بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
عضو هیات رییسه تامین سرمایه سپهر درگفت وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

ارز دولتی، دوربرگردان بورسی‌های صادراتی/ حیات نقل‌وانتقال بانکی، روزنه امید پتروشیمی‌ها

عضو هیات رییسه تامین سرمایه سپهر گفت: پیش‌بینی می‌شود شرکت هایی که پشتوانه آنها به درآمد‌های ارزی بوده تا سال آینده وضعیت خوبی را تجربه کنند اما اگر تحریم ها افزایش یابد وضعیت اقتصادی کشورنامشخص خواهد بود.
کد خبر : ۱۷۸۷۰۲
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سهام ایران رابطه تنگاتنگی با قیمت‌های جهانی داشته زیرا این محصولات با دلار معامله و ارزشگذاری می‌شوند بنابراین تغییرات ارزش ارز پایه برای معامله نیز بر قیمت آن کالا یا محصول تأثیر‌گذار است.

بر همین اساس، همبستگی دو شاخص دلار و بورس می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

در این زمینه علیرضا سیَری، عضو هیات رییسه تامین سرمایه سپهر درگفت وگو با خبرنگاربورس‌ نیوز،گفت: درشرایط فعلی اقتصاد ایران به دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ ارز، صنایع صادرات محور وضعیت خوبی را تجربه می‌کنند اما در مقابل صنایع ارزبر مانند خودروسازی‌ها که صادراتی در کارنامه خود ندارند، وضعیت نامناسبی بسر می برند.

وی تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز، بهای تمام شده تولید و به تبع آن قیمت تمام شده کالا نیز افزایش می‌یابد که در اینصورت به دلیل رکود اقتصادی و تورم موجود در اقتصاد کشورمیل به مصرف با کاهش مواجه می شود.

سیَری با تاکید براینکه تولید در صنایع صادرات محورصرفه اقتصادی دارد،گفت: تولیدات این صنایع با همان قیمت به فروش می رسند امابه دلیل کاهش ارزش ریال، ارزش فروش ریالی آن‌ها افزایش می یابد لذا حاشیه سود این صنایع افزایش چندبرابری را تجربه می کند.

وی با بیان اینکه هزینه های این بنگاه ها افزایش نمی یابد اما فروش و درآمد آن ها با واحد ارز محاسبه می‌شود، تصریح کرد: هزینه‌هایی مانند حقوق کارگر، هزینه مواد اولیه و... ثابت خواهد ماند اما بهای تمام شده محصولات تولیدی این کارگاه ها افزایش یافته و فروش آن ها نیزبراساس نرخ دلار انجام می‌شود به‌عنوان مثال شرکت های پتروشیمی که قبلا با دلار 4200 تومانی محصولات خود را به‌فروش می‌ رساندند اکنون به دلیل صادرات با نرخ روز دلار حاشیه سود زیادی برای آن ها ایجاد می شود.

سیَری با تاکید براینکه دراین شرایط خودروسازی‌ها وضعیت مطلوبی ندارند،گفت: پتروشیمی ها، فلزات اساسی و شرکت هایی که نزدیک مرزهای ایران قرار دارند شرایط خوبی را تجربه می کنند.

عضو هیات رییسه تامین سرمایه سپهر، در پاسخ به این سوال که باتوجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور پیش بینی شما از وضعیت بازار سرمایه در 6 ماه دوم سال چیست؟ گفت: وضعیت بازار سرمایه متاثر از عواملی همچون نرخ تورم، بهره و سیاست های دولت است که در نظام بانکی نیز تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه باید دید در شش ماهه دوم سال جاری وضعیت مبادلات بین المللی ارزی چگونه خواهد بود،افزود: ثبات وضعیت خوب شرکت های پتروشیمی منوط به این است که بتوانند نقل و انتقال پول انجام دهند اما به طور کلی آینده اقتصادی ایران مبهم و غیرقابل پیش بینی است.
سیَری با اشاره به اینکه سیاست های ارزی دولت باید مشخص شوند،گفت: شرکت هایی که درآمد ارزی دارند تا سال آینده وضعیت خوبی را تجربه می کنند اما اگر تحریم ها افزایش یابد وضعیت اقتصادی کشورنامشخص خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت گذاری دستوری چه تاثیری در وضعیت شرکت های بورسی دارد؟ گفت: قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود اما دستکاری دراین فرآیند باعث اختلال در بازار می شود.

سیَری افزود: دستوری عمل کردن دولت مخالف قوانین اقتصاد آزاد است و تاثیر آن در  صنعت پتروشیمی بیش از دیگر صنایع خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی اقتصاد وارد کنندگان نمی دانند که محصولات خودرا با چه نرخ ارزی باید به فروش برسانند لذا نرخ بازده سرمایه گذاری نیز کاهش یافته است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر