بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

فرار شرکت‌ها از بورس به دلیل تغییر قوانین و عدم ثبات تصمیم گیری‌های پولی

کارشناس بازار سرمایه گفت: تغییرات مکرر قوانین و عدم ثبات تصمیم‌گیرهای پولی در ایران می‌تواند از علل خروج این شرکت‌ها باشند.
کد خبر : ۱۷۸۴۵۸
پدرام آرمات در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص دیگر ابزارها برای ترغیب سهامداران برای ورود به بورس در کنار کاهش مالیات گفت: کاهش مالیات خود شرکت‌های بورسی می‌تواند عامل تشویق به حضور سهامداران و سهامداری آنان در بورس باشد.

وی ادامه داد: سهولت معامله، کاهش روز تسویه‌حساب به یک روز کاری، کاهش هزینه‌ بهره خریدهای اعتباری، گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تبلیغ آن به‌عنوان رابط مردم و بازار سرمایه ،قوی‌تر شدن شرکت‌های سبد گردان، تجمیع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کاهش سود بانکی و ... مواردی ازاین‌دست می‌تواند به ترغیب سهامداران به ورود به بورس مؤثر باشد.

آرمات در پاسخ به این سؤال که چرا علی‌رغم تأکید مسئولان بر ورود شرکت‌های سودده به بورس، شاهد خروج شرکت‌های بورسی از بازار سرمایه هستیم، نیز تصریح کرد: تغییرات مکرر قوانین، عدم ثبات تصمیم گیر پولی در ایران می‌تواند از علل خروج این شرکت‌ها باشند.

وی افزود: این عوامل به‌شدت در وضعیت سوددهی شرکت‌ها مؤثر بوده و منجر به آن می‌شود که  این شرکت‌ها علی‌رغم دارا بودن بازار خوب به لحاظ تأمین مالی، فروش و غیره با مشکلاتی مواجه شوند که تا حدود زیادی از ریسک‌های سامانمند به ارث می‌برند و در کنترل آن‌ها نیست.

آرمات در خصوص تاثیرکاهش مالیات مقطوع نیم درصد برافزایش ترن اور بازار و ترغیب سهامداران به افزایش گردش معاملات اظهار کرد: اگر فرض بگیریم در بازار به‌طور متوسط روزانه 250 میلیارد تومان سهم معامله شود و این عدد را در حدود 250 روز کاری سال شود از این مبلغ سابق بر این نیم درصد و در آینده قرار 0.1 درصد مالیات فروش اخذ گردد پس مبلغی معادل 250 میلیارد تومان آزاد می‌شود که با فرض گردش دو بار در ماه این عدد می‌تواند گردشی (ترن اور مالی) 6000 میلیارد تومانی را در بازار ایجاد کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر