بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
نخستین صندوق سرمایه‌گذاری کشور در سال 1386 تأسیس گردید. عملکرد مناسب و کارکرد مهم صندوق‌ها، موجب گردید با گذشت یازده سال، تعداد آن‌ها به بیش از 210 صندوق در سال 1397 برسد.
کد خبر : ۱۷۸۸۸۳
به گزارش بورس نیوز، سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1387 تنها 5.5 میلیارد تومان بود. رقمی که  ده سال بعد، در سال 1397،  به 150 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشدی چشمگیر را نشان می‌دهد.

این رشد و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر، نیازمند انجام اقدامات، ایجاد زیرساخت‌ها و رعایت الزاماتی است که با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به عنوان یکی از فرصت‌ها، در سبد انتخاب‌های مردم قرار دهد.

به مناسبت انتشار دومین شماره «کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری» گفتگویی ترتیب دادیم با دکتر محسن صادقی دبیر علمی و مدیر تیم تهیه‌کننده کتاب. 

چه ضرورتی تیم تحلیل سامانه رسام را بر آن داشت که کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تألیف و منتشر کنند؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به سازوکارشان، از بهترین گزینه‌های مولد برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. چرا که از سویی با توجه به تنوع گسترده و سودآوری مطمئن‌شان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند، و از سوی دیگر، با توجه به محل‌هایی که سرمایه‌های مردم در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای اقتصاد کشور هم نقش مولدی را ایفا می‌کنند.

هم اکنون خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان است که رقم بزرگی محسوب می‌شود، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود صندوق‌ها، می‌توان انتظار رشد به مراتب بیشتری را نیز داشت.

لازمه این امر، آشنایی هر چه بیشتر مردم با صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. مردم باید در جریان قرار بگیرند می‌توانند سرمایه‌های خرد و اندک خود را به جای سپرده‌گذاری، به دست متخصصان خبره سرمایه‌گذاری بدهند. متخصصانی که دقیق‌ترین نظارت‌ها توسط سازمان بورس روی آن‌ها وجود دارد و بالاترین درجه شفافیت در ارائه منظم و روزانه اطلاعات از سوی آن‌ها اتفاق می‌افتد. این دقیقاً انتظاری است که مردم از محلی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند دارند.

نکته جالب توجه اینکه، تنوع و حق انتخاب بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری پیش روی مردم است.

از دریافت سود ماهیانه ثابت از صندوقی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی که سود و زیانشان وابسته به شاخص بازار سرمایه است و یا صندوق‌هایی که در طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود افزایش قیمت آن‌ها را در عین کاهش ریسک به سرمایه‌گذاران می‌دهند. مردم به جای خرید مستقیم سکه و یا طلا که امکان تقلب، سرقت و ... در آن وجود  دارد، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با پشتوانه طلا، از سویی سودی همانند خرید سکه و طلا را کسب کنند و از سوی دیگر سرمایه خود را با این خطرات مواجه نکنند.

کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری که شماره دوم آن به تازگی منتشر شده است، به صورت دوره‌ای اطلاعات و عملکرد مربوط به همه صندوق سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهد و در ضمن آن با مطالب و یادداشت‌هایی به آموزش مفاهیم و انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازد. این کتاب با جمع‌آوری اطلاعات همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و طبقه‌بندی آن‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند ضمن شناخت بیشتر صندوق‌ها، با توجه به شرایطی که برای سرمایه‌گذاری مد نظرشان است، بهترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری‌شان انتخاب کنند.



کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای چه مخاطبینی مناسب می‌دانید؟

مخاطب اصلی این کتاب، سرمایه‌گذاران خرد هستند. مردمی که سرمایه‌ای دارند و با توجه به شرایط اقتصادی به دنبال سرمایه‌گذاری در یک فرصت مطمئن هستند. این کتاب به آن‌ها کمک می‌کند ضمن شناخت کامل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تفاوت‌های سرمایه‌گذاری در آن‌ها، بهترین صندوق را بشناسند و اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در آن را به دست بیاورند. متخصصان بازار سرمایه نیز می‌توانند از کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان کتاب مرجع استفاده کنند و همه اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری را یک‌جا داشته باشند.

کتاب دارای چه بخش‌هایی است؟

کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای شش بخش اصلی است. بخش اول در هر شماره از کتاب به یادداشت‌هایی از افراد شاخص در بازار مالی و سرمایه‌گذاری کشور می‌پردازد. در بخش دوم اقتصاد ایران و بازار سرمایه در یک‌سال گذشته به صورت کلی مورد بررسی قرار می‌گیرند. بخش سوم و چهارم به معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بررسی وضعیت و عملکرد این صندوق‌ها در کشورمان می‌پردازد. بخش پنجم کتاب در ارتباط با بررسی اطلاعات تفکیکی هر یک از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره یک‌ساله است و در بخش آخر این کتاب،صندوق‌های سرمایه‌گذاری برگزیده در طول یک‌سال مورد بررسی تفصیلی قرار می‌گیرند.

نویسنده یادداشت‌های کتاب، چه کسانی بوده‌اند؟

در شماره اول، جناب آقای دکتر علی سعیدی رئیس سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در یادداشتی به موضوع لزوم تقویت ساختار اجرایی، مدیریتی و نظارتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداختند. دکتر علی صالح‌آبادی رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌ها را حلقه اتصال خانواده‌ها به بازار سرمایه معرفی کردند و دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، الزامات اساسی توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار دارند.

در شماره دوم دکتر علی رحمانی مدیرعامل پیشین شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در یادداشتی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازارگردانی و تأثیرشان در بازار پرداختند و دکتر محمد قسیم عثمانی، نماینده مجلس شورای اسلامی آزادسازی سهام عدالت با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

برای تألیف کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری از چه منابعی استفاده کردید؟

اصلی‌ترین منبع این کتاب، سامانه رسام است. سامانه رسام همه اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این سامانه با دسته‌بندی، تحلیل و ارائه نمودارها و آمارهای مختلف در دوره‌های زمانی گوناگون، به استفاده‌کنندگان، این قابلیت را می‌دهد که ضمن شناخت کامل دنیای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به صورت خاص با همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد آن‌ها آشنا شوند. سامانه رسام قابلیت مقایسه بین صندوق‌ها را نیز در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد تا امکان انتخاب بهترین صندوق برای آن‌ها مهیا باشد.

سامانه رسام به آدرس www.rasamfunds.com به صورت رایگان در دسترس مخاطبان است.

شماره قبلی کتاب کی منتشر شده است و شماره بعدی چه زمان منتشر خواهد شد؟

شماره اول کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نیمه نخست سال 1396 را مورد بررسی قرار داده است و در اواخر همان سال به چاپ رسید. شماره دوم اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1396 را جمع‌آوری کرده است که به تازگی چاپ شده است و شماره سوم به اطلاعات آن‌ها در سال 1397 خواهد پرداخت که ابتدای سال 1398 منتشر خواهد شد. از شماره دوم، کتاب به صورت سالانه به چاپ خواهد رسید.

با توجه به اینکه ویرایش جدید کتاب سالانه عرضه می‌شود، اطلاعات موجود در آن قدیمی نخواهد شد؟

کتاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مرجع در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این کتاب به غیر از یادداشت‌ها و موضوعات آموزشی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری برتر در شاخص‌های مختلف در طول یک‌سال مورد بررسی قرار می‌گیرند. در حقیقت می‌توان این کتاب را گزارش عملکرد صندوق‌های برتر سرمایه‌گذاری در طول یک‌سال دانست. بنابراین اطلاعات موجود در آن قدیمی نیستند. البته افرادی که خواهان اطلاعات به‌روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد آن‌ها هستند، با مراجعه به سامانه رسام می‌تواند به صورت روزانه همه اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مشاهده کند.

تحلیل شما از آینده صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خاطر تنوع خوبی که در بحث سرمایه‌گذاری به مخاطبان ارائه می‌دهند، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. با توجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد کشور، اگر بتوان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها زمینه‌سازی‌های لازم را به وجود آورد، شاهد رشد میزان سرمایه‌گذاری مردم در این صندوق‌ها خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر