بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه شیوه نامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای مستمر دستگاه های اجرایی را ابلاغ کرد.
کد خبر : ۱۷۵۴۱۶
به گزارش بورس نیوز، شیوه‌نامه اجرایی پرداخت حقوق و مزایای مستمر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱۸) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۷ كل كشور (بخشنامه شماره ۳۰۰۳۵ مورخ ۲۸/ ۱/ ۱۳۹۷ سازمان برنامه و بودجه كشور) از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

به استناد ماده (۱۸) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۷ كل كشور، نحوه پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان در سال ۱۳۹۷ به شرح زیر تعیین می گردد:

ماده ۱- در این شیوه نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كار می روند:

الف- دستگاه اجرایی: دستگاه های موضوع ماده (۱) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ب- سازمان: سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها حسب مورد

ج- كاركنان: افرادی هستند كه بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حكم و یا قرارداد منعقده با بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام دارای تفویض اختیار در یك دستگاه اجرایی به صورت رسمی، پیمانی و قراردادی (قرارداد كار معین و مشخص و مشمولین ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب سال ۱۳۸۷) به خدمت پذیرفته می شود.

ماده ۲- به منظور ایجاد هماهنگی در پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان، دستگاه های اجرایی ملی و استانی موظفند لیست حقوق و فوق العاده های مستمر، حق عائله مندی و اولاد كاركنان خود را به صورت ماهیانه در قالب لوح فشرده (CD* حداكثر تا بیستم هر ماه تهیه و با امضاء بالاترین مقام اجرایی دستگاه و یا مقام مجاز از طرف وی و امضاء ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوط حسب مورد، از وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) درخواست وجه نمایند. مسئولیت صحت لیست حقوق و فوق العاده های مستمر و سایر پرداخت های یاد شده و همچنین عدم رعایت زمان بندی مورد اشاره، با مسئولین دستگاه های اجرایی ذیربط است.

تبصره ۱- نیروهای حق التدریس و سرباز معلم آموزش و پرورش مشمول مفاد این شیوه نامه هستند.

تبصره ۲- برای كاركنان قرارداد كار معین و مشخص و مشمولین ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات كشوری، مبلغ مندرج در قرارداد منعقده آنان (بر اساس مدت قرارداد) به عنوان حقوق و مزایای مستمر تلقی می گردد.

تبصره ۳- نیروهای قراردادی تبصره های (۳) و (۴) آیین نامه اداری، استخدامی و تشكیلاتی اعضای غیرهیأت علمی دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی و حداكثر به تعداد سال ۱۳۹۲ تا سقف تخصیص اعتبار مشمول مفاد این شیوه نامه هستند.

تبصره ۴- دستگاه های اجرایی موظفند مابه التفاوت حقوق و مزایای مستمر این كاركنان نسبت به تخصیص ابلاغی را از محل سایر منابع در اختیار آن دستگاه و در چارچوب قوانین و مقررات، پرداخت نمایند.

ماده ۳- وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز و یا خزانه معین استان حسب مورد) مبالغ مربوط به مالیات، كسور بازنشستگی سهم دولت و كاركنان، حق بیمه تأمین اجتماعی سهم دولت و كاركنان و حق بیمه های خدمات درمانی سهم دولت، دستگاه اجرایی و كاركنان، را با رعایت مقررات حسب مورد به حساب های تمركز وجوه نزد بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مركز (در استان ها نزد بانك ملی ایران) كه بدین منظور به ترتیب به نام سازمان امور مالیاتی كشور، سازمان بازنشستگی كشوری، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایران و صندوق های بازنشستگی و حمایتی دستگاه های اجرایی مربوط افتتاح می نماید واریز و ضمن واریز مبلغ سایر كسور به حساب بانك پرداخت اعتبارات هزینه دستگاه اجرایی ذیربط، مبلغ خالص حقوق و مزایای مسترم كاركنان مستقیماً به حساب بانكی كاركنان واریز نماید.

تبصره ۱- خالص حقوق و مزایای مسترم كاركنان رسمی و پیمانی وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های اجرایی موضوع این شیوه نامه كه در نمایندگی های خارج از كشور دستگاه های یاد شده خدمت می نمایند و حقوق و مزایای مستمر ماهیانه آنان به ارز پرداخت می شود، به حساب بانك پرداخت دستگاه های اجرایی مربوط واریز می شود.

تبصره ۲- بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، بانك مركزی ایران و سایر بانك های پرداخت كننده حقوق و مزایای مستمر كاركنان دستگاه های اجرایی یاد شده موظفند در اجرای این شیوه نامه همكاری لازم را با وزارت امور اقتصادی و دارایی مبذول و ترتیبی اتخاذ نمایند كه وجوه مربوط به حقوق و مزایای مستمر كاركنان دستگاه های اجرایی مزبور بدون وقفه و در اسرع وقت به حساب بانكی كاركنان واریز و مراتب را به دستگاه های اجرایی مربوط اعلام نمایند.

 تبصره ۳- بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در مركز و بانك ملی ایران در استان ها (حسب مورد) باید اعلامیه واریز وجوه كسور یاد شده و صورتحساب ماهیانه حساب های مذكور را برای سازمان ها و صندوق های یاد شده و همچنین اداره كل خزانه در مركز و خزانه معین در استان حسب مورد ارسال نمایند تا سازمان ها و صندوق های مذكور با هماهنگی دستگاه های اجرایی مربوط اقدامات لازم در خصوص اعمال حساب به موقع وجوه مالیات، بازنشستگی، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت كاركنان یاد شده را معمول دارند. سازمان بازنشستگی كشوری، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایران و صندوق های حمایتی دستگاه های اجرایی مربوط حق برداشت از حساب های یاد شده خود را خواهند داشت. سازمان تأمین اجتماعی موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا مراتب واریز وجوه بیمه تأمین اجتماعی سهم كارمند و سهم دولت (كارفرما) به حساب یاد شده را در اسرع وقت به شعب وصول كننده تابعه در ارتباط با دستگاه های اجرای مربوط ابلاغ نماید.

ماده ۴- فوق العاده و یا حق الزحمه های افراد خرید خدمت و انجام كار مشخص كه از طریق پیمانكاران پرداخت می شود و همچنین فوق العاده های غیرمستمر كاركنان از قبیل فوق العاده نوبت كاری، فوق العاده كارآیی و عملكرد، حق محرومیت از مطلب، فوق العاده حمایت قضایی، اضافه كار ساعتی، حق التدریس معلمان آموزش و پرورش، حق التدریس و حق التحقیق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و پژوهشی، پرسنل وظیفه، عیدی پایان سال و عائله مندی بازنشستگان و مستمری بگیران، حساب پس انداز، صندوق ذخیره فرهنگیان، پاداش پایان خدمت و مرخصی های استحقاقی استفاده نشده بازنشستگان، اداش و مرخصی مناطق محروم و غیره از شمول مقررات این شیوه نامه خارج است و كماكان از محل اعتبار مصوب و تخصیص یافته دستگاه های اجرایی ذیربط با رعایت مقررات مربوط قابل تأمین و پرداخت خواهد بود، به نحوی كه با هیچگونه كسری اعتبار در پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركان خود مواجه نشوند.

ماده ۵- وزارت امور اقتصادی و دارایی- خزانه داری كل (اداره كل خزانه در مركز یا خزانه معین استان حسب مورد) موظف است عملكرد وجوه پرداختی موضوع این شیوه نامه به دستگاه های اجرایی را از طریق فراخوانی وب سرویس موضوع تفاهم نامه تبادل الكترونیكی اطلاعات مابین سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان اعلام نماید. دستگاه های اجرایی ملی و استانی كماكان مسئول صحت صدور احكام صادره مربوط به كاركنان خود منطبق با قوانین و مقررات استخدامی و بدون ایجاد هر گونه بار مالی بدون تأیید سازمان خواهند بود.

ماده ۶- كلیه وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی از جمله وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موضوع ماده (۱) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران كه شمول مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذكر نام یا تصریح نام آنها است و همچنین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تحقیقاتی و پژوهشی موضوع ماده (۱) قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور، مشمول این شیوه نامه هستند و ایجاد هر گونه تعهد و پرداخت مغایر با ساز و كار منظور شده در این شیوه نامه در خصوص پرداخت های مستمر و غیرمستمر كاركنان توسط آنها ممنوع خواهد بود.

تبصره ۱- نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، خانواده شهدا و ایثارگران تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، بانكها، بیمه های دولتی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از شمول مقررات این شیوه نامه مستثنی هستند و دستگاه های یاد شده مكلفند ضمن درخواست وجه مجزا برای پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان خود از محل بودجه مصوب و در سقف پرداختی خزانه به نحوی مدیریت نمایند كه با هیچگونه كسری اعتبار در پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان خود مواجه نشود.

تبصره ۲- در پایان سال مالی بعد از پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری كل كشور) به حساب بانكی كاركنان، درخواست وجه برای پرداخت تغییرات حقوق و مزایای مستمر ناشی از تأخیر در صدور احكام كارگزینی و سایر موارد مشمول مفاد این شیوه نامه نبوده و دستگاه های اجرایی می توانند برای انجام این پرداخت ها از محل اعتبارات خود در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند.

ماده ۷- در اجرای بند (ج) تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۷، حقوق و فوق العاده های مستمر كاركنان دستگاه ها و واحدهای مجری كه بر اساس تفاهم نامه عملكردی اداره می شوند (دستگاه های اجرایی مشمول بودجه ریزی مبتنی بر عملكرد مندرج در بخش اول پیوست شماره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ كل كشور)، پس از انعقاد تفاهم نامه و تأیید سازمان از شمول این شیوه نامه خارج هستند و حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر كاركنان آنان از محل تخصیص ابلاغی به دستگاه های اجرایی ذیربط، با رعایت مقررات مربوط قابل تأمین و پرداخت خواهد بود. دستگاه های مشمول این تبصره مكلفند ضمن درخواست وجه مجزا برای پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان خود از محل بودجه مصوب و در سقف پرداختی خزانه به نحوی مدیریت نمایند كه با هیچگونه كسری اعتبار در پرداخت حقوق و مزایای مستمر كاركنان خود مواجه نشود.

ماده ۸- مبالغی كه از محل اعتبار دستگاه های اجرایی بابت اجرای مواد (۲) و (۳) این شیوه نامه پرداخت می شود، به تشخیص و توسط دستگاه اجرایی ذیربط به حساب هزینه منظور می گردد و عملكرد آن نیز به همین ترتیب تنظیم و ارائه می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر