بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
شاید بهتر بود تا سود سرمایه گذاری البرز به 10 قسمت مساوی تقسیم می شد و به جای یک شرکت، 10 شرکت در بازار بورس پذیرش می شد.
کد خبر : ۱۷۷۹۳۰
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، به زعم برخی تحلیلگران، شرکت برکت یکی از شرکت های بی کیفیت پذیرش شده در بازار بورس در سال گذشته بود که با ارزشگذاری منحصر به فرد و ضعیف، موفق به ذوب نمودن سرمایه بسیاری از سهامداران شد.

شرکت گروه دارویی برکت، یکی از چندین هلدینگ دارویی معرفی شده در بازار بورس کشور است که پس از عرضه ای نامنصفانه، موفق شد تا در اولین سال حضور جدی خود در بازار سرمایه، تعدیل منفی 41 درصدی را به ثبت رساند.

کل درآمدهای این شرکت در سال گذشته در حدود 644 میلیارد ریال بوده که از این مبلغ 605 میلیارد ریال مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری ها و 36 میلیارد ریال ناشی از فروش سرمایه گذاری ها می باشد.

نکته جالب آنکه از 605 میلیارد ریال سود حاصل از سرمایه گذاری های این شرکت، 581 میلیارد ریال بابت سود مصوب در مجمع سرمایه گذاری البرز می باشد که این به معنای افزودن ارزش کل بازار سرمایه، حجم معاملات و کارمزدهای خرید و فروش، به لطف پذیرش موفق شرکتی کاغذی و بی کیفیت توسط شرکت بورس می باشد.



همانگونه که در نمودار فوق ملاحظه می گردد، شرکتی در بورس تهران پذیرش شده که 90 درصد درآمدهای آن از محل سود شرکت دیگر است که البته سرمایه گذاری البرز نیز بخشی از سود خود را مدیون سود هلدینگ دیگری نظیر سبحان می باشد.

شرکت های تو در تو و هلدینگ های کاغذی در صنعت دارو و به تازگی در صنعت شوینده، اگر چه تاثیری در تامین مالی شرکت های تولیدی و مولد ندارد اما در بالا بردن ارزش کل بازار، حجم معاملات، کارمزد ها و درآمدهای ارکان بازار سرمایه نقش برجسته ای دارد.

شاید بهتر بود تا سود سرمایه گذاری البرز به 10 قسمت مساوی تقسیم می شد و به جای یک شرکت، 10 شرکت در بازار بورس پذیرش می شد.

شاید سوالی که می توان از مدیران مجرب شرکت بورس و اعضای هیات پذیرش پرسید این که آیا بابت 555 میلیارد تومان ارزش افزوده شده شرکت برکت به ارزش کل بازار سهام، سود و درآمدی جدیدی ایجاد گردیده است ؟

آیا هر شرکتی را می توان به صرف داشتن سهام عمده شرکتی دیگر و چند قطعه زمین در بازار بورس پذیرش کرد؟

اگر شرکت های تولید کننده زیر مجموعه موفق به تحقق سودی مناسب در یک سال مالی همانند شرایط امسال بسیاری از شرکت های دارویی نشوند، می بایست شاهد تعدیل های منفی چندین هلدینگ مختلف در آن صنعت باشیم ؟

سرمایه گذاران در بازار بورس، سهام یک شرکت تولیدی را چند بار و در قالب چند شرکت سرمایه گذاری و هلدینگ باید بخرند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
با تشکر از بورس نیوز بابت افشاگریها و اطلاع رسانی مناسب