بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که ترامپ هنوز هیچ تصمیمی درباره خروج از برجام یا ماندن در این توافق نگرفته است.
کد خبر : ۱۷۵۷۰۶
به گزارش بورس نیوز، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور هنوز درباره خروج از برجام یا ماندن در این توافق تصمیم‌گیری نکرده است.

بولتون که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «او هیچ تصمیمی درباره اینکه آیا ایالات متحده در توافق هسته‌ای می‌ماند یا نه، اتخاذ نکرده است.»

وی که پیش از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا خواهان خروج فوری از برجام بود، امروز در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه «سی‌. بی. اس» هم گفت که همچنان همان نظر را دارد و این گزینه را به ترامپ ارائه کرده، اما «من مشاور امنیت ملی هستم، نه تصمیم‌گیرنده امنیت ملی.»

بولتون گفت به ارائه مشاوره و طرح گزینه‌های مختلف به ترامپ «تا زمانی که او تصمیمش را در این مورد اتخاذ کند»، ادامه خواهد داد.

بولتون: در مذاکره با کره شمالی، مدل لیبی را مد نظر داریم

وی در بخش دیگری از مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، به مذاکرات پیش روی آمریکا با کره شمالی پرداخت و گفت واشنگتن به دنبال خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ است.

بولتون درباره دیدار احتمالی ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، گفت: «فکر می‌کنم این نشست اتفاق خواهد افتاد، اما تاریخ و محل آن هنوز در دست بررسی و بحث است... رئیس‌جمهور مشتاق است این اتفاق هرچه زودتر رخ دهد.»

این مقام آمریکایی ادامه داد: «آنچه ما در نظر داریم، بسیار شبیه به مدل لیبی سال ۲۰۰۳-۲۰۰۴ است... ما می‌خواهیم در دیدار نخست کره شمالی را بیازماییم و ببینیم که آیا آن‌ها این تصمیم راهبردی را گرفته‌اند یا نه.»

در سال ۲۰۰۳ دولت وقت لیبی در مذاکره با آمریکایی‌ها پذیرفت در قبال دریافت امتیازاتی، برنامه هسته‌ای خود را به طور کامل تعطیل کند. «معمر قذافی» رهبر وقت لیبی بعدها از این تصمیم ابراز پشیمانی کرد. وی در سال ۲۰۱۱ در حمله ائتلاف غربی، ساقط شد.

بولتون پیش از انتصاب به سمت کنونی‌اش، طرح اقدام نظامی علیه کره شمالی را مطرح کرده بود. وی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت هنوز هم نظرات سابقش را دارد و آن‌ها را به ترامپ ارائه کرده است.

بر اساس گزارش فارس، وی گفت آمریکا تاکنون فقط از سوی کره شمالی شاهد «حرف» بوده و پیونگ یانگ هنوز اقدامی در جهت نابودی برنامه هسته‌ای خود انجام نداده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر