بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
رئیس کل گمرک ایران از افزایش ۲۵ درصدی صادرات غیر نفتی کشورمان تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال‌جاری خبر داد.
کد خبر : ۱۷۶۷۰۷
به گزارش بورس نیوز، فرود عسگری با اعلام رقم 7 میلیارد دلاری صادرات تا 29 اردیبهشت 97 گفت:  با توجه به تصمیمات جدید دولت و راه‌اندازی سامانه نیما، صادرات کالا نسبت به سال‌گذشته افزایش 25 درصدی  و واردات کاهش یک و نیم درصدی داشته است که نشان از موفقیت‌ سیاست‌های ارزی دولت دارد.

وی گفت: در این مدت واردات به رقم 6 میلیارد دلار  رسیده است و در حال حاضر واردات کالاهای اساسی و دیگر اقلام عمده وارداتی شامل نهاده های دامی، کنجاله سویا، ذرت و قطعات منفصله خودرو در گمرکات در حال انجام تشریفات گمرکی و ترخیص است و اختصاص ارز به کالاهای وارداتی طبق مصوبه ساماندهی ارزی از سوی بانک مرکزی در حال انجام است.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: در حال حاضر نظارت و کنترل تمامی کالاهای ورودی به گمرکات کشور به صورت مکانیزه و سیستمی انجام می شود.

عسگری درباره میزان قاچاق از مبادی رسمی گمرکی گفت: ما مدعی هستیم با کنترل‌هایی که از طریق سیستم‌ها انجام می‌دهیم و با دریافت بارنامه الکترونیکی و گواهی بازرسی از مبدا و مانیفست الکترونیکی و تطبیق اطلاعات با قبض انبار الکترونیکی و دریافت اطلاعات از شرکت‌های حمل و نقل و سازمان های مجوز دهنده، نظارت و کنترل کالاهای ورودی به گمرکات کشور به صورت سیستمی و مکانیزه انجام می شود.

رئیس کل گمرک ایران افزود: در راستای مکانیزه کردن گمرک ایران و سیستم‌های کنترلی در سال گذشته و امسال، دستگاه‌های ایکس‌ری فوق پیشرفته‌ و پرسرعت خریداری و در گمرکات مستقر شدند که با قرارگرفتن این دستگاه‌ها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مثل بندر شهید رجایی علاوه بر کنترل های هوشمند تمامی کالاهای ورودی به کشور از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، 100 درصد کالاهای ترانزیتی از این ایکس‌ری‌ها عبور می‌کنند و همه کالاهای وارداتی که در سطح سه قرار دارند به وسیله ایکس‌ری‌ها (دستگاههای تصویربرداری) کنترل می‌شوند.

وی 15 میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را برآورد دستگاه‌های دیگر عنوان کرد و گفت: گمرک وفق قانون متولی برآورد میزان ورود کالای قاچاق به کشور نیست و برآورد حجم قاچاق بر عهده سازمان های دیگر است، ضمن اینکه مسئولیت گمرک در زمینه مبارزه با قاچاق کالا صرفا در حوزه مبادی رسمی گمرکی است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه در حال حاضر نقش گمرک در مناطق آزاد پررنگ تر شده است و همکاری های خیلی خوبی را فی مابین گمرک و مناطق آزاد شاهد هستیم؛ افزود: بر اساس مصوبات مقرر شد که گمرک هم در ورودی و هم در خروجی مناطق آزاد حضور داشته باشد و این کار به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی صورت می گیرد.

با توجه به مصوبه ساماندهی و مدیریت بازار ارز همه کالاهای ورودی به کشور باید دارای ثبت سفارش باشند و در سامانه جامع گمرک کالاها را اظهار کنند. بنابراین در بخش ورود کالا به مناطق آزاد گمرک مستقر شده و تشریفات گمرکی صورت می گیرد و کالا در اختیار تولیدکنندگان در این مناطق قرار می گیرد و یا از طریق مناطق وارد سرزمین اصلی می شود.

عسگری گفت: یکی از مباحثی که الان در مناطق آزاد مطرح است بحث ورود کالای همراه مسافر بوده که برای این دو تا کار انجام دادیم. اول، به موجب مصوبه دولت کارگروهی تشکیل و بانک مرکزی ، گمرک و وزارت صنعت ، معدن و تجارت از شورای عالی مناطق آزاد این تقاضا را داشتند و اینها سهمیه هر منطقه را مشخص و الان کالاها تحت مدیریت و نظارت گمرک وارد می شوند و ورود و خروج را گمرکات چک می کنند.

بر اساس گزارش گمرک، عسگری تاکید کرد: با اقداماتی که انجام شده و سامانه هایی که ما مستقر کردیم و سهمیه بندی که انجام دادیم، می توانیم بگوییم که قاچاق از مناطق آزاد کنترل شده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صمت:

استان هرمزگان در ثبت انبارها رتبه هشتم را داراست

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صمت:

استان هرمزگان در ثبت انبارها رتبه هشتم را داراست

ارسال نظر