بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
برنامه ملی ارتقای بهره‌وری در جمهوری اسلامی ایران به تصویب دولت رسیده اما اجرایی شدن آن با نواقص فراوانی روبه‌رو بوده که اقتصاد را تحت تاثیر منفی قرار داده است.
کد خبر : ۱۷۷۱۰۸
به گزارش بورس نیوز، در چند سال اخیر در بسیاری از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مقوله بهره‌وری و ضرورت ارتقای آن، مورد تاکید قرار گرفته و بورس به معنای آیینه‌ای از اقتصاد کشور باید میزان بهره‌وری، رقابت‌پذری و رشد ارزش افزوده را در خود نشان دهد.

برای رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی کمبود منابع مالی وجود دارد و افزایش این منابع از طریق پول ملی منجر به تورم می شود که جزو سیاست های دولت نیست ضمن آنکه نمود عینی کمبود منابع مالی را می توان این روزها در بازاره سرمایه و کاهش قیمت سهام دید بنابراین برای رسیدن به این رشد نیاز به سرمایه گذار خارجی وجود دارد.

از طرف دیگر کاهش بهره‌وری در بورس کشور نیز باعث شده تا عملکرد این بازارمالی با حاشیه های فراوانی دچار شود و عملا شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی میدان رقابت و تاثیرگذاری را در بورس کشور به خود اختصاص دهند و بورس را از رقابت پذیری و بهره‌وری تهی کنند.

سید فرید موسوی نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در همین راستا در گفت و گو با بورس نیوز گفت: اقتصاد کشور باید از گردنه رقابت‌پذیری و رشد بهره‌وری با انتخاب استراتژی مناسب عبور کند اما تا زمانی که مدیران اقتصادی درگیر مسائلی همچون رکود هستند و به فکر برون‌رفت از آن برنیامدند، حرکت به سمت بهره‌وری کمی دور از انتظار است.

وی ادامه داد: بورس کشور آیینه اقتصاد بوده و نبود بهره‌وری در اقتصاد علنا در بورس خودنمایی می‌کند؛ متاسفانه مسئولین اقتصادی با عدم آگاهی خود تنها به فکر درآمدزایی از نفت بوده و هستند و حضور شرکت‌های وابسته به نفت نیز عملا تاثیر بسزایی در تابلوی باز می‌گذارد
این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: برای بهره‌ور شدن اقتصاد کشور باید مسیر استفاده از بخش خصوصی و ظرفیت های صادرات غیرنفتی هموار شود؛ بهره‌ور شدن اقتصاد کشور با تولید و صادرات میسر خواهد شد اما به غیر از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها شاید معدود گروه‌های  صادراتی در بورس کشور حضور داشته باشند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر