بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
بورس‌نیوز با نگاهی به صورت‌های مالی سه ماهه بررسی کرد:

رشد ۱۰۷ درصدی حاشیه سود عملیاتی "شفن"/ تسعیر ارز با دلار ۴۶۵۰ تومانی

صورت های مالی سه ماهه اول شرکت پتروشیمی فن آوران نشان می دهد ، این شرکت در این دوره موفق به کسب سود خالص یک هزار و 803 میلیارد ریالی و یا به عبارتی به ازای هر سهم 1.898 ریال شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 30 درصدی را نشان می دهد.
کد خبر : ۱۷۸۳۲۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، سود عملیاتی شرکت نسبت به سه ماهه اول سال 96 رشد 107 درصدی داشته است که این موضوع با توجه به اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته، مبلغ 614 میلیارد ریال سود غیرعملیاتی ناشی از فروش سهام شرکت پتروشیمی مارون محقق شده بود، موجب شده است که سود خالص شرکت در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته، تنها 30 درصد افزایش داشته باشد.

در جدول زیر، اقلام عمده مالی شرکت بر اساس صورت های مالی سه ماهه نخست ارائه گردیده است:



محصول اصلی شرکت متانول می باشد که ظرفیت اسمی آن یک میلیون تن و میانگین تولید و فروش آن در سال های اخیر 900 هزار تن بوده است. در سه ماهه نخست سال جاری مقادیر فروش این محصول به بیش از 180 هزار تن رسیده است که شامل فروش 36 هزار تن فروش در بازارهای داخلی و 144 هزار تن در بازارهای صادراتی بوده است.

میانگین نرخ فروش داخلی و صادراتی متانول در این دوره به ترتیب 14.84 و 19.28 میلیون ریال به ازای هر تن بوده است. فروش داخلی متانول عمدتا به شرکت های پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی شیمی بافت صورت گرفته است. محصول اصلی دیگر شرکت، اسیداستیک می باشد که به صورت 100 درصد در بازارهای داخلی به فروش رسیده است.

علی رغم عدم تغییر مقداری فروش نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته، جمع درآمدهای عملیاتی شرکت رشد بیش از 66 درصدی داشته است که ناشی از افزایش قیمت ارز و بهای جهانی متانول طی یک سال اخیر است.

ماده اولیه مصرفی شرکت که بیش از 40 درصد بهای تولید شرکت را در سه ماهه نخست به خود اختصاص داده است، گاز طبیعی می باشد که هزینه هر مترمکعب آن در خرداد ماه سال جاری ، 5.756 ریال بوده است. این در حالی است که این نرخ در خرداد ماه سال گذشته به ازای هر مترمکعب 3.965 ریال بوده است و رشد چشمگیر بهای گاز طبیعی ناشی از افزایش قیمت جهانی گاز با توجه به فرمول قیمت گذاری آن و همچنین رشد نرخ تسعیر لحاظ شده در بهای گاز مصرفی است.

از ریسک های صنعت متانول با توجه به گزارش تفسیری شرکت، افزایش رقابت در سطح جهانی با توجه به ورود ظرفیت های تولیدی جدید طی سه سال آینده خواهد بود. بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر و تا پایان سال 2020، بیش از 39 میلیون تن طرح توسعه به مجموع تولید متانول افزوده خواهد شد و به این ترتیب تا سال 2020 ظرفیت اسمی و واقعی تولید متانول به ترتیب به 150 و 120 میلیون تن محصول در سال خواهد رسید که در این بین، سهم کشور با توجه به افتتاح طرح های توسعه ای این محصول به بیش از 11 درصد از ظرفیت اسمی خواهد رسید. طرح های توسعه ای کشور در حال حاضر شامل پتروشیمی های بوشهر و کاوه می باشد.

از دیگر ریسک های ذکر شده شرکت، مشکلات ناشی از تحریم ها بابت فروش محصولات و همچنین نقل و انتقال درآمدهای ارزی صادراتی شرکت به داخل کشور می باشد که راهکار ثبت شرکت در کشورهای مقصد صادراتی پیشنهاد شده است.

جمع منابع ارزی شرکت در سه ماهه نخست سال جاری، در حدود 60 میلیون دلار می باشد و متوسط نرخ تسعیر ارز این شرکت در این دوره 46 هزار و 500 ریال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر