بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

آرامش بازار ثانویه با عرضه ارز پتروشیمی‌ها/ بی‌صدایی طبل توخالی سودجویان

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد نیازمند تعیین نرخی بوده که بتواند ثبات را به جامعه بازگرداند و البته این نرخ نباید باعث ایجاد بحران تقاضا شود.
کد خبر : ۱۷۸۹۱۶
قیمت سکه امروز نزولی شد و معامله سکه امامی در نرخ تقریبا 3 میلیون و 746 هزار تومانی رسید و در بازار ثانویه ارز نیز با عرضه ارز پتروشیمی ها آرام تر شد و نرخ دلار در بازار آزاد به 9218 تومان رسید و به نظر می رسد به تدریج آرامش به بازارها باز خواهد گشت؛ مشروط بر آنکه سودجویان مجددا بر طبل توخالی سیاه نمایی نکوبند و جو را متشنج نکنند.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص هیجانات بازار ارز بیان کرد: با آغاز بحث تحریم‌ها و اظهارنظر مسئولین داخلی یا آمریکایی جو اقتصاد کشور متشنج شده و چشم‌انداز آینده اقتصاد منفی می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل انتظارات منفی فعالان بازار، جو هیجانی بر بازارهای مختلف مستولی گشته و برای کنترل هیجان بازارها، تنها راه حل اجتناب از اظهارنظر در راستای تیره‌نمایی آینده از سوی مسئولان کشور بوده ضمن اینکه گاه شاهد صحبت های مسئولان حوزه‌های مختلف در مورد تحریم‌ها و روابط بین المللی هستیم در حالی که این موضوع در حیطه وظایف آنها نبوده و فقط آسمان غبارآلود اقتصاد را تیره‌تر می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشکل اصلی اقتصاد ما، سیاه‌نمایی است که به هیجانات دامن زده و برای کاهش هیجان باید وضعیت اقتصادی کشور و سرنوشت صنایع پس از تحریم ها به درستی نمایش داده شود تا دغدغه‌ها کاهش یابد و مشکلات حادتر از آنچه واقعا هست، به نظر نرسند.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی در رابطه با نرخ منطقی ارز عنوان کرد: به راحتی نمی‌توان نرخی خاص را به عنوان نرخ منطقی ارز اعلام کرد؛ حداقل انتظاری که از مسئولان اقتصادی کشور و مدیران بانک مرکزی می رود، بررسی ذخایر ارزی و تقاضای ارزی کشور و اوضاع سیاسی، و محاسبه نرخی که برای یک دوره کوتاه مدت در آن نرخ بتوان هم به تقاضاهای ارزی پاسخ داد و هم تعادل عرضه و تقاضا حفظ شود، خواهد بود.

وی اضافه کرد: این نرخ البته باید هر ماه مورد بازنگری قرار گیرد؛ اما باید نرخی اعلام شود که حداقل برای یک ماه بتوان آن را تثبیت کرده و مانع ایجاد بحران تقاضا شد. شاید از این طریق بتوان تا حدودی موج انتظارات را کنترل کرد.

ندری در خاتمه تصریح کرد: در شرایطی که انتظارات آینده، منفی است؛ کماکان بازار سکه طلا در کشور ما جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری داشته و حتی در صورت وجود حباب، برای سرمایه گذاران مطمئن ترین بازار خواهد بود. با بهبود وضعیت اقتصادی سایر بازارها می توانند جذاب باشند؛ ولی مادامی که اقتصاد با ابهام روبرو باشد، بازار سکه شانس بیشتری در جذب نقدینگی خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر