بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
در حالی که ورود دلار به کشور یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد بوده رئیس بانک مرکزی نسخه‌ای جدید ولی یک‌طرفه را صادر کرد.
کد خبر : ۱۷۷۳۲۶
به گزارش بورس‌نیوز،  ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران درخصوص تعاملات مالی مستقیم بین ایران و چین اظهار کرده که 25 درصد صادرات نفت و مقصد بخش عمده‌ای از صادرات محصولات پتروشیمی ایران، کشور چین است که با توجه به سیاست حفظ منافع 2 کشور و راهکار‌های عملیاتی موجود و تاکید بر تعاملات مستقیم ایران و چین به ارز یوان، مشکلی در این حوزه مطرح نخواهد بود.

وی همچنین ادامه داد: با وجود فشارهای بسیار زیاد و تحریم‌های اعمال شده در دوره پسا‌برجام بانک‌ها و شرکت‌های چینی همکاری بسیار خوبی با همتایان ایرانی خود داشته‌اند.

اما باید توجه داشت که تسلط اقتصادی دلار بر بازارهای پولی‌و‌مالی دنیا یک تابو نبوده بلکه جزوی از واقعیت تجارت جهانی به شمار می‌آید.

این تسلط اقتدارگرایانه بر مراودات پولی‌ومالی به میزانی در اقتصاد بین‌المللی نفوذ پیدا کرده که حتی چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا نتوانسته با یوآن به جنگ دلار رود و کماکان زیر یوغ این ارز بین‌المللی دست‌وپنجه می‌زند.

واقعیت حاکمیت دلار بر پیکره اقتصاد جهانی جایی رنگ‌وبوی جدی به خود می‌گیرد که بخش عمده ذخایر چینی‌ها را اوراق عرضه از سوی بانک‌های آمریکایی تشکیل داده و ۳هزار و ۷۰۰میلیارد از ذخایر این کشور نیز به دلار ذخیره‌سازی شده است.

طبق گزارش بانک بین‌المللی پول، ارزش جهانی اقتصاد چین در دنیا برابر با ۱۸درصد کل معاملات ارزش‌گذاری شده و این درحالی است که سهم ایران کمتر از نیم‌درصد برآورد شده است.
به ظن برخی کارشناسان اقتصادی، دوری اقتصاد ایران از دلار تنها یک رویاپردازی بوده و پول ملی کشورهای همسایه چندان قدرتی برای مبادلات مالی بر اساس ارزملی ندارد؛ لیر ترکیه به‌عنوان ارزی قدرتمند در منطقه خاورمیانه بوده اما ارزش پول این کشور در برابر دلار با سقوط سهمگینی همراه شده است.

از سوی دیگر، در منطقه هیچ اقتصادی حاظر به ریسک تجاری و تعویض مراودات مالی از دلار و یورو به نرخ‌های ارزی داخلی نیست.

تا زمانیکه اقتصاد ایران درگیر سیاست‌بازی و رویاپردازی بوده و اقتصادی بر مبنای پول ملی و ارزش‌آفرینی در آن شکل نمی‌گیرد، نمیتوان انتظار تجارت با پول ملی را در اقتصادملی داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران:

دولت نمی تواند به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دهد

ارسال نظر