بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گل گهر زمین در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح کرد:

بیم وامیدهای ایران به وفاداری اروپا/ نگاه متفاوت دولت به ارز شرکت‌های صادراتی

معاون بازرگانی شرکت سنگ آهن گهر زمین گفت: خروج امریکا در صورتی که سایر کشورها بر مواضع کنونی خود در دفاع از برجام و حفظ مناسبات تجاری با کشور پایبند بمانند، نه تنها به ضرر ما نیست بلکه به سود ما نیز هست.
کد خبر : ۱۷۶۱۹۰
محسن مصطفی پور در گفت و گو با بورس نیوز، با بیان این مطلب که ایران علاقه مند به ارتباط دوستانه با همه کشورهای دنیا است، اظهار کرد: همانطور که مسوولان تاکید کردند ما علاقه مند به افزایش مراودات با دنیا هستیم لیکن وجود آمریکا در ۱+۵ و کارشکنی های این کشور مانعی برای تصمیم گیری سایر کشورها و انتفاع ایران از این توافق بود.

وی ادامه داد: ایران در چند دهه گذشته از طرف آمریکا تحریم بوده و این تحریم ها چندان تاثیرگذار نبوده است، زمانی این تحریم ها تاثیر گذار شد که با همراهی اروپا و به تبع آن روسیه و چین در شورای امنیت منجر به صدور قطع نامه شد و در آن زمان کشور دچار چالش های فراوانی شد.
مصطفی پور ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به رویکرد اروپا نسبت به خروج آمریکا از برجام و بی توجهی و طبعا حمایت روسیه و چین،چنانچه اتحادیه اروپا، روسیه و چین بر مواضع خود پافشاری کنند، در ادامه فعالیت های اقتصادی ما با دنیا مشکلی پیش نیاید.

وی در مورد وصول مطالبات و واردات تجهیزات  نیز گفت: طبیعتا فشارهای آمریکا در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود ولی همانطور که موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان ۸چند روز اخیر خود تاکید کردند اگر اروپا بخواهد همکاری خود با ایران را ادامه دهد، مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تغییر ارز مبادلات تجاری از دلار به یورو گفت: اگر اروپا بر عهد خود پابرجا بمانند، می توان امیدوار بود فضایی فراهم شود که ما در وصول مطالبات رویه معمول تر و بهتری را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: شرایط پس از خروج از برجام در حقیقت بستگی به مواضع اروپاییها و شرکت های بزرگ بین المللی دارد و نوع نگرش آنها نسبت به ادامه روابط تجاری با ایران متاثر از برجام واقعی یا برجام مدنظر آمریکا است.

مصطفی پور خاطر نشان کرد: اگر اروپا و سایر کشورها بخواهند دنباله رو یک کشور باشند، طبعا شرایط آسانی را پیش رو نخواهیم داشت ولی چنانچه پایبند به مفاد برجام و مواضع کنونی خود باشند، با چالش های کمتری مواجه خواهیم بود.

این کارشناس در مورد دلار ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن در سودآوری این شرکت نیز گفت: طبعا این مسئله در پیش بینی سود و درآمدهای شرکت تاثیر خواهد داشت و اثرات آن در همین مدت مشهود بوده است، ما درک می کنیم شرایط کشور متاثر از مجموعه عواملی بوده است و امیدواریم دولت سعی با کنترل فضای هیجانی بازار ارز داشته، نگاه متفاوتی نسبت به واردات و صادرات داشته باشد و شرکت های صادراتی مثل شرکت گهر زمین بتوانند ارز صادراتی را به قیمت واقعی عرضه کنند تا در ادامه فعالیت طرح های توسعه ای و سودآوری شرکت به مشکل برنخورند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر