بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولاد در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تعرفه واردات فولاد حذف شود/ ابلاغیه وزیر صنعت برای جلوگیری از خام فروشی

دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولاد تاکید کرد: علی رغم احساس کمبود در صنایع پایین دستی، فولاد خام صادرمی شود بنابراین لزومی به وضع تعرفه برواردات ورق های فولادی نیست.
کد خبر : ۱۷۷۱۲۲
امیر حسین کاوه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به مصوبه وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی خام از جمله سنگ آهن که نتیجه پیگیری فولاد سازان بوده، گفت : به منظور تداوم فعالیت و حیات صنایع تکمیلی که میلیاردها دلار برای راه‌اندازی این صنایع هزینه شده باید از صادرات فولاد خام جلوگیری شود.

کاوه با اشاره به بخشی از قانون مبنی بر اینکه چنانچه 3 بار عرضه‌ای دربورس‌کالا تکرار شود و خریداری نداشته باشد، می‌توان آن محصول را صادر کرد، افزود: در بورس‌کالا و در بخش ورق‌های فولادی، شاهد نبوده‌ایم که عرضه بیشتر از تقاضا باشد و بنابراین صادرات فولاد لزومی ندارد .

وی با اشاره به این مطلب که صادرات ورق های فولای با توجه به کمبود آن شبهه انگیز گفت: باید به سمت تحویل فولاد خام به صنایع تکمیلی برویم و صادرات فولاد خام بای کاهش بیابد.

کاوه درمورد ابلاغیه وزیر صنعت برای تعیین مبدا در صادرات فولاد گفت: همانطور که در ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت شاهد هستیم ، صادرات فولاد کشورباید گران قیمت باشد وازصادرات فولاد با قیمت های پایین که با قیمت یارانه انرژی، گاز و آب مصرفی در این صنایع برابر است، جلوگیری شود.

کاوه ادامه داد: به طور کلی، جلوگیری از صادرات فولاد خام از جمله شمش، بیلت، و ورق های فولادی اقدام بجا و مناسبی است و این بخشنامه بر این موضوع و لزوم رصد صادرات تولیدکنندگان فولاد نیز تاکید دارد.

کاوه ادامه داد: وزارت صنایع با درست تشخیص دادن نظرات تشکل های صنایع تکمیلی مبنی بر لزوم به حداقل رسیدن صادرات فولاد خام ، به افزایش صادرات صنایع تکمیلی کمک کند.

وی با بیان این مطلب که فولاد خام صادراتی باید به قیمت های پایین تر از داخل در اختیار این صنایع قرار بگیرد، اظهار داشت: اکنون شاهد آن هستیم قیمت ها در بورس کالا بسیار بالا و تا 20 درصد بالاتر از قیمت های جهانی است و در چنین شرایطی که قیمت مواد اولیه و فولاد خام بالاتراز قیمت های جهانی است ، صادرات صنایع تکمیلی متوقف می شود.

کاوه افزود: اما بدتر اینکه می بینیم صادرات مواد خام به وفور و همواره پایین تر از قیمت داخلی ادامه دارد و در شرایط فعلی برخی فولاد خام را خریداری و صادر می کنند که این قضیه به مراتب بدتر است.

وی با تاکید بر این مطلب که در مرحله اول باید از خام فروشی فولاد جلوگیری و دوم صادرات فولاد باید ضابطه مند شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاد؛

رشد 19.7درصدی تولید فولاد خام ایران

امروز در تالار فرآورده های صنعتی و معدنی انجام می شود؛

عرضه بیلت و شمش در بورس کالا

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت سمنان خبر داد:

رشد بیش از 15 میلیون تنی ذخایر معدنی

ارسال نظر