بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
معامله 10 هزار تنی آلومینیوم در اردیبهشت

قیمت‌گذاری با ارز مرجع، مشوق خرید در بورس کالا

در بازار آلومینیوم کشور، قریب به یک سال است که تنها یک شرکت، این فلز را در بورس کالا عرضه می‌کند و این موضوع در مواقعی باعث ایجاد رقابت شدید میان خریداران و مصرف‌کنندگان می‌شود؛ هر چند که در مواقعی نیز خریداری برای آلومینیوم یافت نمی‌شود. در این میان نکته مهم، تثبیت نرخ ارز بود که با توجه به قیمت آن در بازار، باعث هجوم خریداران به بورس کالا برای خرید آلومینیوم نسبتا ارزان شده است.
کد خبر : ۱۷۶۸۷۱
به گزارش بورس نیوز، قیمت آلومینیوم پس از تلاطم‌های یکی دو ماه اخیر به ثبات نسبی رسیده و از 2 هزار و 200 دلار در هر تن تا 2 هزار و 300 دلار در هر تن در نوسان است. هر چند که خبرهایی مبنی بر قطعی شدن تحریم همه‌جانبه روسال به‌گوش می‌رسد که می‌تواند دوباره التهاب را در بازار افزایش دهد، اما به‌نظر می‌رسد که مهلت داده شده به روسال و طرف‌های قرارداد با آن شرکت، باعث آرامش نسبی بازار شده است. در این میان عامل تأثیرگذار بر قیمت آلومینیوم نرخ دلار در بازارهای جهانی است که باعث روند کاهشی آلومینیوم و برخی از فلزات شده است.

برخلاف بازارهای جهانی، بازار ایران بسیار ملتهب بود و باز هم برخلاف ماه‌های گذشته، متقاضیان بسیاری به بورس کالا برای خرید آلومینیوم آمده بودند. نمودار 1 نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه بیش از 11 هزار و 200 تن شمش و بیلت آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن عدد جالب توجه 25 هزار و 960 تن وجود داشت. این میزان تقاضا در حالی در بورس کالای ایران برای خرید آلومینیوم ثبت شد که در فروردین ماه 10 هزار تن تقاضا ثبت شده بود. ضمن اینکه در ماه‌های گذشته در مقابل برخی از عرضه‌ها تقاضایی وجود نداشت.

در این میان توجه به چند نکته بسیار ضروری است. نخست آنکه برخی از مصرف‌کنندگان از انحصاری بودن عرضه‌کننده در بورس کالا صحبت می‌کنند که باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت شده است. در حالی که در ماه‌های گذشته همین عرضه‌کننده، محصول خود را در بازار عرضه می‌کرد، اما هیچ خریداری برای آن یافت نمی‌شد. نکته دیگری که در بازار فلزات به چشم می‌خورد، نرخ تثبیت شده ارز است که با بازار آزاد تفاوت بسیاری دارد؛ این یعنی با وجود تثبیت نرخ ارز در 4 هزار و 200 تومان، اما در بازار آزاد ارز با قیمت‌های دیگری معامله می‌شود و مصرف‌کنندگان بعضا ناچارند برای تهیه ارز به بازار آزاد مراجعه کنند. در نتیجه تفاوت قیمت‌ بازار آزاد با بورس کالا، موجب هجوم متقاضیان به بورس کالا و رقابت بسیار شدید برای خرید شده است. در نتیجه در هفته‌های انتهایی اردیبهشت رقابت برای خرید آلومینیوم باعث افزایش یک هزار تومانی قیمت نهایی معامله شد.



به گزارش فلزات آنلاین، با این حال همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه 10 هزار و 700 تن محصول آلومینیومی معامله شد. در این میان شمش آلومینیوم 9 هزار و 900 تن عرضه شد که 23 هزار و 600 تن تقاضا داشت و 9 هزار و 700 تن از این محصول به فروش رفت. بیلت آلومینیوم نیز به میزان یک هزار و 300 تن عرضه شد که 2 هزار و 300 تن تقاضا داشت و در نهایت یک هزار تن بیلت معامله شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
امروز در تالار فرآورده های صنعتی و معدنی انجام می شود؛

عرضه بیلت و شمش در بورس کالا

امروز در تالار فرآورده های صنعتی و معدنی انجام می شود؛

عرضه بیلت و شمش در بورس کالا

ارسال نظر