بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
همانگونه که مشخص است، وضعیت اقتصادی کشور شرایط جدیدی را تجربه می کند، وضعیتی که از خروج آمریکا از برجام آغاز گردید و با افزایش چشمگیر روزانه قیمت سکه و ارز در ادامه است. اما شاید سوال بسیاری از سرمایه گذاران در بورس در شرایط کنونی این باشد که در شرایط کنونی کشور و احتمال بسیار بالای تحولات ارزی مجدد، بهترین گزینه های سرمایه گذاری در بازار بورس چه سهامی می باشند؟
کد خبر : ۱۷۷۷۹۳

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، هر چند که بحث در این خصوص نیاز به ساعت ها و شاید روزها تحلیل جوانب مختلف اقتصادی، سیاسی کشور دارد اما سعی می کنیم در چند سطر با نگاهی اجمالی و واقع بینانه، به بررسی پر پتانسیل ترین صنایع فعال در بازار بورس بپردازیم.

همانگونه که بسیاری از خوانندگان نیز واقفند، در شرایط فعلی اقتصاد که برخی از کارشناسان هشدارهایی جدی در خصوص ظهور ابر تورم و یا حداقل، ثبت نرخ های تورم بالا در ماه های آتی را داده اند، سرمایه گذاران به منظور حفظ ارزش پول خود به دنبال سرمایه گذاری در دارایی ها می باشند از ریزش چشمگیر ارزش در امان باشند.

در چنین شرایطی و با توجه به بازارهای محدود سرمایه گذاری در ایران، بازار سرمایه می تواند به عنوان بازاری موازی برای بازار ارز و طلا و حتی کالاهای ارزی، رقیبی جدی باشد. شاید به همین دلیل است که در روزهای گذشته شاهد ورود نقدینگی به بازار بورس و افزایش تقاضا در بسیاری از سهام شرکت های فعال در آن باشیم.

ریسک هایی نظیر افزایش چشمگیر قیمت دلار تک نرخی، عدم توانایی واردات مواد اولیه توسط بسیاری از شرکت ها به دلیل محدودیت ارزی و شروع موج اول تحریم ها در ماه آتی، افزایش چشمگیر بهای تمام شده شرکت ها و عدم تقاضای کالایی به دلیل کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، احتمال افزایش نرخ سود بانکی به دلیل محبوس نمودن بخش بزرگی از نقدینگی موجود در کشور و به تبع آن افزایش نرخ تسهیلات اعطایی بانک ها به شرکت های تولیدی و ...، تنها برخی از ریسک هایست که سرمایه گذاران می بایست در خرید سهام شرکت های بورسی مد نظر قرار دهند.

به گواه بسیاری از کارشناسان در صورت وخیم تر شدن شرایط اقتصادی کشور، بسیاری از بنگاه های ضعیف و زیانده کشور به دلایلی نظیر افزایش بهای تمام شده، کاهش فروش و درآمدهای عملیاتی، عدم بازپرداخت بدهی ها و تسهیلات دریافتی و...، ضعیف تر و زیانده تر می شوند که در اینجا به بیان و معرفی چنین شرکت هایی در بازار بورس نمی پردازیم.

اما در خصوص بهترین گزینه های سرمایه گذاری این روزهای بازار بورس، شاید بتوان شرکت های صادرات محور را حتی با وجود در نظر گرفتن ریسک های مربوط به تحریم های احتمالی کشور، به عنوان کاندیداهایی معقول معرفی نمود .

شرکت های صادرات محور صنایع پتروشیمی و فولاد کشور که حتی ممکن است بخشی از درآمدهای فروش خود را به عنوان تخفیف و زیر فروشی در شرایط تحریم از دست بدهند، همچنان با توجه به درآمدهای ارزی خود، توانایی بالا تری را در حفظ ارزش سرمایه اشخاص حقیقی و حقوقی دارند.

در خصوص شرکت های پتروشیمی مستعد که این روزها صحبت های زیادی نیز از آنها شنیده می شود، می توان شرکت های تولید کننده پلیمری را کم ریسک تر دانست چرا که نوسانات قیمت جهانی محصولات پلیمری در سال های اخیر به مراتب کمتر از دیگر محصولات عمدتا وابسته به قیمت جهانی نفت بوده و این موضوع پتانسیل رشد درآمدهای این شرکت ها را در بلند مدت افزایش می دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
مثلا ذوب اهن که سه ماه تعطیل است به دلیل نبود آب بایستی مدنظر قرار داد