بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
مشاور مدیر عامل و مدیر امور سهام شرکت ملی صنایع مس ایران با تشریح دلایل تعدیل مثبت ۴۰ درصدی سود این شرکت در سال ۹۶ دلیل اصلی سودآوري اين شركت را افزایش قیمت های جهانی مس دانست و گفت: در نیمه دوم سال گذشته قیمت های جهانی مس به اوج خود در طی ۴-۵ سال گذشته یعنی ۷هزار دلار رسید.
کد خبر : ۱۷۸۰۲۶
بهروز رحمتی در گفت و گو با بورس نیوز، افزایش نرخ ارز و اختلاف مثبت آن با دلار پیش بینی شده در بودجه این شرکت را پس از افزايش قيمت هاي جهاني اصلي ترين دلايل رشد سودآوري اين شركت اعلام كرد.

مدیر امور سهام و مجامع ملی مس ایران سومین دلیل رشد سودآوري "فملي" را افزایش تولید مس معدنی دانست و افزود: ملی صنایع مس ایران توانست رکورد بیشترین تولید را در سال ۹۶ به خود اختصاص دهد.

مشاور مدیر عامل شرکت ملی مس ایران همچنین  با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش سرمایه گفت: در مجمع در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

رحمتی با پیش بینی افزایش قیمت جهانی مس با شیب ملایم گفت: بعد از اوج گیری قیمت این فلز در فوریه سال ۲۰۱۱، روند کاهشی در پیش گرفت و اواخر سال ۹۴ کمترین سطح قیمتی یعنی ۴۳۰۰ دلار رسید.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ روند صعودی مس آغاز و از کف قیمتی ۴۳۰۰ دلار به ۷۳۰۰ دلار رسیده، طی ۸ ماه اخیر قیمت جهانی مس در کانال ۷ هزار دلار با تلورانس ۴۰۰ دلاری در نوسان است.

مدیر امور سرمایه گذاری فملی همچنین در خصوص تاثیر تحریم ها بر سودآوری این شرکت تاکید کرد: طبیعی است که نمی توان تاثیر تحریم ها را انکار کرد ولی حتی در صورت وضع تحریم های بسیار سخت، قطعا سودآوری شرکت در سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حوزه فلزات جهانی همچون مس چنانچه گرفتار سیاست های خودتحریمی نشویم، موضوع تحریم ها نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد و تحریم ها را می توان با حسن تدبیر و دانش و انجام اقدامات مناسب مانند سال ۹۲مدیریت کرد و دور زد.

رحمتی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی و افزایش هزینه های فروش این شرکت در سال ۹۶ با اشاره به خودکفایی فملی و تولید بخش اصلی مواد اولیه مورد نیاز در زنجیره خود شرکت، گفت: بر این اساس کنسانتره مس به طور صدرصدی در معادن فملی تولید می شود.

وی با اشاره به این مطلب که با توجه به نیاز فرآیندی در بخش ذوب این شرکت قراضه مس خریداری می شود، ادامه داد: دلیل افزایش بهای تمام شده لزوم تهیه قراضه مس از بازار داخل بوده که با توجه به افزایش قیمت جهانی مس و نیز رشد قیمت دلار، قیمت قراضه افزایش محسوسی داشته و این موضوع منجر به افزایش بهای تمام شده محصول شده است.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با بورس نیوز به سیاست دولت در خصوص اعلام نرخ دستوری دلار ۴۲۰۰ تومانی و الزام شرکت ها به عرضه دلار صادراتی با این قیمت در سامانه نیما اشاره و تاکید کرد: قطعا ما نمی توانیم قراضه مس را با قیمت ۴۲۰۰ تومان در بازار داخلی تهیه کنیم و این موضوع در سال ۹۷ بهای تمام شده محصول این شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

رحمتی همچنین در خصوص خریداری مس با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا و تبدیل آن به قراضه و قاچاق آن به کشورهای همسایه نیز گفت: درباره این مشکل با وزارت صمت مکاتبه و مذاکراتی انجام شده ولی اصل این مشکل ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و تا زمانی که این قضیه حل نشود، این تخلفات و مشکلات ادامه خواهد داشت و در طی ۲ دهه اخیر در چند مقطع زمانی شاهد چنین تخلفاتی بوده ایم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر