بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
هشت روز مانده به اعلام تصمیم نهایی آمریکا درباره توافق هسته ای برجام، همچنان موضع‌گیری‌ها که بیشتر در زمینه حمایت و حفظ برجام است، در سطح بین المللی ادامه دارد.
کد خبر : ۱۷۵۸۵۱
به گزارش بورس نیوز، غیر از آمریکا که رسما موضع ماندن یا خروج از برجام را روز 22 اردیبهشت اعلام می کند، چهار عضو دیگر شورای امنیت یعنی بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان که طرف های گفت‌وگو در پرونده هسته‌ای ایران را تشکیل می دادند، یکصدا و هماهنگ از لزوم حفظ توافق هسته ای وین صحبت می کنند. این کشورها با تقبیح خروج احتمالی ترامپ از سند اتمی قرن، به کاخ سفید توصیه می کنند که در مسیر برجام باقی بماند. دیروز، وزیر خارجه ایران در پیامی تصویری که از شبکه اجتماعی توییتر منتشر شد، آخرین هشدارها را به ترامپ گوشزدکرد.

پیام تصویری توییتری ظریف درباره برجام

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این پیام ایران است؛ فقط یک راه پیش رو داریم و آن عمل ایالات متحده آمریکا به تعهدات خود در برجام است؛ مماشاتی در کار نیست.

ظریف در پیامی توییتری که به صورت ویدیویی منتشر شد، گفت: طی دو سال اول مسئولیتم، بخش اعظم وقت خود را صرف مذاکره با همتایانم از اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده کردم. در سال 2015 ما به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتیم.

وی افزود: در این توافق کشورم پذیرفت به منظور رفع نگرانی‌هایی که بیشتر مربوط به ایالات متحده بود، گام های مشخص عملی بردارد. وزیر امور خارجه یادآورد شد: ایالات متحده هم متقابلا متعهد شد تحریم ها را برداشته ومانع‌تراشی ها در مسیر تجارت با ایران را متوقف کند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این توافق یک معاهده نبود، نیازی به امضا یا تصویب هیچ یک از طرفین نداشت اما به دلیل تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا، برای همه الزام آور شد. ظریف اضافه کرد: از آن زمان تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در 11 نوبت تایید کرده که ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق عمل کرده است اما در مقابل ایالات متحده همواره این توافق را نقض کرده است، به‌خصوص از طریق اعمال فشار بر دیگران برای جلوگیری از انجام فعالیت تجاری با ایران.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در تقریبا یک سال گذشته شنیده می شود که رییس‌جمهوری، ترامپ از این توافق ناراضی است و اکنون به نظر می رسد واکنش برخی کشورهای اروپایی این بوده که به آمریکا امتیازات بیشتری دهند، البته از جیب ما.

حمایت دبیرکل سازمان ملل از برجام

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با اعلام حمایت از ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره فعالیت های ایران گفت: آنتونیو گوترش همواره بر اهمیت برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک تاکید دارد.

فرحان حق افزود: دبیرکل سازمان ملل متحد از همه طرف ها می خواهد که آن را اجرا کنند.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارزیابی های خود را در این باره اعلام کرده و ما از اقدامات آژانس حمایت می کنیم.

حمایت انگلیس از استمرار توافق هسته ای

سخنگوی امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که کشورش از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند و بر تصمیم «تراز می» نخست وزیر برای ادامه حمایت از این توافق تاکید دارد.

ادوین ساموئل افزود : موضع دولت انگلیس درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روشن است و از توافق هسته‌ای و دستگاه های تحقیق و بازرسی مربوط به این توافق حمایت می کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای با ایران به نفع منطقه و مصالح کشورهای حاشیه خلیج فارس و انگلیس نیست.

سخنگوی امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه انگلیس افزود: این توافقنامه همه‌جانبه، کامل و ایده آل نیست و مواردی وجود دارد که می توان آن‌ها را بر طرف کرد.

وی خاطرنشان کرد که این توافق سرآغازی مهم به شمار می رود و امکان مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه و شمال آفریقا را که این روزها شاهد مشکلات و برخی تنش هاست، از بین می برد.

موضع روسیه درباره بازرسی های جدید

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو جایگزینی ابزارهای بازرسی و تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را غیرقابل قبول می داند و آن را نمی پذیرد.

ماریا زاخاروا توضیح داد: ما جایگزینی ابزارهای تضمین و شیوه های بازرسی ایجاد شده توسط آژانس را که کارآمدی آن کاملا اثبات شده است با انواع مختلف انحرافات وگمانه زنی‌هایی که متاسفانه در حال حاضر در رسانه ها کم نیستند، غیر قابل قبول می دانیم.

برنامه اروپا برای نجات برجام


از سوی دیگر، کشورهای اروپایی این هفته برنامه‌ای را به منظور نجات توافق اتمی با ایران به دونالد ترامپ ارائه می‌کنند. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، سوم مه (۱۳ اردیبهشت) این خبر را از قول 6 منبع مستقل منتشر کرد.

بر اساس این گزارش همزمان با ارائه این برنامه به رییس‌جمهوری آمریکا، کشورهای اروپایی در حال تلاش برای تحکیم و تقویت رابطه تجاری‌شان با ایران هستند تا در صورت کنار کشیدن آمریکا از برجام بتوانند رابطه تجاری‌شان را با ایران حفظ کنند.

کشورهای اتحادیه اروپا ماه‌هاست که در تلاشند تا ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند. به همین منظور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، هفته گذشته به واشنگتن رفته و با ترامپ دیدار کردند.

منابع مختلف گفته‌اند که در موفقیت‌آمیز بودن این دیدارها تردید دارند و اتحادیه اروپا در حال تلاش برای طرح سناریوهایی است که در صورت خروج آمریکا از برجام کمترین خسارت متوجه کشورهای اروپایی شود.

یک دیپلمات اروپایی گفته است: «ما یک هفته فرصت داریم تا مذاکرات مان را با آمریکا ادامه دهیم و ببینیم آیا می‌توان توافقی درباره برجام به دست آورد یا نه اما فکر نمی‌کنم دلیلی برای خوش‌بینی بیش از اندازه وجود داشته باشد».

هشدار بعیدی‌نژاد به ترامپ

سفیر ایران در لندن هشدار داد که اگر رییس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شود، توافقی نخواهد ماند که ایران به آن پایبند بماند و ممکن است دوباره به شرایط پیش از برجام بازگردد.

حمید بعیدی نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان ان به سوالی درباره واکنش ایران به‌احتمال خروج آمریکا از برجام پاسخ داد و گفت که سناریوهای مختلفی دراین‌باره وجود دارد.

وی بیان داشت که اولین سناریو، رجوع به تدابیری است که در برجام در مورد زمان بروز اختلاف لحاظ شده است. بعیدی نژاد گفت که این مساله در پاراگراف 36 برجام مورد اشاره قرارگرفته و به تصمیم آمریکا بستگی دارد که آیا به چنین احتمالی جامه عمل می‌پوشاند یا نه.

ادامه گفت‌وگوهای پشت پرده آمریکا با اروپا

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت توافق هسته ای با ایران گفت که آمریکا گفت‌وگوها با سه کشور اروپایی درباره نگرانی های برجام را ادامه می دهد.

گفت‌وگوی آمریکا با فرانسه، بریتانیا و آلمان بر سر برجام در هفته های اخیر تشدید شده است.

هدر نائورت به خبرنگاران گفت که جزییات ویژه ای درباره این مذاکرات در اختیار ندارد اما اشاره کرد که این نوع گفت‌وگوها و مذاکرات به‌طور مداوم در جریان است.

به گزارش روزنامه قانون، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که گفت‌وگوها و مذاکرات آمریکا با کشورهای اروپایی درباره نگرانی های‌مان در ارتباط با نواقص برجام باعث شده است که اروپایی‌ها به‌خوبی با نگرانی های ما آشنا شوند. او گفت که بریان هوک، نماینده آمریکا در مذاکره با اروپایی ها در بروکسل با همه طرف‌ها گفت‌وگو کرده است و مجموعه ای از گزینه‌هایی که روی میز است،مورد بررسی قرار داده اند.برخی در اروپا بریان هوک را تنها امید زنده نگه‌داشتن برجام ارزیابی می کنند.هدر نائورت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه محمد جواد ظریف در ویدیویی گفته است که هیچ نوع مذاکره ای درباره برجام را نمی پذیرد، گفت که در این‌باره اظهار نظر نمی کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
به مرگ میگیرن به تب راضی بشیم