بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه 60 درصد ترافیک اینترنت کشور مربوط به تلگرام است، گفت: 17 درصد فروش نفت کشور برای تلگرام هزینه می‌شود.
کد خبر : ۱۷۵۵۵۸
به گزارش بورس نیوز، سید مرتضی موسویان ظهر امروز در نشست تخصصی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: سال 1954 شوروی اولین ماهواره را به مدار زمین فرستاد و این موضوع به‌جای ایجاد رقابت آمریکا با شوروی در زمان جنگ سرد، سبب توجه آمریکا به رشد هوافضا شد.

وی ادامه داد: سال 1969 در 2 دانشگاه آمریکا، یکی در شرق و دیگری در غرب آن، امکان صحبت کردن افراد با هم به‌وجود آمد و این مسئله طی چند سال بعد در آمریکا به 27 نقطه رسید، این موضوع شروع ایجاد جامعه شبکه‌ای بود.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برای اینترنت هیچ قرارداد بین‌المللی وجود ندارد، در اجلاس تونس همه کشورها خوشحال بودند که بتوانند مسئولیت آن را به سازمان ملل واگذار کنند، اما آن هم با شکست رو به‌رو شد و مسئولیت اینترنت تا امروز هم به دست «آیکان» امریکا است، همچنین، این کشور کل اینترنت را سازمان‌دهی می‌کند.

70 درصد اینترنت در اختیار آمریکا

وی متذکر شد: اینترنتی که به دست آمریکاست، 70 درصد آن در اختیار مردم کشور خودش و 30 درصد برای دیگر کشورها است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اتفاقی که در روسیه افتاد و فیلتر شدن تلگرام، با موفقیت بالایی همراه نبود و عملا بسیاری از مسائل مبهم را برای ما روشن کرد.

موسویان اضافه کرد: کشورهای هند، تایلند، اندونزی برعلیه تلگرام شکایاتی تنظیم کردند و نخست وزیر انگلیس هم بیان کرده که تلگرام مأمن تروریست شده، فرانسه نیز نسبت به تلگرام موضع‌گیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازنده تلگرام یک شخص روسی است که دوران ابتدایی خود را در استرالیا گذرانده و به چند زبان دنیا آشنایی دارد و ممتاز دانشگاه سن پترزبورگ در رشته زبان‌شناسی است، افزود: تلگرام رتبه سوم را با 10 میلیون کاربر در روسیه دارد و دادگاه روسیه رای به فیلتر شدن تلگرام داد، مسئله فیلترینگ هزینه بسیار بالایی برای آنها داشت.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 18 میلیون آدرس در اختیار تلگرام قرار دارد، روسیه برای 10 میلیون کاربر تلگرام مجبور شد، 18 میلیون کاربر خود را مسدود کند.

موسویان تاکید کرد: هیاتی از ایران برای بررسی عملکرد آنها به روسیه رفته‌اند، دانش ما برای مدیریت لایه‌های شبکه، بیشتر از روسیه است و 2 شرکتی که در ایران فعالیت دارند، در سطحی است که روسیه این توانایی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه برای تلگرام مطرح است، بحث میدان جنگ سایبری است که 3 دانشگاه آمریکایی از اواخر سال 2014 روی آن کار می‌کنند، افزود: پروژه تلگرام از این جهت که برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی همه اطلاعات آن پنهان بوده، دارای اهمیت است.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: گمنامی تلگرام برای همه کشورها دارای قانون بوده و امری است که اجازه نمی‌دهد با آن صحبت کنند.

پول تلگرام و خطری که برای اقتصاد کشور دارد

موسویان با اشاره به اینکه کشورهای هدف تلگرام ایران، برزیل، اکراین و روسیه بودند و ایران به لحاظ سرویس‌دهی بالای این پیام‌رسان در آن جزو اصلی‌ترین مکان‌های هدف بوده است، اضافه کرد: از جایی این جنگ جدی شد که تلگرام اعلام کرد قصد ترویج پول مجازی به نام «گرام» را دارد، بعضی از کشورها آن را به رسمیت شناختند، برخی قبول نکردند و عده‌ای هم برای خود رمز پول درست کردند.

وی یادآور شد: رمز پول با هزینه‌ای که برای محاسبات بسیار سنگین استفاده می‌شود، ساخته ‌می‌شود و 42 درصد آن را به 82 نفر فروختند که 51 درصد آن باقی مانده و شک و تردید از آن جایی بیشتر شد که اعلام کرد، این پول‌ها را برای ایران نساختم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وقتی به جز پول معمول در کشور از رمز پول تلگرام استفاده شود، پول ملی را به چیز دیگری تبدیل می‌کند، اظهار داشت: تخمینی که زده می‌شود، این است که اگر این مراودات اقتصادی رونق بگیرد، ظرف مدت 6 ماه، اقتصاد ایران فلج می‌شود.

موسویان یادآور شد: با توجه به اینکه بین 40 تا 45 میلیون نفر از جمعیت ایران عضو تلگرام هستند، این امکان برای موفقیت تلگرام وجود دارد که پول خود را در ایران رایج کند و از آن جایی که با استفاده از پول مجازی تلگرام فردی از نقل و انتقالات پول مطلع نمی‌شود، این نیز ظرفیتی برای استفاده از آن است.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند به شبکه‌های پیام‌رسان دیگر کوچ کنند و آنها باز هستند، عنوان کرد: ما الان بحث پول تلگرام و خطری که برای کشور دارد را مدنظر داریم و همه باید توجه داشته باشند که اگر ناامنی صورت بگیرد، آنها را هم دچار مشکل می‌کند.

هزینه 17 درصد فروش نفت برای استفاده تلگرام

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و سواد رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تلگرام ظرفیت 40 میلیونی دارد و همه پیام‌رسان‌های داخلی در کنار هم این ظرفیت را دارند.

به گزارش فارس، موسویان بیان کرد: با توجه به اینکه 60 درصد ترافیک اینترنت کشور مربوط به تلگرام است، 17 درصد فروش نفت را برای استفاده از تلگرام باید بپردازیم، این در حالی است که دانلود فیلم در آپارات و پیام‌رسان سروش رایگان بوده و اگر اینترنت قطع شود، اینترنت سرویس‌های داخلی ما قطع نمی‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر