بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کارگزاری‌های مبین سرمایه، مفید و خبرگان سهام و باهنر در میان ۱۴ کارگزاری که تمامی مجوزها برای فعالیت در بورس کالا را دارند، بیشترین ارزش و درصد را به خود اختصاص داده اند.
کد خبر : ۱۷۶۵۶۱
به گزارش بورس نیوز، ۱۴ کارگزاری همه مجوزهای لازم برای انجام فعالیت ها در بخش های صنعتی و معدنی، شیمی و فرآورده های نفتی، کشاورزی، سیمان، قراردادآتی، آنلاین قراردادآتی، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و مشاوره پذیرش را دارا هستند.

بر اساس این گزارش، کارگزارانی که در سمت خرید در رده‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند می‌توان به کارگزاری مبین سرمایه، مفید و باهنر اشاره کرد؛ کارگزاری مبین سرمایه در معاملات کالاهای فیزیکی ۱۸.۹ درصد ارزش کل معاملات را با خرید ۴میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۰۲ تن به ارزش 99195 میلیارد ریال به خود اختصاص داده ضمن آنکه کارگزاری مفید با ۸.۷ درصد و خرید ۲میلیون و ۸۴۹هزار و ۷۹ تن به ارزش ۴۵۷۲۶میلیارد ریال در رده دوم و کارگزاری باهنر نیز با خرید ۳میلیون و ۴۱۹هزار و ۹۷۱تن به ارزش ۳۸۸۸۵میلیارد ریال و با در اختیار داشتن 7.4درصد ارزش کل معاملات در رده سوم قرار دارد. 

کارگزاری خبرگان سهام، کالای خاورمیانه و سی ولکس در رتبه سوم تا ششم قرار دارند و به ترتیب هر یک ۵.۷ ، ۳.۲ ، ۳درصد معاملات را در اختیار داشته‌اند و کارگزاری‌های توازن بازار، آراد ایرانیان، حافظ و بانک صنعت و معدن نیز در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع این ۱۰ کارگزار ۵۶.۸ درصد کل معاملات را در اختیار گرفته  و سایر کارگزاران حاضر در این بخش نیز۴۳.۲ درصد ارزش معاملات را در سال ۹۶ به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش بورس نیوز، در سمت خرید کالاهای فیزیکی 28 میلیون و 431 هزار و 531 تن کالا به ارزش 522653میلیارد ریال معامله شده است.

کارگزاران فروشنده

بر اساس این گزارش،۱۰ کارگزار برتر فروشنده در بخش معاملات کالای فیزیکی معادل ۶۸.۱ درصد کل ارزش را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که 66 کارگزار در این بخش فعال هستند.

بر این اساس، کارگزاری مبین سرمایه همچنان با فروش ۵میلیون و ۴۰۰ هزار و ۳۶۶ تن به ارزش ۱۳۳۳۴۵میلیارد ریال معادل ۲۳.۶ درصد در رتبه نخست قرار دارد.

کارگزاری خبرگان سهام با فروش ۴میلیون و ۵۵۲هزار و ۷۷۷ تن به ارزش ۵۰۸۷۷میلیارد ریال معادل ۹.۷درصد ارزش کل معاملات در رده دوم قرار دارد که اختلاف بین کارگزاری اول و دوم در ارزش معاملات در این قسمت چشمگیر است.

کارگزاری باهنر که در بخش خرید رتبه سوم را از آن خود کرده بود در سمت فروش نیز رده سوم را در اختیار دارد و میزان ۲میلیون و ۳۳۳هزار و ۳۱۶ تن به ارزش ۲۸۵۶۵میلیارد ریال معادل ۵.۵ درصد ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد.

در ادامه این گزارش باید ذکر شود که کارگزاران ارگ هومن با ۵.۱، سینا با ۴.۷، صبا جهاد با ۴.۲، بانک ملی و مفید با ۴.۱، بانک ملی کارگران با با ۳.۵ و سی ولکس با ۳.۷ در رتبه های بعد جای گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در بخش معاملات آتی حدود 52کارگزاری فعال هستند که بر این اساس، کارگزاری مفید، آگاه و پیشگامان به‌پرور به ترتیب با ۱۵.۴، ۱۴.۱، ۱۰.۷ در رتبه‌های اول تا سوم حضور دارند و پس از آن کارگزاران سرمایه و دانش، بانک کشاورزی، تدبیرگران فردا، اقتصاد بیدار، بانک تجارت نهایت‌نگر و آبان در رتبه های بعدی قرار دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر