بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
پس از جهش قیمت دلار تا محدوده ۶۰۰۰ تومان که همین روزهای آخر نرخ آن لحظه‌ای بالا می‌رفت، اوضاع بازار ارز کاملا آرام است؛ چرا که با تک نرخی شدن نرخ ارز که از ۲۱ فروردین ماه اجرایی شده، حداقل به طور رسمی خرید و فروشی در صرافی‌ها انجام نمی‌شود.
کد خبر : ۱۷۴۹۵۱
به گزارش بورس نیوز، اگر فعالیت بازار سیاه را در نظر نگیریم صرافی‌ها این روزها با رکود مواجه شده‌اند و صف‌های طویل میدان فردوسی برچیده شده است؛ زیرا از ۲۱ فروردین ماه خرید و فروش اسکناس ارزی توسط آن‌ها ممنوع شده و فقط بانک‌ها ملزم به خرید و فروش اسکناس هستند. برخی فعالان اقتصادی معتقدند این اقدام دولت خوب بوده اما کاش زودتر اجرا می‌شد؛ زیرا با توجه به این‌که بعضی اجناس با دلار ۶۰۰۰ تومان وارد شدند شاید تا مدت‌ها نتوان انتظار کاهش قیمت در این نوع کالاها را داشت.

توقف تزریق ارز به صرافی‌ها


با توجه به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و تغییر روش تامین نیازهای ارزی، فعلا بانک مرکزی هیچ ارزی به بازار و صرافی‌ها تزریق نخواهد کرد. تا پیش از این روال بر این بود که بانک مرکزی به طور روزانه و یا چند روز در هفته و  بر اساس نیاز بازار ارز را از طریق صرافی بانک‌ها و یا صرافی‌های منتخب خود به بازار تزریق می‌کرد و صرافان مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی می‌توانستند هر بار بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز دریافت کرده و با اختلاف قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان در بازار می‌فروختند و متقاضیان خریداری می‌کردند.

بحران ارز می‌توانست زودتر جمع شود

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اختلالات بازار ارز را موضوعی جدید ندانست که تاثیر عمیقی بر فعالیت‌های اقتصادی بگذارد و با بیان این که اقدام دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار کار خوبی بود، گفت که اگر این اقدام دو - سه هفته زودتر انجام می‌شد، بحران ارز دو- سه روزه جمع می‌شد.

بازار به ثبات می‌رسد اما زمان می‌برد

میثم دادخواه ـ کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات ـ دیروز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها به قبل از جهش نرخ دلار برمی‌گردد؟ گفته که اگر قیمت دلار به ثبات برسد، بازار معمولا به حالت عادی برمی‌گردد اما وقتی روند صعودی باشد، شاید قسمتی از فروشندگان از این که کالای خود را بفروشند و دیگر نتوانند وارداتی به آن تعداد داشته باشد، نگران ‌شوند و بنابراین از فروش کالا امتناع کنند. امیدواریم نرخ ۴۲۰۰ به سهولت در دسترس واردکنندگان قرار بگیرد و مستدام باشد، در این صورت می‌توانیم شاهد کاهش نرخ در بازار نیز باشیم.

کیفیت بالا برود مردم جنس ایرانی می‌خرند

نامگذاری سال ۱۳۹۷ با عنوان حمایت از کالای ایرانی می‌تواند عرصه را برای تولید کالای باکیفیت فراهم کند. اما ملزومات این بازاریابی چیست؟ یک کارشناس حوزه کار معتقد است تولیدکنندگان باید چهار مولفه شامل بهبود وضعیت تولید، افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و بهبود اخلاق کسب و کار را مدنظر قرار دهند.

۲۶ هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۶ محقق نشد

سری هم به دخل و خرج دولت در سال ۱۳۹۶ بزنیم. آخرین آماری که خزانه‌داری کل از عملکرد مالی دولت منتشر کرد نشان می‌دهد در بخش منابع عمومی یعنی جایی که درآمدهای نفتی و فراورده‌های آن(تملک دارایی سرمایه‌ای)، واگذاری دارایی‌های مالی(انتشار اوراق و اسناد خزانه) و همچنین درآمدها یعنی منابعی شامل مالیات و سایر درآمدها قرار دارد در مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تحقق وجود دارد. این رقم معادل ۱۰۰ درصد لایحه پیشنهادی دولت و ۹۲.۳ درصد رقم مصوب منابع عمومی در مجلس است.

گندم برداشت شد؛ خبری از نرخ تضمینی نیست

براساس گزارش ایسنا، دولت موظف است قبل از فصل کشت، نرخ خرید تضمینی محصولات را اعلام کند اما با گذشت حدود هفت ماه هنوز خبری از تصویب نرخ‌های تضمینی در شورای اقتصاد نیست. سخنگوی دولت گفته قیمت گندم افزایش نمی‌یابد اما وزیر کشاورزی بر افزایش نرخ تضمینی اصرار دارد. این در حالی است که دو محصول گندم و کلزا به فصل برداشت رسیده و تاکنون ۱۲ هزار و ۴۳۱ تن گندم و بیش از ۹۹۳۳ تن کلزا از کشاورزان استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان به صورت علی‌الحساب و با نرخ تضمینی سال گذشته خریداری شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

نیازمبرم به نوسازی تجهیزات صنایع تبدیلی مثل گندم

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

نیازمبرم به نوسازی تجهیزات صنایع تبدیلی مثل گندم

ارسال نظر