بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
رییس هیات مدیره کارگزاری مهر آفرین در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

دلار ۴۲۰۰تومانی نقدینگی را به بورس می‌کشاند/کشف قیمت جدید در بازار ارز در صورت ناتوانی دولت

چراغی گفت: طی امروز و فردا بیشترین کاهش قیمت‌ها در بازار سهام را شاهد خواهیم بود و سپس اگر دولت نتواند نرخ دلار را در ۴۲۰۰ تومان حفظ کند به تدریج قیمت جدیدی در بازار کشف و تثبیت خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۴۸۳۳
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز پیرامون تاثیرات ارز تک نرخی بر بورس و سودآوری شرکت‌ها گفت:ارزیابی شرایط کنونی برای تصمیم گیری خیلی سخت است، دولت در این چند وقت که قیمت ارز افزایش داشت، اقدام موثری انجام نداد، اگر نظر دولت برای قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان بود، با توجه به اینکه پیش از این نیز قیمت ارز به ۴۲۰۰ تومان رسیده بود، دولت باید ورود پیدا می‌کرد و اصطلاحاً بازارسازی می‌کرد و اجازه نمی‌داد قیمت دلار به ۶ هزار تومان افزایش یابد.

شاهین چراغی افزود: به نظر من دولت با اعلام تصمیم شب گذشته در حقیقت یک اقدام انتحاری انجام داد . معاون اول رییس جمهور ادعا کرده "همه فعالیت‌ها و به هر میزان باید با قیمت 4200 تومانی دلار باشد" که این به معنای عدم وجود محدودیت ارزی است که اگر دولت بتواند به آن عمل کند ، تأثیر آن بر صنایع بورسی از دو جهت است. صنایعی مثل پتروشیمی‌ها که مواد اولیه را با ارز مبادله ای می‌خریدند با این مصوبه دولت از هر دو طرف تحت فشار قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با اعلام تصمیم دولت برای تک نرخی کردن ارز، پتروشیمی‌ها که سابق بر این مواد اولیه خود را با ارز مبادله ای حدود ۳۷۰۰ تومان خریداری می‌کردند، باید این عدد را ۴۲۰۰ تومان در نظر بگیرند ، بنابراین تأمین مواد اولیه برای آن‌ها گران‌تر می‌شود هر چند که نوسان ۱۱ درصدی تاثیرات عمده ای بر آن‌ها نداشته و بستگی دارد به اینکه پتروشیمی‌ها با چه عددهایی بودجه‌های خود را پیش بینی کرده‌اند که در نهایت بر نرخ فروش آنان نیز قطعاً تأثیر گذار خواهد بود.

به گفته چراغی نرخ ارز برآوردی در بودجه‌های خودرویی‌ها نیز قابل بررسی بوده اما نمی‌توان نتیجه گیری واضحی از وضعیت بازار داشت به جهت اینکه ابتدا باید بررسی شود که شرکت‌ها بودجه‌هایشان را با چه نرخ دلاری بسته و eps ارائه کرده‌اند.

وی افزود: البته در نگاه اول ارز تک نرخی 4200 تومانی تأثیر منفی بر بورس خواهد داشت و در مرحله بعد این تصمیم به جذب منابع مالی به سمت بازار سرمایه منجر خواهد شد هر چند بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار در نرخ ۴۲۰۰ تومانی حفظ کند.

رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین در پاسخ به این پرسش که آیا ارز پتروشیمی‌ها با توجه به تصمیم دولت برای تک نرخی شدن ارز مصادره خواهد شد، گفت: دولت درصدد کنترل منابع ارزی است و با توجه به اینکه منابع ارزی از محل صدور نفت و محصولات پتروشیمی حاصل می‌شود می‌توان انتظار تاثیرات منفی بر پتروشیمی‌ها را داشت.

وی در پایان گفت بازار در شرایط کنونی سردرگم بوده و معلوم نیست سرانجام این تصمیم به کجا خواهد کشید چرا که در وهله اول مشخص نیست دولت بتواند قیمت 4200 تومانی را برای دلار حفظ کند .

به نظرم می‌رسد طی امروز و فردا بیشترین کاهش قیمت‌ها در بازار سهام را شاهد خواهیم بود و سپس اگر دولت نتواند نرخ دلار را در ۴۲۰۰ تومان حفظ کند به تدریج قیمت جدیدی در بازار کشف و تثبیت خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر