بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
بررسی پربازده‌ترین سهام صنعت پتروشیمی در بورس‌نیوز؛

دورنمای لیدر دلاری بازار سهام با شفاف‌شدن ۲ شرط

احتمال بالای ادامه روند افزایشی پتروشیمی ها در صورت شفافیت بیشتر سیاست های بسته ارزی دولت در خصوص نحوه فروش ارز این شرکت ها و قیمت گذاری محصولات آنها در بورس کالا در ماه های پیش رو وجود دارد.
کد خبر : ۱۷۸۹۱۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز؛ بی شک تحولات ارزی کشور به ویژه افزایش چشمگیر نرخ ارز، یکی از اصلی ترین دلایل استقبال سرمایه گذاران به سهام شرکت های صادرات محور فعال بورس در ماه های اخیر است.

علی رغم آنکه در ماه های گذشته شاهد اعلام دولت مبنی بر لزوم عرضه ارز حاصل از فروش صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی با قیمت رسمی دلار 4200 تومانی بودیم اما بسیاری از کارشناسان به درستی باور داشتند که این روند ادامه نخواهد یافت و دیر یا زود شاهد تغییراتی جدی در نحوه قیمت گذاری و فروش ارزهای حاصل از فروش این شرکت ها خواهیم بود.

از این رو طی ماه اخیر صنایع صادرات محوری نظیر صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و مواد معدنی به عنوان اصلی ترین صنایع صادرات محور مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفت.
در این میان صنعت پتروشیمی با توجه به مواد اولیه مصرفی داخلی و صادرات بخش عمده ای از محصولات تولیدی خود از قابل توجه ترین گزینه های سرمایه گذاری در بازار سرمایه محسوب می شود که همانگونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می شود خرید بسیاری از سهام شرکت های این گروه، بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه گذاران نموده است.


همانگونه که در جدول فوق نیز مشاهده می شود در گروه اوره سازها، شرکت پتروشیمی پردیس با رشدی 7/42 درصدی در ماه اخیر منتهی به 20/05/1397 ، پر بازده ترین سهم این گروه بوده است.

حجم بالای تولید و فروش صادراتی این شرکت در مقایسه با بقیه شرکت های همگروه و رشد نامحسوس قیمت های جهانی اوره از مهمترین دلایل اولویت خرید سهام این شرکت در مقایسه با شرکت های همگروه دیگر بوده است.


در گروه تولید کنندگان متانول نیز شاهد رشد مناسب قیمت سهام و بازدهی ماهیانه بودیم به طوریکه پتروشیمی زاگرس با بیشترین رشد قیمتی منجر به ثبت رشدی 35 درصدی گردید که البته با در نظر نگرفتن معاملات منفی دو روز انتهایی این سهام بازدهی این نماد در حدود 45 درصد نیز بود.

فروش عمدتا صادراتی محصولات این گروه و تثبیت قیمت های متانول جهانی در محدوده 380 تا 390 دلار از مهمترین دلایل استقبال سرمایه گذاران به این گروه بوده است.


در گروه پلیمری صنعت پتروشیمی نیز می توان به رشد قیمت سهام شرکت تازه وارد پتروشیمی غدیر اشاره داشت که با ثبت رشدی 60 درصدی بسیاری از سهامدارانش را شگفت زده نمود. پس از این شرکت پتروشیمی های جم و اراک به نظر از سهام مطمئن و با رشدی مناسب ارزیابی می گردند.


در چنین شرایطی به نظر می رسد رشد قابل توجه قیمت سهام بسیاری از شرکت های این صنعت در ماه اخیر از مهمترین دلایل فشار عرضه در روزهای گذشته است.

اما آنچه واضح است احتمال بالای ادامه این روند افزایشی در صورت شفافیت بیشتر سیاست های بسته ارزی دولت در خصوص نحوه فروش ارز این شرکت ها و قیمت گذاری محصولات آنها در بورس کالا در ماه های پیش رو خواهد بود.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

نگاه پترویی‌ها و کامودیتی‌ها به نرخ جهانی/ روز بخت بانکی‌ها رسید

نگاهی کوتاه به آخرین وضعیت سودآوری پتروشیمی فن‌آوران

دل‌خوشی "شفن" به دورنمای بازار متانول و نفت

ارسال نظر