بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
یکی از تبعات ناخواسته طرح دونالد ترامپ برای متوقف کردن صادرات نفت ایران، بالا رفتن قیمت بنزین برای میلیون‌ها آمریکایی است.
کد خبر : ۱۷۷۸۹۳
به گزارش بورس نیوز، چنین اتفاقی با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره‌ای، چشم انداز سیاسی پرریسکی برای سیاستمداران آمریکایی محسوب می‌شود.

بازارهای نفت پس از گذشت بیش از یک سال از توافق کاهش تولید نفت به رهبری اوپک، تعادل ظریفی پیدا کرده بودند. رییس جمهور آمریکا برای جبران کاهش احتمالی صادرات ایران، عربستان سعودی و متحدان اوپک را برای افزایش تولید تحت فشار قرار داده است. با این حال حتی افزایش تولید سعودی‌ها ممکن است نتواند صادرات کمتر نفت از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کند.

به گفته رابرت مک نالی، مشاور انرژی سابق جورج دبلیو بوش و رییس شرکت مشاوره "راپیدان انرژی، افزایش قیمت بنزین تاثیر منفی بر نرخ رشد اقتصادی خواهد گذاشت. اگر به قیمت بنزین در تابستان و پاییز جاری نگاه کنیم، خواهیم داد که نرخ رشد ضعیف‌تر خواهد شد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در آغاز فصل رانندگی تابستانی، قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها به ۲.۹۶ دلار در هر گالن رسیده است. قیمت‌ها اکنون حدود ۲۴ درصد بالاتر از یک سال پیش است و این مسئله ممکن است برای ترامپ که انتخابات میان دوره‌ای در نوامبر را در پیش دارد دردسر ساز شود. وی ممکن است مانند بیل کلینتون که در یک اقدام جنجالی پیش از انتخابات ۲۰۰۰ به برداشت از ذخایر استراتژیک نفت اقدام کرد، حرکت مشابهی را انجام دهد اما این اقدام تنها یک راه کار موقتی خواهد بود.

به گفته کلیتون آلن، تحلیلگر "هیت سکیوریتیز"، به نظر می‌رسد ترامپ همزمان دست به اقدامات متفاوتی می‌زند. وی از یک سو می‌گوید اوپک باید تولیدش را برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین بالا ببرد اما از سوی دیگر تحریم‌های شدیدی را علیه ایران پیش می‌برد. این اقدامات مطمئنا به قیمت‌های پایینتر بنزین در آمریکا منجر نمی‌شود.

ظرفیت شناور


ریک پری، وزیر انرژی آمریکا تاثیر عرضه کمتر نفت به بازار را کم اهمیت شمرده است. وی در واشنگتن گفت: ما در فصل سفرهای تابستانی هستیم و ممکن است در بخش عرضه تا حدی فشار وجود داشته باشد با این حال کاملا مطمئن هستم که تولیدکنندگان جهان قادر خواهند بود تقاضای موجود را تامین کنند.

به نظر می‌رسد تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن اوپک برای افزایش تولید نتیجه بخش بوده است. این گروه اخیرا موافقت کرد تولیدش را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد که عمده این افزایش از جانب عربستان سعودی انجام می‌گیرد.

اما سعودی‌ها نیز در افزایش میزان تولید خود محدودیت‌هایی دارند. صادرات نفت ایران به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. تحلیلگران انتظار دارند حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران از تحریم‌های آمریکا متاثر شود. بعلاوه به گفته فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای نفت ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، به گفته مک نالی، حتی اگر سعودی‌ها با همه ظرفیت خود تولید نفت کنند، نمی‌توان انتظار داشت که صادرات ایران از بازار نفت حذف شود، صادرات لیبی اختلال پیدا کند و قیمت‌های نفت تکان نخورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر