بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی قصد دارد در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در تاریخ 10 تیرماه برگزار خواهد شد، به ازای هر سهم 50 ریال سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم نماید.
کد خبر : ۱۷۷۷۳۱
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی که در صنعت تولید شیشه های دارویی و غیردارویی فعالیت دارد در سال 1372 بهره برداری از کارخانه خود را آغاز نموده است.

فعالیت اصلی شرکت، تولید انواع شیشه های دارویی و غیردارویی  می باشد و محل کارخانه شرکت نیز در شهر تاکستان واقع شده است.محصولات اصلی شرکت شامل  بطری های دارویی قهوه ای ، سفید و بطری های بسته بندی می باشد. مبلغ درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال گذشته بدون تغییر نسبت به سال 1395 به 434 میلیارد ریال شامل 51 میلیارد ریال فروش صادراتی رسیده است.

این شرکت در سال گذشته و با سرمایه 850 میلیارد ریالی موفق به کسب سود خالص 156 میلیارد و 238 میلیارد ریال گردیده است.این در حالی است که سود خالص شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، افت قابل توجه 41 درصدی داشته است.

افزایش رکود و شرایط بغرنج صنعت دارو منجر به کاهش مقادیر فروش شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی گردیده است. این موضوع در کنار رشد هزینه های تولید و افزایش بخشی از هزینه های غیرعملیاتی شرکت از جمله هزینه تسعیر ارز وام ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی، دلایل اصلی افت سود شرکت را در سال 1396 نشان می دهند.

شرکت، به همین دلیل اقدام به اتخاذ سیاست های جدیدی در خصوص ترکیب محصولات خود نموده است و به همین منظور از سال گذشته اقدام به تولید و فروش شیشه های غیردارویی و سنگین تر نموده است و اقدام به کاهش تدریجی سهم شیشه های دارویی از ترکیب فروش خود را دارد.
ظرفیت اسمی تولید شرکت شیشه دارویی رازی و همچنین مقادیر تولید این شرکت در سال گذشته به شرح جدول زیر می باشد:



لازم به ذکر است که در سال گذشته ترکیب تولید شرکت شامل 13.817 تن شیشه دارویی و 5.986 تن شیشه غیردارویی بوده است. تولیدات سال 95 به صورت 100 درصد شامل شیشه های دارویی می باشد که این موضوع تغییر سیاست های فروش شرکت را به سمت تولید و فروش شیشه های غیردارویی که عمدتا در صنایع غذایی کاربرد خواهد داشت را نشان می دهد.

هزینه های تولید و همچنین بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در سال گذشته به ترتیب 324 و 259 میلیارد ریال بوده است. عوامل اصلی تشکیل دهنده هزینه های تولید شرکت به شرح جدول زیر می باشد:




شرکت کارخانجات شیشه دارویی رازی مالکیت 89 درصد از سهام شرکت شیشه بسته بندی تاکستان را در اختیار دارد. فعالیت این شرکت نیز تولید شیشه های دارویی و غیردارویی می باشد.
شرکت شیشه دارویی تاکستان در سال گذشته موفق به کسب 549 میلیارد ریال فروش خالص شامل 107 میلیارد ریال فروش صادراتی و تحقق سود خالص به مبلغ  198 میلیارد ریال شده است.
سهم عمده ای از محصولات این شرکت شیشه های غیردارویی و دارای کاربرد در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی است  و محصولات اصلی شرکت شامل شیشه های ماالشعیر، شیشه های دوع و نوشابه و شیشه های دارویی می باشد. ظرفیت اسمی تولید انواع شیشه این شرکت سالیانه 30 هزار تن می باشد که مقادیر تولید واقعی شرکت در سال گذشته به بیش از 100 درصد ظرفیت اسمی شرکت رسیده است. این شرکت در سال گذشته موفق به تولید 32 هزار  و 827 تن انواع شیشه شده است.

شرکت کارخانجات شیشه دارویی رازی در سال 1396 از محل سود سهام شرکت شیشه دارویی تاکستان مبلغ 103 میلیارد و 932 میلیون ریال ، درآمد سرمایه گذاری شناسایی نموده است.
شرکت کارخانجات شیشه دارویی رازی در سال گذشته و با توجه به تسهیلات ارزی دریافتی خود از صندوق توسعه ملی، مبلغ 52 میلیارد ریال هزینه تسعیر ارز در سایر درآمدهای غیرعملیاتی شناسایی نموده است.

مبلغ وام ارزی دریافتی شرکت بر اساس ترازنامه منتهی به پایان اسفند 1396، 249 میلیارد می باشد که در یادداشت های توضیحی میزان ارزی وام و نوع ارز آن ارائه نشده است.

ریسک های اصلی شرکت در سال جاری را می توان ادامه رکود و مشکلات نقدینگی در صنعت دارو و  رشد قیمت ارز با توجه به وام ارزی دریافتی شرکت و تامین لوازم یدکی ماشین آلات از خارج از کشور، عنوان نمود.

بنابر اطلاعات ارائه شده در گزارش تفسیری مدیریت ، شرکت قصد دارد در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در تاریخ  10 تیرماه برگزار خواهد شد، به ازای هر سهم 50 ریال سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم نماید. با این حال، تصمیم  گیری نهایی در خصوص میزان سود تقسیمی در مجمع عمومی شرکت صورت خواهد پذیرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر