بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
بانک‌ها و موسسات اعتباری با 8 نماد موجود در بورس تهران، در این بازار فعال بوده و به انجام معاملات می‌پردازند و این درحالی است که اخیرا روند مثبتی از معاملات این شرکت‌ها در بازار سرمایه مشاهده نشده است.
کد خبر : ۱۷۸۴۳۷
به گزارش بورس‌نیوز، هفته‌ای که گذشت آخرین مهلت برگزاری مجامع سالیانه شرکت‌های حوزه بورس بود و 7 بانک از 8 بانک فعال در بازار سرمایه، برگزاری مجمع خود را تا دو روز آخر این مهلت به تعویق انداختند و این درحالی بود که این بانک‌ها حتی گزارش مالی سالیانه سال 96 خود را منتشر نکرده بودند؛ درنتیجه عدم وجود گزارش مالی این مجموعه‌ها یا به تنفس خوردند و یا به حد نصاب نرسیدند و برگزاری مجمع آنها به زمان دیگری موکول شد. لازم به ذکر است بعضی بانک‌ها همچون بانک پارسیان هنوز مجمع سالیانه 95 خود را برگزار نکرده‌اند. لازم به ذکر است تنها بانکی که موفق به تشکیل مجمع سالیانه و تصویب برنامه های خود شد، بانک خاورمیانه بوده است.

بیش از یک سال است که تاکید دولتمردان بر حمایت از تولید ملی بوده و آن‌ها سعی در وضع قوانین حمایتی و کمک گرفتن از بازوهای اجرایی برای تقویت شرکت‌های تولیدی داخل کشور داشته‌اند و این درحالی است که به گفته معاون طرح و برنامه‌ریزی وزیر صنعت، عملکرد بانک‌های خصوصی در حمایت از تولید ملی ضعیف بوده و این موضوع حقیقتی غیرقابل انکار است؛ عدم پرداخت و یا پرداخت محدود و کمتر از حد مورد نیاز وام‌های حمایتی تصویب شده به شرکت‌ها یکی از موارد عدم همکاری این بانکها با طرح حمایتی دولت از تولید داخلی است.

سرعت جذب سپرده‌های دیداری مردم توسط بانک‌ها طی سال گذشته  کاهش یافته بدین معنا که حجم سپرده‌های کوتاه و بلندمدت ایجاد شده نزد بانک‌ها افزایش داشته اما نسبت به سال‌های قبل‌تر رشد کمتری داشته است؛ مجموع پولی که مردم تا پایان سال گذشته نزد بانک‌ها سپرده داشته‌اند، 1485 هزار میلیارد تومان است و این درحالی است که حجم نقدینگی 1530 هزار میلیارد تومان بوده و بیش از 97 درصد این نقدینگی را این سپرده‌های دیداری تشکیل می‌دهند.

به گفته برخی کارشناسان، کاهش دستوری سود بانکی که طی سال 96 در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و بانک‌ها را مجبور به کاهش نرخ سود سپرده‌ها کرد، موجب خروج سرمایه از این موسسات و گسیل آن به سمت بازارهای موازی سکه و ارز شده و التهابات اخیر این بازارها را سبب شد و از سرعت رشد حجم سپردهها نزد بانک‌ها کاست؛ البته لازم به ذکر است بالا بودن نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه از بورس شده و به بازار سرمایه آسیب جدی می‌زند و کاهش نرخ سود بانکی اگر واقعا محقق شود، می‌تواند با سیاست‌های حمایتی از بورس تلفیق شده و به رشد و تعالی بازار سرمایه بیانجامد ولی در ماه‌های اخیر و با افزایش ریسک‌های سیاسی کشور، به التهابات بازار سکه و ارز دامن زده شد و نقدینگیای که می‌توانست وارد بورس شود، وارد بازار سکه و ارز شده و موج جدیدی از رکوردهای بی‌سابقه در این بازارها را رقم زد.

به تازگی خبری مبنی بر درخواست یک ساله تولیت آستان قدس رضوی برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه توسط این مجموعه منتشر شده و در ادامه آن از مخالفت بانک مرکزی با تشکیل بانک توسط این مجموعه سخن به میان آمده است. به باور برخی کارشناسان این مخالفت، نشان از عزم جدی بانک مرکزی بر مخالفت با تاسیس بانک خصوصی جدید و سازماندهی بانک‌های موجود است. از آنجا که سرمایه اولیه تاسیس یک بانک چیزی حدود 600 میلیارد تومان بوده و با این سرمایه می‌توان مجوز چند برابری کردن خط اعتباری را دریافت کرد، بسیاری از موسسات سرمایه‌گذاری مشتاق تاسیس بانک هستند اما با شرایط موجود و از آنجا که افزایش این نوع بانک‌ها باتوجه به سیاست‌های تودرتو و نامنسجم بانک‌ها در این زمینه به التهابات اخیر افزوده شده و اثرات نامطلوبی خواهد داشت، سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بر ادغام بانک‌های خصوصی موجود و عدم صدور مجوز برای درخواست‌های جدید برای تاسیس بانک بوده است.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:
بانک‌های ضعیف، بانک‌های درمعرض توقف و بانک‌های ورشکسته؛ بانک ضعیف بانکی است که به واسطه مشکل نقدینگی و توان نقدینگی پایین نه تنها در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که سایر اجزای نظام مالی را نیز تهدید میکند اما هنوز هم تا مرز هشدار فاصله دارد. بر مبنای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یک بانک ضعیف در صورتی که یکی از این سه شرط را داشته باشد به‌عنوان یک موجودیت که ادامه کار آن برای ثبات نظام بانکی خطرآفرین است شناخته‌ خواهد شد؛ تخطی موسسه مالی از وظایف قانونی، عدم توانایی بانک ضعیف در عمل به تعهدات خود و دارایی‌های موسسه مالی کمتر از میزان بدهی این بانک باشد. البته در صورتی که وضعیت فعالیت بانک به نحوی باشد که وضوع این شرایط در آینده فعالیت این بانک محتمل باشد، در چنین شرایطی نیز نهاد ناظر ممکن است نسبت به تسویه بانک اقدام کند. اهدافی که در استانداردهای بین‌المللی برای نظام گریز تعریف شده است شامل حصول اطمینان از ادامه فعالیت‌های حیاتی بانک، اجتناب از ایجاد آثار منفی بر نظام مالی، حفاظت از منابع عمومی، حفاظت از سپرده‌گذاران بیمه شده و حفاظت از منابع و دارایی‌های مشتریان بانک است.

با بررسی وضعیت عملکرد بانک‌ها در بازار سرمایه در سه ماهه اخیر، افت شاخص کل 5 نماد از 8 نماد بانکی فعال در بورس تهران و رشد پایین 3 نماد باقی‌مانده نمایان شد؛ درحالی که با ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه، شاهد رشد اغلب صنایع آن در چند ماهه اخیر بوده‌ایم، اما بانک‌ها نتوانستند عملکرد مطلوبی داشته باشند و به رشد مناسبی برسند؛ البته طی هفته جاری شاهد رشد شاخص کل اکثر نمادهای این صنعت بوده‌ایم که گمان می‌رود دلیل این امر جو روانی مثبت ایجاد شده پس از انتشار اخبار مربوط به کناره‌گیری ولی الله سیف از ریاست کل بانک مرکزی و جانشینی عبدالناصر همتی در این سمت باشد.

در ادامه گزارش، نمودارهای مربوط به عملکرد سه ماهه و یک هفته اخیر نمادهای بانکی و مقایسه آنها با نمودار شاخص کل بورس تهران آورده شده است:

















اشتراک گذاری :
ارسال نظر