بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
مدیر عامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ارزان‌فروشی تاراج سرمایه فلزات اساسی/ تحریم‌ها تنها عامل توقف رشد سهام فلزی‌ها

مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیرکاشان گفت: شرایط ارزی شرکت‌های بورسی مقطعی بوده و به عبارتی شرکت‌های فولادی و فلزی‌ها اطلاعی از اتمام فرصت ارزی ندارند اما سودآوری شرکت‌های این صنعت تابع نرخ ارز بوده و چنانچه تنش ايجاد شده با امريكا به هر طريق ممكن كاهش پيدا کند، افت ارزش دلار و ریزش سود فولادی هم محتمل خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۸۵۷۴
به گزارش بورس‌نیوز، حدود 4 ماه از اعلام خبر الزام تعیین قیمت پایه محصولات در بورس کالا بر مبنای دلار 4200 تومانی می گذرد و در آن مقطع بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی و صنعتی، افت سودآوری شرکت های تولیدکننده و ایجاد رانت را گوشزد کرده بودند.

بر اساس پیش بینی های محقق شد و با بروز مشکلاتی که منشا آن روش قیمت گذاری محصولات در بورس کالا بود، ظاهرا تصمیم بر تعیین قیمت های پایه بر مبنای ارز بازار ثانویه گرفته‌اند. هر چند هنوز خبر قطعیت ندارد؛ اما استقبال بازار سرمایه از این خبر دیدنی بوده و شاهد صف خرید اکثر سهم های گروه فلزات اساسی هستیم.

عزیز قنواتی مدیر عامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احتمالی تعیین قیمت ها بر مبنای ارز بازار ثانویه بیان کرد: قیمت‌گذاری تکلیفی همواره ایجاد رانت کرده و عرضه محصولات در بورس کالا با نرخ ارز 4200 تومانی، نه تنها تولیدکنندگان را متضرر می‌کرد بلکه سبب ایجاد تقاضای کاذب و صادرات بخشی از محصولات توسط دلالان نیز شد بنابراین ارزان فروشی، نتیجه‌ای جز به تاراج رفتن سرمایه‌های کشور نخواهد داشت.

وی افزود: در صورت عرضه محصولات فولادی با نرخ ارز بازارثانویه، سود شرکت‌های تولیدی به اندازه مابه‌التفاوت دلار 4200 تومان تا دلار بازارثانویه، افزایش خواهد یافت، بدین ترتیب احتمالا شاهد رشد سودآوری شرکت ها خواهیم بود؛ این اتفاق بهای تمام شده را تا حدی تحت تاثیر قرار خواهد داد ولی اثر افزایش نرخ ارز بر درآمد شرکت ها به مراتب پررنگ تر از بهای تمام شده خواهد بود.

مدیر عامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تاکید کرد: البته شرایط امروز، مقطعی بوده و به عبارتی فرصتی ایجاد شده که نمی دانیم تا چه زمان ادامه خواهد داشت. سودآوری شرکت های این صنعت تابع نرخ ارز بوده و چنانچه تنش ايجاد شده با امريكا به هر طريق ممكن كاهش پيدا کند، افت ارزش دلار و ریزش سود فولادی هم محتمل خواهد بود ضمن اینکه در صورت واقعی شدن نرخ محصولات، حجم تقاضای خرید غير واقعي و دلالي هم  کاهش خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال، امیدواریم شرایط به گونه ای پیش رود که وضعیت اقتصادی بهبود یابد و آرامش به بازار ارز و سایر بازارهای داخلی بازگردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر