بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
بازار مس کشور همچنان داغ است و نمی‌توان پیش‌بینی صحیحی از وضعیت بازار ارایه داد. در سال‌های گذشته میزان عرضه انواع محصولات مسی دقیقا مشابه سال جاری بود، اما رقابت چندانی برای خرید شکل نمی‌گرفت و حتی در برخی از مواقع محصولات مسی به‌صورت مازاد باقی می‌ماندند. با این حال در سال جاری به‌دلیل تحولات رخ داده در عرصه داخلی و بین‌المللی، تقاضای مس به‌صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۷۷۳۶۲
به گزارش بورس نیوز، مس در بازارهای جهانی، فلز جذابی برای خریداران است. هر چند که بازار این فلز طی چند ماه اخیر تغییر چندانی از خود نشان نمی‎دهد؛ اما به اعتقاد تحلیل‌گران و فعالان بازار مس دنیا، این فلز همانند یک فنر فشرده شده است و هر لحظه احتمال دارد که بازار این فلز از جای خود جهش کند. بنابراین می‌توان به رشد قیمت این فلز در آینده‌ای نزدیک حتی تا 7 هزار و 500 دلار بر هر تن امیدوار بود.

در بازار ایران همچنان داغی مس احساس می‌شود. پس از اعلام تک‌نرخی شدن ارز در بازار کشور رقابت بسیاری برای خرید مس و چند فلز اساسی دیگر شکل گرفت و همچنان این رقابت ادامه دارد. چنانچه در بورس کالا رقابت شدید باعث افزایش قیمت مس تا بیش از 10 درصد هم شده است. حتی در این زمان صنایع پایین‌دستی اعتراض دارند که مواد اولیه به مقدار بسیار کمی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در حالی که تا پیش از این، یعنی در سال گذشته تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت و در برخی از مواقع، محصولات مسی به‌صورت مازاد باقی می‌ماندند؛ به‌طوری که در سال گذشته بیش از 30 هزار تن محصول مسی شامل کاتد و مفتول مازاد در بازار باقی ماند.

با این وجود، با شروع سال جدید و تحولات بازار ارز، بار دیگر خریداران برای دریافت مس ارزان به بازار هجوم آوردند. برخی از خریداران برای پر کردن انبارهای خود از مس ارزان در بازار حضور یافتند و برخی دیگر برای تبدیل مس کاتد به قراضه مسی؛ چرا که قراضه مس در بازار آزاد بسیار گران‌تر از مس کاتد در بورس کالا است و برخلاف مس کاتد با نرخ ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شود. همین مسأله نیز یکی از عوامل اصلی تحریک متقاضیان برای حضور در بازار مس است.

                                              

به گزارش فلزات نیوز، نمودار 1 حاکی از آن است که در هفته گذشته یعنی از 5 تا 10 خرداد ماه، بیش از 4 هزار و 100 تن مس در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود 30 هزار تن تقاضا وجود داشت. کاتد مس به میزان 3 هزار تن عرضه شد که 3 برابر عرضه یعنی 9 هزار تن تقاضا داشت. اما عجیب‌ترین بخش بازار مس مربوط به مفتول بود؛ چرا که این محصول در بورس کالا تنها به‌میزان یک هزار و 160 تن عرضه شد؛ اما در مقابل آن 20 هزار و 480 تن تقاضا وجود داشت. بنابراین مشاهده می‌شود که در بازار برای مفتول تقاضایی ایجاد شده است که تاکنون سابقه نداشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر