بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: متاسفانه با اشتباه گاهی مسائل اقتصادی با این مساله مطرح می‌شود که گویا علت تمام مشکلات اقتصادی ما تحریم است، در حالی که اصلا این گونه نیست، زیرا مشکلات داخلی که به دست خودمان ایجاد می شود کمتر از تحریم نیست.
کد خبر : ۱۷۷۹۰۸
به گزارش بورس نیوز، غلامحسین شافعی امروز در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت، معدن و تجارت که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، گفت: اگر نگاهی به وضعیت کنونی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه صنعت و تولید بیاندازیم، این واقعیت را می‌توانیم درک کنیم که این روزها در وضعیت خوبی قرار نداریم، اما این وضعیت به معنای توجیه ناامیدی و عدم وجود راه حل برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: علیرغم وجود عدم راهبرد در همه دولت‌ها و البته نه همه دولت‌ها، باز اگر اراده باشد، می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال های گذشته با افزایش درآمدهای نفتی کشور اظهار داشت: بدون وجود برنامه‌های دقیق برای توسعه صنعتی دولت با گسترش و نقش خود در اقتصاد عملا رقیبی پرقدرت برای بخش خصوصی شد و این امر باعث شد، سال ها نوآوری و خلاقیت در تولید و صنعت  موتور اصلی خلق ثروت نباشد و به جای آن واسطه گری های مالی و فروش ثروت های طبیعی منبع اصلی خلق ثروت باشد و به همین علت اقتصاد ما شکننده شد و با هر تکانه‌ای تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه با اشتباه گاهی مسائل اقتصادی با این مساله مطرح می‌شود که گویا علت تمام مشکلات اقتصادی ما تحریم است، در حالی  که اصلا این گونه نیست، زیرا مشکلات داخلی که به دست خودمان ایجاد می شود کمتر از تحریم نیست.

وی اظهار داشت: بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی 13 درصد و در سال های اخیر 92 درصد از رشد صنعتی به بازار داخل اختصاص یافته سهم ما در بازارهای جهانی بسیار اندک است.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: آقای جهانگیری به نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان بدون توجه به حجم عظیم مشکلات همچنان به مسائل گذشته پافشاری کرد و بدون درک و دامنه بحران‌های کنونی و ریشه پیدایش آنها نه تنها قادر به حل آن نخواهیم بود، بلکه شرایط بدتر و پیچیده تر می‌شود.

شافعی اظهار داشت: باید این واقعیت را پذیرفت که دیگر امکان پذیر نیست که همان سطح که مشکلات به وجود آمده آن را مرتفع کرد، بلکه باید از سطح بالاتر به حل این مشکلات پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران اظهار داشت: باید پذیرفت که شرایط غیرعادی با تصمیمات عادی قابل مدیریت نیست و در این ارتباط دستور مقام معظم رهبری در مورد ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی نقطه عطف مهمی است و از تجربه کشورهای دیگر هم مثل چین می‌توان استفاده کرد است .

شافعی اظهار داشت: آقای جهانگیری دو دستور صادر کردند، یکی در مورد سازمان امور مالیاتی و یکی تامین اجتماعی که این دستورات از معدود دستوراتی بود که بلافاصله اثرگذار بود و اما در مورد اینکه فرمودید که سازمان ها از بخش خصوصی نظر بخواهند این موضوع رعایت نمی‌شود.

وی در مورد حمایت از کالاهای ایرانی اظهار داشت: آیا حمایت از کالاهای ایرانی در حمایت از عرضه نهفته است یا تقاضا؟ در حالی که به نظر می‌رسد حمایت از بخش تقاضا شده است؟

به گزارش فارس، رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی باید روی بخش عرضه متمرکز شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
90 درصد مشکلات از بی عرضگی دولته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
قرارگاه خاتم الانبیا سپاه و جهادنصر رقیب پرقدرت بخش خصوصی در راهسازی و راه آهن و عمران شهری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
بسمه تعالی
ساختارهای ناکارآمد و رانت ساز و مختلس ساز و مدیران ناتوان باعث شده که سیستم فاسد و رانت خوار و مختلس متولد شود و ده ها سال است دارد کشور را به خاک سیاه میکشاند البته مردم بیشترین تأثیر را میبرند.