بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مدیرعامل صرافی رویال در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

صرافی‌ها پادزهر تحریم‌های مالی/ تقویت صرافان بخش‌خصوصی با عرضه ارز پتروشیمی‌ها

مدیر یک صرافی گفت: موفقیت طرح بازار ثانویه ارز در گرو افزایش عرضه ارز پتروشیمی‌ها و تخصیص ارز به صرافی‌های خصوصی در کنار کارگزاران بانکی است.
کد خبر : ۱۷۸۲۳۹
به گزارش بورس نیوز، با راه اندازی بازار ثانویه ارز از ۱۹ تیرماه روند افزایشی نرخ دلار کاهش یافت.
گرچه معامله ارز در صرافی ها فعلا مجاز نیست و صرافی های بخش خصوصی تنها اجازه دارند در قالب سازوکار تعیین شده اقدام به خرید و فروش ارز کنند، ولی به نظر می رسد این طرح توانسته تا حدودی آرامش را به بازار برگرداند.

در همین زمینه امیر نجومی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد: عرضه ارز شرکت های پتروشیمی ها به صرافی های خصوصی به دور زدن تحریم ها کمک می کند.

نجومی در خصوص آینده عرضه ارز در سامانه نیما گفت: اگر سیاست ها به این شکل پیش رود و میزان عرضه ارز پتروشیمی ها افزایش یافته و علاوه بر تخصیص ارز به کارگزاران بانکی، صرافی های خصوصی نیز بهره مند شوند که در نهایت این طرح موفقیت آمیز خواهد بود.

وی در ارزیابی شرایط صرافی ها از آغاز این طرح نیز اظهارکرد: شرایط صرافی ها پس از راه اندازی بازار ثانویه ارز ایده‌آل نیست و امیدواریم به تدریج و با عرضه ارز  پتروشیمی ها در صرافی های خصوصی وضعیت بهتر شود.

وی در خصوص جزییات این طرح نیز گفت: صادر کنندگان خرد که محصول آنها در گروه ۲ قرار ندارد، می توانند اجناس خود را صادر و واردکنندگان گروه ۳ کالایی این ارز را به واسطه صرافی ها تهیه کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم  گران بودن نرخ ارز ارائه شده توسط صادرکنندگان بوده که از نرخ های واقعی بازار گرانتر بوده که با افزایش عرضه این نرخ ها به تعادل خواهد رسید.

نجومی با بیان این مطلب که به هر حال چنین اقدامی در ابتدای کار دشواری های خاص خود را دارد، افزود: اندک تغییراتی باید در رویه کار اعمال شود تا رضایت همگان جلب شود.

وی ادامه داد: عرضه ارز پتروشیمی ها و عرضه های انحصاری به صرافیهای بانکی ، اجحاف به صرافان بخش خصوصی بوده و به تدریج بخش خصوصی توان رقابتی خود را از دست خواهد داد.
نجومی خاطر نشان کرد: عرضه ارز پتروشیمی ها درصرافی های خصوصی در دراز مدت به نفع همگان خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که صرافی های بخش خصوصی اکنون اجازه معامله ارز نقدی که زمانی عمده معاملات آنها را شکل می داده، ندارند، گفت: صرافی های خصوصی حتما باید ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما مربوط به گروه ۲ و ۳ را خرید و فروش کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر