بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
بورس‌ نیوز افسارگسیختگی بازارهای فرعی اقتصاد را بررسی کرد؛

نرخ‌های دستوری در بازار خنثی شد/ تضعیف بورس نتیجه رشد بازارهای سوداگری

دولت سریعا باید با اتخاذ سیاستی جامع به سمت تقویت بورس و نه تضعیف آن گام‌ بردارند چراکه تضعیف بازارسرمایه در کشور نتیجه‌ای به‌غیر از رشد بازارهای سوداگری نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۵۹۶۳
به گزارش بورس‌ نیوز، ادامه روند کنونی افزایش قیمت‌ها در بازارهای کاذب می‌تواند اقتصاد را با نرخ‌های سیاه و  وحشتناک در بازار ارز و سکه مواجه کند.

در حالیکه اعضای کابینه دولت به صراحت تاکید دارند که برای بازار سکه و ارز برنامه‌ای مدون دارند اما این برنامه‌ریزی عملا در هیچ یک از لایه های اقتصادی مشهود نبوده بلکه به‌نظر می‌رسد تنها برنامه‌ریزی دولت فقط ثابت نگاه داشتن دستوری قیمت‌ها و به اصطلاح  کنترل بازار  از طریق چماق بوده که این سیاست  تا حدودی جواب م‌ دهد و پس از آن که بازار به چوب خوردن عادت کرد دیگر چماق نیز جواب نمی دهد.همین شرایطی که امروز شاهد آن هستیم.

در همین راستا با نمایندگان مجلس و فعالان بازار گفت‌وگویی را گرفته‌ایم که به شرح زیر است.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص سرگردانی نقدینگی در بازارهای فرعی اقتصاد به بورس‌ نیوز گفت: تحول اقتصادی با تقویت و ایستادن بورس رابطه‌ای مستقیم دارد اما شرایط کنونی بازار نیازمندتزریق سرمایه‌های سرگردان به بورس و حوزه‌های تولیدی است.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور با التهاب بازار ارز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد چراکه در ابتدای دولت یازدهم، بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بود و تولیدکنندگان می‌توانستند مواداولیه خود را با قیمتی ثابت و با برنامه‌ریزی وارد کنند اما وضعیت کنونی باعث شده که فعالیت‌های تجاری با وقفه مواجه شوند.

این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس افزود: دولت سریعا باید با اتخاذ سیاستی حکیمانه به سمت تقویت بورس و نه تضعیف آن گام‌های موثری بردارند چراکه تضعیف بازارسرمایه در کشور نتیجه‌ای به‌غیر از رشد بازارهای سوداگری نخواهد داشت.

خریداران و فروشندگان ارز، بی‌اعتنا به قیمت‌های دستوری

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه نیز در همین خصوص به خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد: دولت برای کنترل بازارهایی همچون سکه و ارز نباید از روش‌های دستوری و قهری بهره ببرد، اما متاسفانه بی‌برنامگی و کنترل کوتاه مدت به سبک دولت تنها بازار را از شرایط مطلوب خارج کرد.

وی ادامه داد: دولت معتقد بوده که در راستای مدیریت بازار ارز و کنترل آن گام‌های موثری برداشته اما حقیقت بازار اینجاست که این اتفاقات در بازار زیرزمینی افتاده و خریداران و فروشندگان به قیمت‌های دستوری چندان توجهی ندارند.

وی ادامه داد: ظاهرا دولت کماکان در کنترل ارز، دلار و سکه سر در گم است و این سردرگمی پشتوانه پول ملی کشور را به شدت تضعیف می کند.

لایه‌های پایینی جامعه در حال تبدیل نقدینگی به طلا و دلار

محمد کشتی‌آرای نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز در تحلیل شرایط بازار گفت:  هجوم متقاضایان خرید سکه و ارز طی هفته گذشته با رشد قابل توجهی در سطح بازار روبه‌رو بوده و از طرفی مردم برای خرید طلای خام نیز اشتیاق نشان داده‌اند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلاو جواهر اتاق اصناف کشور ادامه داد: شرایط بازار به گونه‌ای رقم خورده که مردم درصدد تبدیل نقدینگی خود به بازار طلا هستند که همین عامل باعث شده قیمت سکه، دلار و طلا به پرواز درآید.

وی با بیان اینکه قیمت طلا وسکه واقعی نیست،تصریح کرد:در حالی قیمت جهانی طلا با کاهش روبرو شده  که قیمت سکه و طلا در کشور رکورد شکنی کرده که این موضوع قابل تامل است چرا که قیمت ها در بازار طلا و سکه از مولفه های اقتصادی پیروی نمی کند.

کشتی‌آرای افزود: زمانی که پیش فروش سکه در بازار اشباع و به تمامی تقاضاها پاسخ داده شد این روند باید مدیریت می‌شد اما متاسفانه  در هفته گذشته حتی لایه های پایین جامعه در حال تبدیل پول خود به طلا و سکه بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر