشد این موضوع را می‌داند که قیمت پایه، قیمت شروع رقابت است و متاسفانه در بورس کالا سقف رقابت بی نهایت است یعنی قبلاً اکثر محصولات سقف مجاز رقابت ۸ تا ۱۰ درصدی داشتند ولی در فولاد سقف رقابت وجود ندارد و ما شاهد بودیم که قیمت نهایی ۸۰۰ هزار تومان از قیمت پایه در معاملات فراتر رفته بطوریکه در سال ۹۶ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایه نیز به فروش رفته است.

کاوه با انتقاد از نحوه عملیات معاملات بورس کالا افزود: در معاملات صورت گرفته روی تابلوی معاملات بورس کالا قیمت سازی وجود دارد و این کار سبب می‌شود همه فعالان این بازار ، محصول گران به دست بیاورند.

چرا تنها باید شرکت‌های خصولتی از رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت محصولات برخوردار باشند و شرکت‌های پایین دستی باید یکی پس از دیگری ورشکست شوند؟ آیا همه سود و مزیت باید در اختیار صنایع بالادستی خصولتی باشد و سودهای چند هزار میلیاردی بین خود تقسیم کنند؟ این کاملاً بی انصافی است که تعیین فرمول قیمت پایه را قیمت گذاری می‌نامند.

کاوه در برابر این عنوان که اگر قرار است فولاد در بورس کالا به قیمت ارز مبادله‌ای فروخته شود، محصول نهایی نیز باید در داخل کشور مصرف شود، گفت: این فرمول تنها قیمت پایه برای شروع رقابت است و قیمت نهایی نیست و این تنها چیزی را که نشان می‌دهد تفاوت قیمت داخلی با قیمت خارجی است.

وی ادعا می‌کند که قیمت‌های جهانی بسیار ارزانتر از قیمت داخلی است و در حال حاضر قیمت شمش فولاد ۵۶۰ دلار است.

اگر قیمت ارز مبادله‌ای را ۳۸۰۰ تومان در نظر بگیریم قیمت پایه ۲میلیون و صد هزار تومان است اما امروز در بورس کالا شمش فولاد را ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌خریم یعنی مصرف کننده همیشه از قیمت جهانی بالاتر می‌خرد .

جالب اینکه منتقدان به پیشنهاد تغییر فرمول قیمت گذاری فولاد همواره به مردم آدرس اشتباه می‌دهند و روی آن تحلیل هم می‌کننددر حالی که این فرمول تنها نقطه شروع برای آغاز رقابت است و ربطی به صادرات ندارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر