بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
یک کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی تلاطمات بازار همان کسانی هستند که نقدینگی بالا را دراختیار دارند، بطوری که یک سوم نقدینگی در اختیار دولت و دو سوم آن در اختیار فرا دولتی‌ها و موسسات اقتصادی است که با داشتن این ثروت می‌توانند تاثیرگذاری بالایی در تصمیمات اقتصادی داشته باشند.
کد خبر : ۱۷۵۷۲۵
به گزارش بورس نیوز، جامساز( کارشناس اقتصادی ) در مورد وجود حباب در نرخ سکه گفت: بازار سکه همانند هر کالایی تابع عرضه و تقاضا است اما گاهی اوقات به دلیل وضعیت بد اقتصادی مردم نسبت به ثبات اقتصادی، ناامید شده و پیش بینی آینده دشوار می شود که در این شرایط مردم برای حفظ ارزش دارایی خود آن را به بازار ارز و سکه منتقل می کنند. البته با توجه به تلاطمات بازار ارز و به دلیل جهش در قیمت دلار تا 6000 تومان، دولت نتوانست این افزایش تقاضا را در بازار شناور پاسخ دهد بنابراین دست به دامن راهکارهایی مانند بگیروببند واعمال فشار برصرافی ها شد.

وی ادامه داد: در این شرایط بازار ارز، مردم وارد بازار سکه می‌شوند و چون بازار سکه شاهد بازی‌های امنیتی نبود، این نوسانات به بازار سکه منتقل شد و قیمت سکه ارزش بیشتری پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت در آن مقطع سکه‌هایی با سررسیدهای سه ماه، شش ماهه و یک ساله عرضه کرد که نمی‌توان اظهار نظر کرد که این تصمیم دولت بر کدام  واقعیت اقتصادی استوار بود.

وی متذکر شد: اگر دولت می‌خواست بازار سکه را متعادل کند،  بهتر بود به جای فروش آتی با تزریق سکه به بازار، نیروهای عرضه وتقاضا را متوازن می‌کرد.

جامساز در مورد متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سکه و ارز گفت: اقدامات ترامپ علیه ایران می‌تواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد، هرچند تحریم ها تاثیر خود را گذاشته و تحریم‌های جدید کمتر می‌تواند تاثیرگذار باشند و متغیرهای داخلی بیشتر در جنگ دلار و طلا نقش دارند.

وی با اشاره به تاثیر مخالفان دولت و فرادولتی‌ها در بازار گفت: اتفاقا عامل اصلی تلاطمات بازار همان کسانی هستند که نقدینگی  بالا را دراختیار دارند، بطوری که یک سوم نقدینگی در اختیار دولت و دو سوم آن در اختیار فرا دولتی‌ها و موسسات اقتصادی است که با داشتن این ثروت می‌توانند تاثیرگذاری بالایی در تصمیمات اقتصادی داشته باشند.

به اعتقاد جامساز، این شرایط اقتصادی به ویژه در بازار طلا و ارز محصول تصمیم  فرا دولتی‌هاست که به دنبال انحراف عملکرد دولت هستند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سررسید سپرده‌ها در شهریور ماه گفت: در شرایط کنونی اگر دولت سود سپرده‌ها را افزایش ندهد، به احتمال زیاد مردم قراردادها را منتفی و به بازار سکه منتقل می‌کنند که می‌تواند در افزایش تقاضا موثر باشد.

وی گفت: اگر سیاست‌های خارجی تلطیف شوند، توافق برجام بدون تغییر باقی بماند و بانک‌های بین المللی اجازه همکاری با ایران را داشته باشند، تجارت خارجی ایران قوت گرفته و اقتصاد داخلی نقش موثری در زمینه ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و رفاه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما از بعد اقتصاد داخلی ما شاهد حضور و فعالیت گروه‌های مخالف دولت هستیم و این گروه‌ها صاحب هزاران میلیارد ثروت هستند که می‌توانند مسیر اقتصادی را به نفع خود هدایت کنند و در گردش مالی کشور، گسترش رکود، فقر و فاصله طبقاتی در اقتصاد موثر باشند.

 جامساز در مورد راهکارهای ایجاد تعادل در بازار گفت: راهکارهای ارایه شده سیاست مداران در کشور ما، عمدتا کوتاه مدت هستند، چون راهکارهای  کوتاه مدت نیازمند تخصص و تفکر نیست و بیم دولت ها از آن است که تاثیر سیاست‌های بلند مدت در دولت‌های آینده ثمر دهد.

بر اساس گزارش ایلنا، وی ادامه داد: افزایش سود سپرده‌ها برای جذب نقدینگی مردم با افزایش نظارت برعملکرد بانک‌ها در تخصیص تسهیلات و هدایت آن به سمت تولیدات می‌تواند تا حدودی موثر باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر