بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
بورس کالا نخستین روز هفته جدید را با حواشی فراوانی آغاز کرد به طوری که در ساعات ابتدای صبح عرضه محصولات شیمیایی و پلیمری به درخواست شورای عالی بورس و به علت مغایرت قیمت های پایه بورس کالا با سیاست های جدید ارزی دولت متوقف شد. اما اندکی بعد وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد قیمت بالاتر از 4200 تومان نمی‌تواند پایه قیمت ارز برای محاسبه ارزش کالاهای موجود در بورس باشد.
کد خبر : ۱۷۹۰۶۷
مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قبل از هر گونه اظهار نظر باید فروش داخلی و صادراتی شرکت ها را از هم تفکیک کرد زیرا مشکل اصلی صنایع تولیدی بزرگ در بازار سرمایه، نرخ ۴۲۰۰ تومانی تسعیر ارز حاصل از صادرات محصولات بود که خوشبختانه با بسته ارزی جدید دولت، شرایط تغییر کرد و شرکت‌ها این امکان را پیدا کردند که ارز خود را با نرخ بازار ثانویه بفروش برسانند و واکنش بازار سرمایه هم به این خبر، مثبت بود.

وی افزود: اما قیمت پایه فروش محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی در بورس کالا کماکان بر مبنای دلار 4200 تومانی تعیین می‌شود و در این میان عده‌ای با استفاده از رانت اقدام به خرید در بورس‌کالا و عرضه در بازار آزاد با قیمتی بالاتر کرده و مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه به نظر می‌رسد برای حذف رانت و فساد، آزادسازی قیمت ها اقدام مناسبی است؛ اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، تاثیر افزایش قیمت‌ها در بورس‌کالا بر افول سودآوری صنایع مصرف‌کننده و پایین دستی است.

ساسانی افزود: افزایش قیمت ها ممکن است روند تولید و اشتغال صنایع مصرف‌کننده را تا حدودی مختل کند که با این وضعیت اگر تدبیری اندیشیده شود که واسطه‌ها حذف شوند و نظارت دقیق‌تری بر نحوه خرید و فروش صورت گیرد، به مراتب موثرتر از آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود؛ اگر چه باید قبول کرد قیمت‌ها خود تابعی از عرضه و تقاضا بوده و حتی اگر قیمت‌ها به سمت آزاد‌سازی پیش روند اما در کنار آن دست واسطه‌ها از این میان کوتاه شود سیستم صحیح عرضه وتقاضای واقعی، خود به خود قیمت را به سمت تعادلی پیش خواهد برد.

ساسانی در ادامه با اشاره به توقف عرضه‌های بورس‌کالا گفت: توقف عرضه‌ها در بورس‌کالا را به فال نیک گرفته و امیدواریم در جلسه روز سه شنبه سیاستی اتخاذ شود که هم منافع عرضه کننده و هم منافع مصرف کننده حفظ شود.

وی اظهارکرد: مخالف هرگونه رانت و فساد در بدنه بورس هستیم اما باید تبعات احتمالی افرایش قیمت ها را هم لحاظ کرد؛ بدون شک اگر آزادسازی در قیمت‌گذاری اجرایی شود، باید به سایر صنایع نیز تسری یابد. مثلا اگر قیمت ورق های فولادی افزایش یابد، مصرف کنندگان (صنعت خودروسازی یکی از مصرف کنندگان ورق های فولادی است) نیز خواستار افزایش قیمت محصولات خود خواهند شد و موجی از افزایش قیمت ها را شاهد خواهیم بود؛ اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت محصولات نهایی تقاضا را کاهش خواهد داد.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار با در نظر گرفتن شرایط فعلی تصریح کرد: بدون شک تغییر شیوه صحیح قیمت گذاری در بورس کالا، صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی را منتفع کرده و با توجه به حجم این گروه ها، این اتفاق منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد. البته همه چیز بستگی به سیاست دولت داشته و باید منتظر ماند تا بسته حمایتی دولت از تولید رونمایی شود. با این حال، احتمالا ظرف چند هفته آینده با کاهش ابهامات، روند صعودی دیگری در بازار سرمایه استارت خواهد خورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر