بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
معاون ناشران شرکت بورس تهران در گفت‌و‌گو با بورس نیوز خبر داد:

جای خالی اصحاب رسانه در کنفرانس خبری / تشریح ساز و کار کنفرانس خبری مجازی

معاون ناشران شرکت بورس تهران گفت: در حال حاضر، حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در کنفرانس خبری مجازی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم امکان پذیر نیست اما قطعا شرکت بورس تهران این موضوع و حضور خبرنگاران را پیگیری خواهد کرد.
کد خبر : ۱۷۶۸۲۰
روح الله حسینی مقدم در گفت و گو با بورس نیوز ادامه داد: بر اساس تغییراتی که در دستور العمل افشا و بازگشایی نمادها در سال ۱۳۹۶ صورت گرفت، از نهم دی ماه سال گذشته، رویه بازگشایی و توقف نمادها تغییرات اساسی پیدا کرد.

حسینی مقدم با بیان این مطلب که یکی از موضوعاتی که در تغییرات جدید روی آن تاکید شده است، برگزاری کنفرانس خبری توسط ناشرانی است که نماد آنها طی ۱۵ روز متوالی بیش از ۵۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در دستورالعمل جدید برای نوسان ۲۰ درصدی نیز مقررات جدیدی پیش بینی شده است، به تعبیر دقیق تر، اگر شرکتی۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، نماد آن بلافاصله متوقف و این شرکت باید طی کمتر از ۲۴ ساعت در این خصوص شفاف سازی مبنی بر اینکه نوسان ۲۰ درصدی دلیل خاصی داشته است یا خیر به بازار ارائه دهد و پس از آن بازگشایی در دامنه نوسان صورت می گیرد.

حسینی مقدم تاکید کرد: اگر شرکت اعلام کند که مورد یا اتفاق خاصی در شرکت در حال روی دادن است، با تشخیص کارشناسان شرکت بورس، در این موارد می توان از بازگشایی بدون دامنه استفاده کرد.

وی ادامه داد: آنچه تا به امروز اتفاق افتاده این است که با دامنه نوسان، بعد از نوسان ۲۰ درصدی بازگشایی انجام می شد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این اقدامات به  منظور برقراری ارتباط محکم تر و جدی تر میان بازار و اطلاعاتِ شرکت ها، برنامه ریزی شده است.

معاون ناشران شرکت بورس  تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل قبلی، ناشر نه در نوسان ۲۰ درصدی و نه حتی در نوسان ۵۰ درصدی و هر نوسان دیگری وظیفه ای برای پاسخگویی و ارائه گزارش و اخبار جدید  به بازار نداشت و ناشر فقط متعهد بود که در مقاطع مشخص، گزارش به بازار ارائه دهد.

حسینی مقدم ادامه داد: در دستورالعمل جدید شرایط فرق کرده و در این دستور العمل تفاوت میان نوسان ۲۰ درصد و ۵۰ درصد قائل شده ایم و براین اساس در نوسان ۲۰ درصدی شرکت ها باید نسبت به تحلیل ها، شایعاتی و سوالات مختلفی که در بازار وجود دارد، واکنش نشان دهند.
وی افزود: بر این اساس باید رابطه تعاملی دوسویه میان فعالان بازار و ناشران برقرار می شد که کنفرانس خبری در این راستا برنامه ریزی شده است.به عبارت روشن تر ، زمانی که نوسان ۵۰ درصدی اتفاق می افتد،نماد متوقف شده و به شرکت پیغام داده می شود که خود را برای کنفرانس خبری آماده کند.

حسینی مقدم افزود: نکته مهم این است که اخذ سوالات تحلیل گران، سهامداران و فعالان بازار، نیازمند طراحی سامانه ای بود. سامانه "تدان" از سال ۱۳۹۳ برای ارائه گزارش های تحلیلی توسط شرکت های کارگزاری، سبدگران وجود داشت و تحت مدیریت کانون نهادهای سرمایه گذاری اداره و از سایت های فرعی سامانه رسمی کدال است. بر این اساس، فعالان می توانند سوالات خود را از طریق سامانه تدان در نماد "فسپا" مطرح کنند.

حسینی مقدم با اشاره به این مطلب که سامانه "تدان" نیازمند امضای دیجیتال و احراز هویت است، گفت: در حال حاضر فقط شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری به آن دسترسی دارند. بنابراین، فعالان بازار که سوال یا ابهام یا تحلیلی دارند، باید به کارگزار خود یا به یک شرکت سرمایه گذاری و سبدگردان مراجعه کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: مدیران شرکت پس از پایان مهلت ارائه اطلاعات، موظف به بررسی و ارائه پاسخ به تک تک این سوالات هستند. حتی اگر هیچ سوالی مطرح نشود، ناشر باید نسبت به نوسان ۵۰ درصدی و اتفاقاتی که حول و حوش شرکت وجود دارد اطلاعاتی را ارائه دهد که این اقدام ناشر باید در مدت ۴۸ ساعت انجام شود و هرچه زودتر این کار عملی شود، منجر به بازگشایی سریع تر نماد می شود.

معاون ناشران شرکت بورس تهران در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به این موضوع که در حال حاضر، حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در کنفرانس خبری مجازی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم امکان پذیر نیست، گفت: قطعا شرکت بورس تهران این موضوع و حضور خبرنگاران را پیگیری خواهد کرد.

 وی در پایان گفت: گرچه سعی ما بر این است که این کنفرانس ها به صورت کاملا مجازی انجام شود ولی باید این امکان فراهم شود که همه خبرنگاران بتوانند در این کنفرانس ها حضور داشته باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر