بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
هلدینگ‌های مادر مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و غیره جزو شرکت‌های صادرات‌محور و سهم‌های جذاب بورسی هستند اما نباید انتظار داشت که از محل تسعیر نرخ ارز، تنها درآمدهای شرکتی افزایش پیدا کند بلکه به‌موازات آن هزینه‌های شرکتی نیز با رشد مواجه خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۸۵۲۴
به گزارش بورس‌نیوز، دامنه جنگ‌های تجاری به بازارهای بین‌المللی سرایت کرده و این عامل باعث برهم خوردن نظم بازارهای مالی شده اما در بورس ایران برخلاف این رویه بسیار شاداب بوده و عمده دلیل آن نیز نوسان نرخ ارز و رشد قیمت دلار و یورو و نرخ ارز در بازارهای غیرمتشکل و غیررسمی بوده ضمن آنکه نمی‌توان نزدیک شدن هر قطعه سکه به قیمت 4 میلیون تومان را کتمان کرد.

بر همین اساس، عمده صنایع ایران به دلیل خام فروش بودن و جنبه ارز محوری آن‌ها، با تداوم نوسانات ارز انتظار می‌رود که با رشد قیمت سهم روبه‌رو شوند و هلدینگ‌های مادر مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و غیره در بورس کشور نیز جزو سهم‌های جذاب در بازار قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش، تجربه تحریم‌ها در سال 91 برای بورس به فراموشی سپرده نشده و به یاد داریم با اوج‌گیری تحریم‌ها این بازار روند صعودی و رشد را مشاهده کرد.

از سوی دیگر نکته قابل‌تأمل آن است که نباید انتظار داشت که از محل تسعیر نرخ ارز، تنها درآمدهای شرکتی افزایش پیدا کند بلکه به‌موازات آن هزینه‌های شرکتی نیز با رشد مواجه خواهد شد ضمن آنکه صنایع اصلی و مادر مکلف شده‌اند که نرخ رسمی ارز عرضه کنند.

امروز پتروشیمی پارس با اقبال خریداران روبه‌رو بوده و معاملات خود را با خرید 4 میلیون سهم به پایان برد.

ذوب‌آهن اصفهان نیز امروز با حجم بالایی از تقاضا مواجه شد به‌طوری‌که علیرغم حجم معاملات بیش از 263 میلیون سهمی در سقف کامل قیمتی اما با سقف پایدار 105 میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

در گروه فلزات اساسی ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ «فملی» پیشرو بود به‌طوری‌که علیرغم حجم معامله 14میلیون سهمی در سقف کامل قیمتی اما صف خرید بیش از 3.5 میلیون سهمی را هم به نظاره نشست.

فولاد مبارکه نیز صف خرید 4 میلیون سهمی را شاهد بود  درحالی‌که با افزایش عرضه از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی اما با اقبال حقیقی‌ها روبه‌رو شد.

بر همین اساس، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با حجم معاملات 15 میلیون سهمی در سقف کامل قیمتی روبه‌رو شد ضمن آنکه گسترش نفت و گاز پارسیان نیز با حجم معاملات 16 میلیون سهمی در دومین روز بازار مواجه شد.

شاخص کل قیمت و بازده بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز یک‌شنبه هفتم مردادماه 97 با افزایش 1974 واحدی به رقم 113 هزار و 852 واحد رسید.

 شاخص قیمت وزنی ارزشی با افزایش 578 واحدی، در کانال 33هزار و 384 واحدی قرار گرفت.
شاخص کل هم‌وزن با کاهش 4 واحدی، رقم 18 هزار و 345 واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم‌وزن نیز با کاهش 2 واحدی در کانال 12 هزار و 988  واحدی قرار گرفت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 2174 واحدی در کانال 123 هزار و 071 واحد ایستاد.
همچنین شاخص بازار اول نیز با رشد 1902واحدی به رقم 83 هزار و 98 واحد دست‌یافت و شاخص بازار دوم با افزایش 1796واحدی عدد 230هزار و 459 واحد را به نمایش گذاشت.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی صنایع پالایش نفت بندرعباس «شبندر» با تأثیرگذاری 355 واحد، فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» با 329واحد،  ملی صنایع مس ایران «فملی» با 213 واحد، معدنی و معدنی صنعتی گل گهر «کگل» با 209 واحد ،  پتروشیمی پارس «پارس» با 172 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو «کچاد» با 117واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان «پارسان» با 115 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار داشتند.

ارزش معاملات امروز بورس تهران به بیش از 594 میلیارد تومانی رسید.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

خودرو، بانک‌ و بیمه و کشتیرانی در تیررس تحریم‌ها/ عملیاتی شدن بازار دوم ارز

مؤسسه مطالعات اقتصاد ایرانیان برگزار می کند:

چشم انداز صنایع منتخب در بورس بعد از مذاکرات 1+5

موسسه مطالعات و پژوهش اقتصاد ایرانیان برگزار می کند:

کارگاه برنامه ریزی و مدیریت معاملات در بورس

با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصاد ایرانیان برگزار می شود

کارگاه آموزشی - تحلیلی" برنامه ریزی و مدیریت معاملات در بورس "

ارسال نظر