بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
مشکل اصلی بورس کالا عرضه و تقاضا است که با تعیین نرخ توافقی، خارج از سامانه نیما این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد؛ اما این به معنای رضایت از شرایط عمومی نیست.
کد خبر : ۱۷۸۳۵۷

محمد لاهوتی، رئیس هیات‌مدیره کنفدراسیون صادرات درخصوص نشست فعالان سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور در گفت و گو با بورس نیوز گفت: این نشست با رویکرد تبیین و شفاف‌سازی تصمیمات ارزی برگزارشده و موضوعات مطرح‌شده بیشتر در حوزه شفافیت استفاده از ارز صادراتی خارج از سامانه نیما بوده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد چگونگی حل و مدیریت چالش‌های پیش رو گفت: تقاضاهای ایجادشده برای صنعت به دودسته تقسیم شده که دسته نخست شامل تقاضاهای ایجاد شده در بلندمدت و گروه دوم نیز تقاضاهایی که به سبب ابلاغ قوانین جدید به وجود آمده است.

لاهوتی با اشاره به دسته دوم گفت: قطعاً در کوتاه‌مدت این شرایط قابل اصلاح بوده و شرایط بلندمدت نیز بستگی به شرایط سیاسی کشور و تحریم‌های احتمالی خواهد داشت؛ دولت با در نظر گرفتن تحریم‌ها و برای پیشگیری از اتفاقات بعدی، چنین تصمیماتی اتخاذ کرده و قطعاً با کاهش یا تشدید تحریم‌ها این تصمیمات هم اصلاح خواهد شد. با عادی شدن شرایط تقاضاهایی همچون بحث حقوق صنفی ، شفافیت در قوانین و بحث جلوگیری از تصمیمات لحظه ای بررسی خواهد شد.

لاهوتی در مورد تاثیر بازار ارز ثانویه بر صنایع داخلی بیان کرد: بازارارز ثانویه مشکل 20 درصد بخش خصوصی را تا حدودی برطرف کرده و امکان فعالیت در شرایط بهتر را برای این بخش فراهم کرده است.

اما باید موقعیت کنونی دولت را نیز درک کرد و فضا را به سمت آرامش برد. نرخ ارز در بازار آزاد با بازار ثانویه کاهش نخواهد یافت. تا زمانی که دولت به‌عنوان متولی نظارت بر سیستم پولی و بانکی کشور، مجددا نظارت بر خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی های مجاز را از سر نگیرد، حباب ارز شکسته نشده و متاسفانه این بازار کوچک و محدود، اقتصاد و تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش بورس نیوز که " نوسان قیمت‌ها در بورس کالا تا چه حد منطقی است و برای مدیریت آن چه برنامه‌ای دارید؟" گفت: مشکل اصلی بورس کالا عرضه و تقاضا است که با تعیین نرخ توافقی، خارج از سامانه نیما این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد؛ اما این به معنای رضایت از شرایط عمومی نیست.

وی یادآور شد: طبق توافق کنفدراسیون صادرات و مدیریت بورس کالا، در هفته‌های آتی جلساتی با تولیدکنندگان آلومینیوم و مس وسایر صنایع برگزار و امیدواریم با توافقی که حاصل خواهد شد، مشکلات مرتفع شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر