بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
بورس‌نیوز ‌گزارش می‌دهد:

جیب خالی و پز عالی "وپترو" در امسال

به نظر می رسد با توجه به اینکه بخش عمده ای از سودآوری شرکت مربوط به سود فروش سهام شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه بوده ، در سال جاری امکان تحقق و تکرار این سود وجود نداشته باشد.
کد خبر : ۱۷۸۶۲۵
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، سود خالص شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی بر اساس صورت های مالی سالیانه حسابرسی نشده منتهی به 31 اردیبهشت 1397 ، رشد قابل توجهی را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

بر این اساس، سود خالص این شرکت در سال مالی یاد شده به بیش از 426 میلیارد ریال و به ازای هر سهم 234 ریال تحقق یافته است.

با توجه به ماهیت شرکت که سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت ها است، درآمدهای عملیاتی شرکت از دو بخش تشکیل شده که بخش اول شامل سود سهام دریافتی از شرکت های زیرمجموعه و بخش دوم نیز مربوط به سود فروش سرمایه گذاری های شرکت است.

سهامدار اصلی شرکت، سازمان تامین اجتماعی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم  از طریق شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین، نزدیک به 70 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

در ترازنامه و سرفصل سرمایه گذاری های بلندمدت، جمع ارزش سرمایه گذاری های شرکت در پایان اردیبهشت ماه ، مبلغ 1 هزار و 776 میلیارد ریال می باشد. شرکت های زیرمجموعه مهم بر اساس جدول زیر ارائه شده است:



در بخش درآمدهای عملیاتی شرکت شامل محقق شدن 191 میلیارد و 730 میلیون ریال سود سهام دریافتی از شرکت های زیرمجموعه و همچنین 363 میلیارد و 889 میلیون ریال سود ناشی از فروش سرمایه گذاری ها است.

سود فروش محقق شده عمدتا از محل واگذاری 7.7 میلیون سهم شرکت پتروشیمی خارک با سود 124 میلیارد ریالی و همچنین واگذاری 9.5 میلیون سهم شرکت پتروشیمی فن آوران با سود 215 میلیارد ریالی است.

در جدول زیر شرکت های اصلی تشکیل دهنده درآمدهای عملیاتی ناشی از سود سهام دریافتی شرکت های زیرمجموعه می باشیم:


همان گونه که از جدول فوق نیز مشاهده می شود، بخش عمده سود سهام شرکت از محل سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی است که ارزش سرمایه گذاری آنان اندک است.

در مورد برخی از شرکت هایی که سهم زیادی از سرمایه گذاری های شرکت را به خود اختصاص داده اند از جمله سرمایه گذاری هامون کیش، سرمایه گذاری ساختمان ایران و NPC ALLIANCE ، این ناشر موفق به دریافت سود با توجه به میزان سرمایه گذاری صورت گرفته نشده است.

به نظر می رسد با توجه به اینکه بخش عمده ای از سودآوری شرکت مربوط به سود فروش سهام شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه یعنی پتروشیمی خارک و فن آوران بوده است، در سال جاری امکان تحقق و تکرار این سود وجود نداشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر