بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
با نگاهی به عملکرد بانک ملت در سه ماهه نخست امسال بررسی شد؛

فرار زیان از سوراخ تسعیر ارز

بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده منتشر شده 3 ماهه بانک ملت، این بانک طی این مدت موفق به کسب سود خالص 3 هزار و 749 میلیارد ریالی و به ازای هر سهم 75 ریال گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 525 درصدی را نشان می دهد.
کد خبر : ۱۷۸۳۳۹
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، با این حال، همچنان این بانک از مانده زیان انباشته برخوردار بوده که با احتساب سود خالص کسب شده در دوره سه ماهه به 9 هزار و 534 میلیارد ریال و به ازای هر سهم 190 ریال کاهش یافته است.

شناسایی مبلغ 13.000 میلیارد ریال درآمد ناشی از نتیجه مبادلات ارزی یا به عبارتی تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی، اصلی ترین عامل فرار از زیان بانک و شناسایی سود خالص بوده است.

شناسایی این مبلغ در این سرفصل تا حدی تامل برانگیز بوده چرا که  این بانک بر اساس صورت های مالی 12 ماهه منتهی به 29 اسفند 1396، اعلام کرده که با توجه به دریافت مجوز از سازمان حسابرسی، نرخ تسعیر ارز خود را بر مبنای ارز 4.200 تومانی در صورت های مالی خود ثبت نموده است. بر همین اساس در صورت های مالی سال 1396، مبلغ 42.000 میلیارد ریال درآمد تسعیر ارز شناسایی نموده است. حال مشخص نیست که در حالی که نرخ اعلامی بانک مرکزی برای دلار دولتی در پایان خرداد ماه 1397، کمتر از 4 درصد رشد داشته است، چگونه بانک ملت توانسته است مجددا و تنها در یک دوره سه ماهه و با رشد کمتر از 4 درصدی نرخ ارز، درآمد بیش از 13 هزار میلیارد ریالی را بابت تسعیر ارز و نتیجه مبادلات ارزی شناسایی کند.

با توجه به عدم حسابرسی این صورت های مالی، احتمال تعدیل این بخش از درآمد در صورت های مالی حسابرسی شده 6 ماهه وجود خواهد داشت. امری که در خصوص صورت های مالی سال 96 نیز روی داد و نتیجه مبادلات ارزی بانک که در صورت های مالی حسابرسی نشده بیش از 52 هزار میلیارد ریال بود، در گزارش حسابرسی شده با افت 10 هزار میلیارد ریالی به 42.000 میلیارد ریال رسید. با این حال با توجه به احتمال تعدیلات مجدد از سوی بانک مرکزی با توجه به عدم ارائه مجوز برگزاری مجمع بانک تا کنون، احتمال کاهش مجدد این بخش از درآمد بانک وجود خواهد داشت.

در بخش هزینه های پرسنلی و عمومی اداری، شاهد افزایش 28 درصدی هزینه های این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل می باشیم و تنها در یک دوره سه ماهه، این بخش از هزینه ها به رقم سنگین 10 هزار و 530 میلیارد ریالی رسیده است .

در زمانی که بانک های کشور نیازمند کاهش هزینه های قابل کنترل خود و رواج بیش از پیش بانکداری الکترونیکی و کاهش مراجعه مستقیم اشخاص به بانک ها هستند، رشد 28 درصدی هزینه های پرسنلی و اداری بانک ها بسیار عجیب و قابل تامل است. امری که در سایر بانک های بزرگ همچون تجارت و صادرات نیز شاهد  هستیم.

جمع سپرده های بانک ملت تا پایان خرداد ماه سال جاری به بیش از 1 میلیون و 370 هزار میلیارد ریال رسیده است و جمع  منابع بانک با احتساب منابع دریافتی از بانک  مرکزی و صندوق توسعه ملی به بیش از 2 میلیون و 208 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در عین حال، جمع تسهیلات ریالی اعطایی بانک تا پایان خرداد ماه به بیش از 855 هزار میلیارد ریال و جمع تسهیلات اعطایی به ارز نیز به 970 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

همچنین در این دوره مبلغ 3 هزار و 352 میلیارد ریال سود سپرده مدت دار نزد سایر بانک های داخلی شناسایی شده که رشد بالایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد . با توجه به افزایش ریسک سپرده گذاری در برخی بانک های زیان ده، کنترل و لحاظ نمودن بازده و ریسک سپرده گذاری در بانک های کوچک می بایست در دستور کار این بانک قرار گیرد. هزینه های مالی شناسایی شده بانک نیز در این دوره به 3 هزار و 359 میلیارد ریال رسیده است که بابت سود پرداختی به سپرده های ارزی و همچنین هزینه مالی تسهیلات دریافتی از سایر بانک ها بوده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر