بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
در شرایطی که معاملات ارز ایران از دلار به یورو تغییر کرده و کشورهای اروپایی در برجام باقی مانده‌اند امید زیادی می‌رود که خروج آمریکا تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران نگذارد.
کد خبر : ۱۷۶۰۹۳
به گزارش بورس‌ نیوز، دیشب رئیس جمهوری آمریکا خروج این کشور از موافقتنامه برجام را در حالی امضا کرد که هیچ‌یک از شرکت‌های آمریکایی با اقتصاد ایران تعاملی نداشتند.

اغلب کارشناسان معتقدند که با خروج آمریکا از برجام، ایران متضرر نخواهد شد چراکه کشورهای اروپایی خروج از برجام را در دستور کار خود قرار ندادند و به ادامه این توافقنامه خوشبین هستند.
بورس اوراق بهادار تهران طی دو روز گذشته واکنش متفاوتی را نسبت به فرجام برجام نشان داده است. در حالی که از روز ۲۰ فروردین ماه گذشته تا ۱۶ اردیبهشت جاری، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در یک سیر نزولی ۹۷ هزار و ۱۲۰ واحد به ۹۲ هزار و ۸۵۰ واحد رسیده بود، طی دو روز کاری گذشته و بی تفاوت به سرنوشت توافق هسته ای ایران که می تواند منجر به اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران شود، سیر صعودی به خود گرفته است.

به طوری که در جریان مبادلات روز سه شنبه شاخص کل بورس تهران که نشانگر میانگین وزنی تغییر قیمت سهام شرکت های عضو این بورس است، ۴۳۹ واحد افزایش یافت. این شاخص روز دوشنبه نیز ۳۱۴ واحد افزایش یافته بود. رفتاری که هیچ نشانی از نگرانی‌های رایج در بازار ارز و سکه ایران ندارد.

در همین راستا با چند کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگویی کوتاه را داشته‌ایم که به شرح زیر است:

علیرضا آریا کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت: اجرا یا توقف برجام، یکی از مهم‌ترین دلایل افت بازار سرمایه و تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار بوده اما حال با خروج آمریکا از این توافقنامه واکنش معامله‌گران به این اتفاق زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود، زیرا بورس کشور نسبت به این موضوع واکنش‌های خود را طی چند وقت اخیر انجام داده است.

وی ادامه داد: اغلب صنایع و بورس کشور در مدت امضا برجام، چندان تاثیری از این توافقنامه نگرفته بودند که حال نگران از دست رفتن تاثیرات آن باشند اما بورس کشور بازاری پرریسک و نوسانی بوده که تاثیرات سیاسی بر آن زیاد است؛ برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی استراتژیک برای دورساختن هیجان از سهامداران در شرایط فعلی اقتصاد کشور امری ضروری است

بی ‌تاثیری خروج آمریکا در بورس

سید رضا موسوی معاملگر اوراق کارگزاری مهرآفرین خروج آمریکا از برجام را بر بورس بی‌تاثیر دانست و به بورس‌نیوز گفت: برای بازار 50میلیاردی بورس کشور بود و نبود ترامپ دیگر تفاوتی ندارد چراکه اندازه بورس بسیار کوچک شده است؛ از سوی دیگر حقوقی‌ها از بهمن تا امروز فعالیت چندانی در بازار نداشته‌اند چراکه در وهله نخست این گروه پولی برای خرید در بازار نداشته ضمن آنکه سهام خود را هم راحت نمی‌توانند در بازار معامله کرده و بفروش برسانند.

خروج آمریکا از برجام چندان مخرب نیست

سید جلال صادقی‌شریف نیز درخصوص خروج آمریکا از برجام اظهارکرد: در شرایطی که بازار خوشبین به باقی‌ماندن آمریکا در برجام بود، خروج آمریکا از این توافقنامه عملی شد اما تاثیر آن بورس چدان مخرب و تاثیرگذار نیست چراکه قیمت‌ها حتی از کف‌های تاریخی نیز پایین‌تر آمده و سهامداران می‌توانند در این فضا به فعالیت‌های اقتصادی خود ادامه دهند.

شرایط بورس نامساعد نمی‌شود

حمید‌رضا مهرآور ، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با بررسی سناریوهای محتمل در مورد برجام و تاثیر آن بر بازار سرمایه  در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت: تجربه اقتصادی کشور، سناریوی برهم خوردن برجام را در دوره عدم حصول این توافق بدست آورده و شرایط به‌گونه‌ای نیست که بازارسرمایه پس از سخنان ترامپ دچار دگرگونی و نابودی شود.

وی ادامه داد: قبل از برجام شرایط بورس روند نامساعدی را تجربه نکرده و با ارزیابی روند شاخص‌ و قیمت‌های آن دوره در می‌یابیم که اتفاقا بورس در شرایط کاملا مناسبی به‌سرمی‌برده ضمن آنکه شاخص‌ها نیز مثبت بوده است.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان با فرض خروج ترامپ از برجام اظهار کرد: اروپا به‌خصوص فرانسه و آلمان تاکید بر اظهار پایبندی به برجام را اعلام کرده‌اند بنابراین نه‌تنها ایران شرکای اروپایی خود را از دست نمی‌دهد بلکه از این پس، مبنای معاملات خود را نیز تبدیل به یورو کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر