بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کارشناس پتروشیمی معتقد است که متولی توسعه در صنعت پتروشیمی و نقشه راه این صنعت مشخص نیست.
کد خبر : ۱۷۷۷۳۷
محمدعلی فتحی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاران در هر حوزه‌های اقتصادی، نگاه بلند‌مدت و حجم بالای سرمایه‌گذاری در این بازه زمانی در هر صنعتی است.

وی ادامه داد: رفتار و تغییرات مکرر قوانین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال‌های گذشته و عدم توجه به سرمایه‌گذاران فعال و برنامه‌ریزی‌های آنها در این صنعت، پاسخی روشن به نبود متولی در این حوزه است.

فتحی ادامه داد: عده‌ای پس از تصمیم دولت مبنی بر محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ تسعیر ۳۸۰۰ تومان، صحبت از وجود رانت در این صنعت کردند و عدم توسعه صنایع پائین دستی و خام‌فروشی را ناشی از قیمت ارزان خوراک این واحدها دانستند.

‌‎وی در پاسخ به این اتهامات گفت: با فرض احتمال بر ارائه خوراک ارزان که البته چنین نیست مفهوم آن است که شرکت‌های تولیدی متولی توسعه صنعت پائین دست خود بوده و تکمیل زنجیره ارزش وظیفه آنها است.

‌‎فتحی ادامه داد: براساس این دیدگاه، تولیدکننده مونواتیلن گلایکول وظیفه دارد، واحد PET را احداث کند.

همچنین این منتقدان اعتقاد دارند برای ایجاد انگیزه اقتصادی به منظور احداث صنایع تکمیلی باید سودآوری صنعت بالادست کم شده تا این شرکت‌ها ترغیب به توسعه شوند .

‌‎وی با رد این نگرش اشتباه گفت: این نگاه مثل این است که یک کارخانه سیمان باید سودش کم شود تا خودش تیرچه بلوک سیمانی نیز تولید کند.

‌‎وی تصریح کرد: نقطه ایجاد این نظریه، پذیرش اجباری بودن توسعه بوده و متولی تکمیل زنجیره ارزش هم تولیدکننده بالادست و احتمالاً با ابتناء بر همین آبشخور فکری هم هست که تاکنون هیچ فردی متولی توسعه صنایع تکمیلی در راستای زنجیره ارزش نبوده است .

‌‎وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت بالادست را متولی توسعه بدانیم باید در آن ایجاد انگیزه کنیم و باید خوراک پتروشیمی ها ارزان تر ارایه شود تا این اجبار توجیه داشته باشد .

‌‎فتحی افزود: همچنین باید به این منتقدان یادآوری کرد که داشتن انگیزه اقتصادی فقط یک شرط توسعه بوده و توسعه مستلزم الزاماتی از قبیل در دسترس بودن تکنولوژی، منابع مالی مورد نیاز، داشتن بازار، قوانین مدون و قابل اتکاء و حمایت دولت نیز است که در این صنعت هیچ یک از دیگر الزامات مهیا نیست و به همین دلایل هم زنجیره ارزش توسعه نیافته است.

‌‎فتحی ادامه داد: اصلاً مشخص نیست متولی توسعه در صنعت پتروشیمی چه نهادی است و نقشه راه این توسعه چیست.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر